نائب رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از سخنرانی ضد ایرانی نخست وزیر این رژیم در کنگره آمریکا تاکید کرد: نتانیاهو امنیت اسرائیل را فدای مبارزات انتخاباتی خود کرده است.

به گزارش مشرق، در سرزمین‌های فلسطینی، در ادامه انتقادها از سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم‌ صهیونیستی به آمریکا و سخنرانی درباره ایران در کنگره، «چاک فریلیچ» نائب رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل نیز نتانیاهو را مورد حمله قرار داد و گفت: نتانیاهو می‌خواهد نمایندگان کنگره را علیه دولت آمریکا بسیج کند و با این کار اسرائیل را در معرض گلوله‌های آتشی قرار می‌دهد که بین دو قوه اجرایی و قانونگذاری آمریکا رد و بدل می‌شود و این کار نشانه بی‌مسئولیتی نتانیاهو است و در همه احوال کارش محکوم به شکست خواهد بود.

فریلیچ تاکید کرد: دست پخت سفیر اسرائیل در واشنگتن که با همکاری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آماده شده ناشی از ملاحظات سیاسی تنگ نظرانه‌ای است که می تواند خطر زیادی برای روند روابط ویژه تل آویو-واشنگتن داشته باشد.

«جان بینر» رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت که از سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن خواسته بود موضوع سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره را به کاخ سفید اطلاع ندهد.

یک رسانه آمریکایی نوشت: جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید معتقد است که اگر قصدش برای دعوت از نخست وزیر اسراییل، برای سخنرانی در کنگره را با کاخ سفید در میان می گذاشت، کاخ سفید حتما تلاش می کرد او را از این کار منصرف کند.

بعضی از اعضای دموکرات کنگره آمریکا نیز پیشتر اعلام کردند برای رعایت تشریفات دیپلماتیک و تاکید بر بی‌طرفی ایالات متحده در انتخابات ماه آینده اسراییل از شرکت در سخنرانی بینامین نتانیاهو خودداری خواهند کرد.

کاخ سفید می‌گوید، دعوت رئیس مجلس نمایندگان از نخست وزیر اسرائیل خلاف تشریفات رایج برای سفر رهبر یک کشور به کشور دیگر است.

به اعتقاد نائب رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی تبانی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با سفیر اسرائیل برای مطلع نکردن کاخ سفید از سخنرانی نتانیاهو  و نفس این سخنرانی ضد ایرانی در کنگره چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت بلکه بحران عمیقی را در روابط فیمابین تل آویو -واشنگتن ایجاد خواهد کرد که حل آن حداقل 10 سال زمان می‌برد و تلاش‌های اسرائیل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران را نیز نابود می‌کند.

وی افزود: پاسخ غیرمعمول آمریکا به طرح سخنرانی نتانیاهو نشانه خشم جدی از اسرائیل بود؛ آن هم اسرائیلی که همه امنیت و پیشرفتش وابسته به آمریکاست اما به خود به اجازه می‌دهد یکی پس از دیگری سیلی به صورت ارباب خود بزند و این بار همه حد و مرزها را شکسته است.

فریلیچ تاکید کرد: سخنرانی نتانیاهو در برابر کنگره، اسرائیل را به موضوع مورد اختلاف بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها مبدل خواهد کرد در حالی که از زمان تاسیس اسرائیل همه دولت‌ها و رهبران یهودی در آمریکا تلاش کردند که اسرائیل رابطه‌ای برابر با هر دو حزب آمریکایی داشته باشد و به تعبیری اسرائیل ورای اختلافات سیاسی بین آمریکایی‌ها باشد و حمایت این دو حزب از اسرائیل اساس روابط ویژه واشنگتن-تل آویو بوده است.

نائب رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی به اظهارات «جو بایدن»، معاون رئیس جمهور آمریکا و دیگر نمایندگان دموکرات درباره تصمیمشان برای حضور نیافتن در کنگره موقع سخنرانی نتانیاهو گفت:کاملا مشخص است که خشم نمایندگان دموکرات که در تاریخ روابط دوجانبه بی سابقه بوده است می‌خواهد این توضیح را به اسرائیل بدهد که اگر به خود اجازه توهین به رئیس جمهور را بدهد آمریکا هفت مرتبه بدتر جواب این گستاخی را خواهد داد.

فریلیچ تاکید کرد: مطمئنا از هم اکنون می‌توان گفت که سخنرانی نتانیاهو نتیجه معکوس خواهد داشت چرا که بسیج کردن اکثریت دو حزب برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران مشکل است حتی اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران در اواخر مارس ناکام بماند و باید گفت نتانیاهو با دستان خود همه تلاش‌ها برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را نابود کرد.

با این وجود فریلیچ تاکید کرد روابط اسرائیل و آمریکا در هر حال بر اصولی محکم استوار است که در معرض فروپاشی نیست و دولت آمریکا به حمایت‌های خود در همه زمینه‌ها ادامه خواهد داد حتی اگر این کار با تمایل قوی همراه نباشد.

وی افزود: در عین حال نتانیاهو از منابع مهم راهبردی اسرائیل برای تبلیغات انتخاباتی خود بهره برداری کرد و ضرر این کار را اسرائیل خواهد دید و نتانیاهو عاقبت کار خود را زمانی می‌بیند که اسرائیل در هر رویارویی آتی با حزب الله و حماس، پرونده هست‌ ای ایران، مذاکرات فلسطین و اسرائیل، پرونده‌های اسرائیل در دادگاه لاهه یا در شورای امنیت به موضع گیری آمریکا نیاز دارد و آیا آن زمان اسرائیل تصور می‌کند که اوباما به سرعت به یاری وی خواهد شتافت.

نائب رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی در پایان سخنان خود گفت: برای نتانیاهو مشکل است که به خطر بزرگ و زیان سنگینی که بانی آن بوده اعتراف کند اما تنها مساله‌ای که می تواند برای اسرائیل خطرناک‌تر باشد اصل و پایه روابط با آمریکاست بنابراین لازم است که نتانیاهو تعویق سفر خود به واشنگتن را بررسی کند و برای این کار کافی است تظاهر کند که برنامه‌های کاری نخست وزیر اسرائیل با یکدیگر تداخل پیدا کرده است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس