کد خبر 388365
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: شهید طهرانی‌مقدم طرحی بسیار پیچیده مبنی بر استفاده از موشک‌های بالستیک برای انهدام اهداف متحرک ارائه کرده بود، که حتی ممکن است در جهان این فناوری به‌صورت اختصاصی در اختیار ما باشد.

به گزارش مشرق، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران شب گذشته با حضور در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه خبر، دستاوردهای نظامی و دفاعی سپاه پاسداران را تشریح کرد.

سردار سلامی با بیان اینکه ما در دوران دفاع مقدس فاقد سیستم تولید قدرت دفاعی از حیث تجهیزات و تسلیحات بودیم، اظهار داشت: اما ما از جنگ تجربیات و درس‌های بزرگی فرا گرفتیم و آموختیم که توطئه‌های دشمنان ما علیه انقلاب، نظام، کشور و ملت ما، توطئه‌هایی واقعی هستند.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به راهبردها و استراتژی‌های نظامی نیرومند دشمنان برای شکست‌ دادن ایران افزود: آن‌ها خود را از نظر جغرافیایی به مرزهای ما نزدیک کردند، و در جوار و جدار مرزهای ما آرایش‌های نظامی به خود گرفتند؛ سیاست‌های آن‌ها برای بازگشت به سرنوشت و تاریخ کشور ما سیاست‌هایی واقعی بود.

وی تصریح کرد: ما مجبور بودیم فضای تفکر خود را برای مقابله با بزرگ‌ترین قدرت‌های جهانی که صاحب استراتژی، قدرت، و تجربه هستند، پیشرفته‌ترین سلاح‌های جهان را در اختیار، و تجربه کشورهای بزرگی را در کارنامه خود داشته و تجربیات شکست دادن یک امپراتوری مثل شوروی در جنگ سرد را در اختیار دارند، به گونه ای تطبیق دهیم که از دفاع از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی در برابر دشمنی با این ابعاد اطمینان حاصل کنیم.

سردار سلامی ادامه داد: ما فضای تفکر خود را در مقابل یک دشمن با مقیاس جهانی ترسیم، و مفروضات راهبردهای نظامی خود را بر این اساس طراحی کردیم که ما احتمالا در آینده با ائتلافی جهانی درگیر خواهیم شد؛ این یک فرض مسلم در راهبردهای سپاه بود.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر می‌دانستیم که واقعیت‌های فناوری و تکنولوژی‌های تسلیحاتی ما این امکان و اجازه را نمی‌دهد که در یک فضای متقارن و متوازن در امتداد خطوط موازی با قدرت نظامی دشمنان بزرگ، توسعه‌ی وضعیت دهیم؛ بنابراین براساس یک تفکر درون‌زا از شعور و هوشمندی باطنی انسان‌های مؤمن کمک گرفتیم و به طراحی و معماری یک نظام دفاعی کاملاً انقلابی و بومی با هدایت‌های رهبری عزیز انقلاب در شرایط بعد از جنگ و در طول دفاع مقدس با استفاده از آموزه‌ها و پیام‌های روشن امام خمینی(ره) که به ما قدرت و انرژی می‌داد، توانستیم مسیر توسعه یک قدرت دفاعی نیرومند را طراحی و ترسیم کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: ما پس از قرار گرفتن در شرایط فشار، تهدید و تحریم، اراده کرده بودیم که از دستاوردهای انقلاب و عزت ملت ایران و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم؛ بنابراین در چنین فضایی قوای درونی محرک ما بسیج می‌شد و ما مجبور بودیم با واقعیت‌ها مواجهه مستقیم داشته باشیم.

سردار سلامی تصریح کرد: ما برای این که قدرت دفاعی خود را توسعه دهیم، قدرت تهاجمی دشمن را به‌عنوان مبنایی برای قدرت دفاعی خود فرض کردیم؛ به‌عنوان مثال ناوهای هواپیمابر آمریکا به‌عنوان نماد و مظهر قدرت نظامی و شکوه و هیبت قدرت نظامی این کشور شناخته می‌شود. این ناوها، مانند یک پایگاه‌ هوایی شناور در دریا هستند که بین 70 تا 80 هواپیمای جنگی را با خود حمل می‌کنند.

وی افزود: تقریبا پنج هزار نیروی نظامی درون این ناوهای هواپیمابر حضور دارند؛ یعنی هریک از این ناوها مثل یک نیروی نظامی مستقل است و ناوهای عظیم جنگی (رزم‌ناوها، ناوشکن‌ها و موشک‌اندازها) این‌ ناوهای هواپیمابر را اسکورت می‌کنند.

این مقام ارشد نظامی بیان کرد: ما مجبوریم بودیم فرض کنیم که باید ناو هواپیمابر امریکایی را یا منهدم و غرق کرده و یا آن را به تصرف درآوریم. وقتی این بخش از قدرت دشمن به‌عنوان معیار طراحی توسعه توانمندی‌های ما قرار می‌گرفت، اندیشه ما به سراغ راه‌حل‌هایی می‌رفت که موازی و متقارن و هم‌عرض با قدرت دشمن نبود، بلکه باید به توانمندی‌هایی می‌رسیدیم که می‌توانست داستان این ناو هواپیمابر را در عالم واقعیت خاتمه دهد و فرمولی برای حل این معادله بسازد.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: ما فکر کردیم باید همه توانمندی‌های ممکن را برای این کار ایجاد کنیم؛ یکی از این توانمندی‌ها استفاده از موشک‌های کروز بود، که از روی شناورها و یا از ساحل پرتاب می‌شوند.

بر اساس گزارش دفاع پرس، سردار سلامی اظهار داشت: چون ناوهای هواپیمابر هدف‌های بزرگی هستند، یکی از نقطه‌ضعف‌های دشمنان ما این است که از سیستم‌های عظم‌الجثه و بزرگ استفاده می‌کنند و تشخیص آن‌ها بسیار ساده است. آن‌ها مجبورند که خودشان را کاملاً نشان دهند و در معرض تهاجم توانمندی‌های طرف مقابل‌شان قرار بگیرند، و نمی‌توانند این ضعف خود را مخفی کنند.

وی افزود: از طرف دیگر ممکن است موشک‌های کروز ما توسط سیستم‌های ضدموشک دشمن مورد هدف قرار گیرد، بنابراین باید توانمندی دیگری در تکمیل موشک کروز فراهم شود، تا بتواند شانس هدف قرار دادن این ناوها را بیشتر کند.

جانشین فرمانده کل سپاه اضافه کرد: در اینجا بود که اندیشه‌ای بسیار پیچیده در ذهن سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم شکل گرفت، که آن استفاده از موشک‌های بالستیک برای انهدام اهداف متحرک در دنیا بود؛ که حتی ممکن است در جهان این فناوری به‌صورت اختصاصی در اختیار ما باشد.

وی تصریح کرد: موشک کروز مثل یک هواپیمای بدون سرنشین است که نهایتاً با سرعتی معادل سرعت صوت حرکت می‌کند؛ حتی در ارتش‌های پیشرفته جهان نیز بعید است که موشک‌های کروز با سرعت‌های ماورای صوت توسعه پیدا کرده باشد؛ اما موشک‌های بالستیک به این دلیل که یک مسیر منحنی را طی می‌کنند، و از جو خارج می‌شود، وقتی دوباره به جو برمی‌گردند، چندین برابر سرعت صوت حرکت کرده و هدف را منهدم می‌کنند.

سردار سلامی افزود: سرعت ورود مجدد موشک‌های بالستیک به جو چند "ماخ" است و وقتی می‌خواهند به هدف اصابت کنند، چند برابر سرعت صوت سرعت دارند. بنابراین اصابت موشک‌های ضدموشک به موشک‌های بالستیک کاری بسیار مشکل، و تا حدود زیادی ناممکن خواهد بود.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    داغ دلم تازه شد اسم شهید طهرانی رو دوباره دیدم خدا توفیق دهد تا راه ایشان را ادامه دهیم
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    ZENDE BAD PARSIAN ZENDE BAD SHAHID TEHRANI
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    ماشالله به سربازان جان بر کف ایران اسلامی تا شما رو داریم هیچ غمی نداریم
  • محمد ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    حتی در ارتش‌های پیشرفته جهان نیز بعید است که موشک‌های کروز با سرعت‌های ماورای صوت توسعه پیدا کرده باشد!! جناب یاخونت روسها با 5 برابر سرعت صوت که کروز هست کشکه!؟ یا دارپا در امریکا که چند نوع موشک کروز و توپ الکترو مغناطیسی با سرعت 7 ماخ گوله ساخته!؟
  • علیا ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    محمد جان موشک یاخونت در ارتفاع 2.5 و در نزدیکی زمین به شکل کروز 2 ماخ سرعت داره. البته قابل توجه که تمام مسیر رو با این سرعت نمیره. بلکه وقتی به هدف کاملا نزدیک شد سرعت رو به 2 ماخ افزایش میده. دوما اینکه فعلا موشک یاخونت از نظر سرعت جزو موشک های بی رقیب هست. پس یک استثنا به حساب میاد. درضمن موشک ضد کشتی دارپا یک پروژه ای هست که تا حداقل تا 2018 به نتیجه نمیرسه. و البته سرعتی مادون صوت داره. یعنی زیر 1 ماخ... تورو خدا از توهمات بیا بیرون یه خورده مطالعه کن.
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    هدیه طهرانی بود به ملت بزرگ ایران
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    محمد جان! درست جمله رو بخون: بعید است که موشک‌های کروز با سرعت‌های ماورای صوت- توسعه- پیدا کرده باشد. وجود دارند اما به علت چالشهای زیاد و عدم تاثیر آنچنانی توسعه پیدا نمی کنند. این پروژه ها تقریبا متوقفه...
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    هدیه شهید طهرانی
  • حسام ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    واقعا شهید تهرانی مقدم عجب اعجوبه ای بودند همان است که رهبری زمان شهادت شهید تهرانی گریستند و گفتند یکی از بهترین یارانم رو از دست دادم
  • سرباز وطن ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    جاودانه باد نام و یاد شهید طهرانی مقدم و همه ی شهیدان این مرز و بوم
  • ناشناس ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    درود بر شهید تهرانی مقدم مغز متفکر موشکی ایران
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    جای خالی شهید تهرانی رو اعجوبه های دیگری پر کردن. ما از این نوابغ زیاد داریم
  • افشین تهران ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    این 5برابر صوت و سرعت 7ماخ برای موشک تولید نشده رو از کدوم منبع استخراج کردی؟؟توهم هم حدی داره.شما میزنی در سطح لالیگا.!!!
  • افشین تهران ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    خدا رو شکر که ما مثل شهید تهرانی زیاد داریم که راه این استاد رو ادامه بدن و حق استادی رو بجا بیارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس