کد خبر 389628
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰

واگذاری سرخابی‌ها فردا پس از 10 سال در حالی کلید می خورد که کارشکنی‌های بسیار سنگین بلاخره ناکام ماند و پاکت‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روی میز مزایده می‌رود.

به گزارش مشرق، سازمان خصوصی سازی فردا در حالی پاکت‌های مزایده سرخابی‌ها را بازگشایی می‌کند که کارشکنی‌ها هم نتوانست مانع از برگزاری مزایده این دو باشگاه ورزشی پرطرفدار فوتبالی شود. دوشنبه تاریخی و روز سرنوشت ساز استقلال و پرسپولیس در حالی رقم خواهد خورد که عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی، درد دل‌هایش از یک واگذاری تاریخی را فردا بازگو خواهد کرد.

پاکت‌های مزایده استقلال و پرسپولیس در حالی فردا روی میز مزایده می رود و پرونده واگذاری این دو باشگاه امسال بسته می شود که معاون وزیر اقتصاد پیش از این اعلام کرده بود کارشکنی‌های بسیار سنگینی برای واگذاری سرخابی‌ها انجام شده بود.

این در حالی است که طرفداران این دو تیم پرحاشیه ۱۰ سال است که منتظر واگذاری و خصوصی سازی باشگاه‌های خود هستند و این موضوع هم حرف و حدیث‌های بسیاری را به همراه داشت. دولت قصد داشت این دو باشگاه را براساس ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی اجرایی کند اما تاکنون موفق به انجام این کار نشده بود.

آگهی مزایده سرخابی ها چاپ شده و فردا راس ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه بازگشایی پاکت‌ها انجام خواهد شد و تمام جلسه به صورت زنده پخش خواهد شد. این مزایده براساس اهلیت است و در بورس نخواهد بود. آخرین فرصت برای ارسال درخواست‌ها آخر وقت امروز یک شنبه ۲۶ بهمن ماه است.

مسئولان سازمان خصوصی سازی اعلام کرده اند که تا ساعت ۱۴ فردا هیچکس از تعداد متقاضیان مطلع نخواهد شد و در سازمان خصوصی سازی ترتیباتی اتخاذ شده است که هیچکس امکان دریافت اطلاعات درباره تعداد پاکات را نداشته باشد.

معاون وزیر اقتصاد در این زمینه با اعلام اینکه من تعداد متقاضیان را نمی دانم و اگر هم بدانم اعلام نمی کنم، افزود:برخی از متقاضیان حاضرند میلیاردها تومان پول خرج کنند که بدانند پاکتی برای استقلال و پرسپولیس به سازمان خصوصی سازی ارائه شده یا خیر. این افراد می خواهند تا در صورت عدم دریافت پاکت توسط سازمان خصوصی سازی، قیمت پایه را در پاکات خود درج کنند، بنابراین میلیارد تومان قیمت این سهام کاهش می یابد.

پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی با اعلام اینکه دولت تلاش کرد روشی را انتخاب کند که امن ترین روش برای واگذاری این دو باشگاه باشد، ضمن اینکه خریدار سرخابی با کمترین دغدغه نسبت به گذشته و آینده حرکت کند، به اینکه تمام بدهی هایی گذشته این دو باشگاه به عهده دولت است اشاره کرد و  گفت: خریداران سرخابی تنها باید به ارتقای ورزش و آینده این دو باشگاه بیاندیشند.

همچنین جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی درباره اینکه گفته می شود این پاکت‌ها با حضور دوربین های تلویزیونی و پخش مستقیم بازخواهد شد، می گوید: به طور کل ما برای امور واگذاری و مزایده یک گروه مزایده داریم که متشکل از نماینده دیوان محاسبات، نماینده سازمان بازرسی، نمایندگان سازمان خصوصی سازی و ... هستند ولی استقلال و پرسپولیس به لحاظ امنیتی که در جامعه دارند، شرایط تازه ای را ایجاد کردند که ما در تلاش هستیم ۲۰ دقیقه اول مراسم را با حضور نماینده رسانه ها برگزار کرده و پس از آن همه چیز محرمانه خواهد شد.

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی در این باره می افزاید: برای اینکه افکار عمومی در جریان قرار گیرند ما بخش اول مراسم را با حضور رسانه ها برگزار می کنیم اما طبق قانون زمان باز شدن پاکت ها کامل محرمانه بوده و هیچ فرد غیر مسئولی نمی تواند در جلسات حضور داشته باشد. ضمن اینکه ما بر خلاف مزایده های قبلی که برنده را اعلام می کردیم این بار نام افراد متقاضی و پیشنهادهای برتر را اعلام نمی کنیم چراکه باید به لحاظ اهمیت کار افراد از اهلیت لازم برخوردار باشند.

سبحانی تصریح می کند: به همین منظور ما نام سه نفری که بالاترین پیشنهاد را داده باشند را به طور محرمانه در اختیار مسئولان مربوطه یعنی وزارت ورزش، دادگستری و بانک مرکزی قرار می دهیم تا پیشینه افراد به لحاظ ورزشی، سوء پیشینه و نیز مسائل بانکی مورد تایید نهایی قرار گیرند و پس از آن در یک مراسم به طور رسمی نام فرد برنده اعلام خواهد شد برای اینکه با آبروی افراد بازی نشود ما نام وی را روز دوشنبه اعلام نمی کنیم چرا که ممکن است به هنگام استعلام ها آنها مورد تایید قرار نگیرند که برای حفظ آبرویشان همه چیز محرمانه خواهد بود.

هیئت وزیران دولت دهم در جلسه ششم مهرماه ۱۳۹۰، به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و با توجه به تشکیل وزارت ورزش و جوانان و ضرورت حفظ سهم بخش دولتی در ورزش، سهام دو باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال را از گروه یک بنگاه ها و فعالیت های اقتصادی موضوع ماده ۲ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به گروه ۲ منتقل کرد تا به جای واگذاری ۱۰۰ درصد سهام این باشگاه ها، ۲۰ درصد از سهامشان در اختیار دولت باقی بماند و ۸۰ درصد باقی مانده را به بخش های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند و البته این اتفاق نیافتاد.  

اما سازمان خصوصی سازی زمان واگذاری سهام این دو باشگاه را تا ۲۰ فروردین ماه سال ۹۳ و پیش از آغاز بازی های جام جهانی اعلام کرده بود که این هم تحقق نیافت. در نهایت هیئت واگذاری قیمت پایه واگذاری را ۵۸۰ میلیارد تومان تعیین کرد که آگهی های آن منتشر شده و فردا واگذاری سرخابی ها محقق خواهد شد.

اسم و علامت تجاری(برند)، مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار و تاسیسات و تجهیزات مجموعه به‌مساحت عرصه ۳۸۵۰۰ مترمربع و ۴۲۸۹ مترمربع اعیان، ساختمان مرکزی شرکت به‌مساحت عرصه ۲۲۴ مترمربع و ۹۰۰ مترمربع اعیان و ملک واقع در منطقه تلو به‌مساحت عرصه ۳۰ هزار مترمربع از جمله دارایی‌ها و املاک باشگاه استقلال برای واگذاری به ارزش پایه ۲۹۰ میلیارد تومان هستند.

اسم و علامت تجاری(برند)، مجموعه ورزشی شهید درفشی‌فر و تاسیسات و تجهیزات مجموعه به‌مساحت عرصه ۱۷۹۶۹ مترمربع و مساحت اعیان ۴۱۲۵ مترمربع به‌علاوه ساختمان مرکزی شرکت به‌مساحت عرصه ۱۹۴ مترمربع و مساحت اعیان ۷۵۰ مترمربع نیز از جمله دارایی‌ها و املاک باشگاه پرسپولیس است که به قیمت پایه ۲۹۰ میلیارد تومان برای واگذاری ارزشگذاری شده اند.

مبلغ سپرده شرکت در واگذاری این دو تیم نیز ۸۷ میلیارد ریال تعیین شده و قرار است دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت ۴۰ درصد نقد و بقیه اقساط دوساله واگذار شوند و خریدار هم ۲۰ روز کاری پس از قطعیت معامله، زمان دارد تا وجه نقد پیشنهادی خود را بپردازد و فواصل زمانی اقساط از یکدیگر هم شش‌ماهه و نرخ سود فروش اقساطی ۱۵درصد است.

همچنین خریداران باید ۲۰ درصد سهام شرکت‌های تاسیس شده را در مدت سه ماه از تاریخ تاسیس به پیشکسوتان و هواداران (اولویت پیشکسوتان) همان باشگاه، که اسامی، شرایط، نحوه شناسایی و میزان قابل تخصیص به آنان توسط وزارت ورزش و امور جوانان تعیین و به سازمان خصوصی سازی اعلام می‌شود، با قیمت و شرایط خریداری شده یا قیمت کمتر و شرایط آسان‌تر واگذار کند.

پس از انعقاد قرارداد قطعی واگذاری، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت ورزش و امور جوانان تشریفات انحلال دو شرکت «فرهنگی ورزشی استقلال ایران» و «ورزشی فرهنگی پیروزی (پرسپولیس)» را به عمل می‌آورد. به‌علاوه این که پاسخگویی به کلیه دعاوی له و علیه استقلال و پرسپولیس در سنوات قبل و بعد، به‌عهده شرکت‌های فعلی خواهد بود.

به هر حال، دوشنبه تاریخی همه چیز را مشخص خواهد کرد و میلیون‌ها هوادار سرخابی‌ها با آنهایی که وارد میدان شدند، به دور از تمام شایعات مطرح در این باره به صورت رسمی آشنا خواهند شد. آیا استقلال و پرسپولیس به دست بخش خصوصی واقعی می‌رسد یا شبه دولتی‌ها آنها را می‌خرند؟ آنهایی که این دو باشگاه پرطرفدار را می‌خواهند بخرند، فوتبالی هستند یا فعال اقتصادی؟ و سئوالات بسیاری که این روزها ذهن فوتبالی‌ها را با خود درگیر کرده است؛ پس منتظر روز دوشنبه ساعت 14 می‌مانیم تا همه چیز روشن شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس