کد خبر 387685
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد: تدابیری که این سازمان برای افزایش شمار نظامیان خود نزدیک مرزهای روسیه اتخاذ کرده است، صرفا ماهیت دفاعی دارد.

به گزارش مشرق، به گفته اوانا لونگسکیو، سخنگوی ناتو، دبیر کل این سازمان که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با بیان این مطلب تاکید کرد: تدابیری که ناتو برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه اتخاذ کرده است، برای روسیه تهدید محسوب نمی شود.

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در شرایطی تلاش می کند در خصوص دفاعی بودن حضور ناتو در مرزهای روسیه به مسکو اطمینان دهد که هفته پیش اعلام کرد: این سازمان قصد دارد حضور خود را در کشورهای شرق اروپا گسترش د هد.

به گفته دبیر کل ناتو این سازمان در حال حاضر نیز حضور قابل توجهی در بلغارستان و برخی از کشورهای شریک خود در شرق اروپا دارد.

اما ناتو قصد دارد شمار نیروهای خود را که در تمرینات نظامی در شرق اروپا شرکت می کنند، افزایش دهد. هواپیماها و کشتی های بیشتری را در حریم هوایی و دریایی کشورهای این منطقه فعالیت کند. با اجرای این تدابیر ناتو حضور نظامی خود را در کشورهای متحد خود در شرق اروپا که در همسایگی روسیه قرار دارند تقویت می کند.

به گفته استولتنبرگ، ناتو قصد دارد طرحی را به اجرا بگذارد که در آن استقرار نیروهای واکنش سریع، ایجاد مراکز فرماندهی و کنترل در دست کم شش کشور شرق اروپا از جمله سه کشور حوزه دریای بالتیک ( لهستان، رومانی و بلغارستان) پیش بینی شده است.

دولت روسیه افزایش بی سابقه تحرکات و فعالیت های نظامی ناتو را در اروپا محکوم کرده است. روسیه معتقد است حوزه دریای بالتیک تا کنون باثبات ترین و امن ترین مناطق جهان بوده است اما با توجه به اقدامات و تحرکاتی که ناتو اکنون در این مناطق آغاز کرده است ، طولی نخواهد کشید که ثبات و امنیت این منطقه نیز مختل خواهد شد.

مقامات ناتو همچنین اعلام کرده اند قصد دارند شمار نیروهای نظامی خود را در اروپا افزایش دهند، رزمایشهای نظامی با کشورهای متحد خود در منطقه را بیشتر کنند، یک سامانه هشدار زودهنگام در منطقه به اجرا گذارند و نیروی واکنش سریع در منطقه مستقر کنند.

دبیر کل ناتو همچنین پیشتر اعلام کرده بود کشورهای حوزه دریای بالتیک به ویژه لهستان و رومانی از تمایل خود برای پذیرش شماری از نیروهای واکنش سریع ناتو خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کشورهای عضو ناتو پنجم سپتامبر گذشته طرح تقویت دفاع جمعی تصویب کردند و تصمیم گرفتند یک نیروی واکنش سریع به وجود آورند. قرار است در چارچوب این طرح نیروهای ناتو در مرزهای شرقی کشورهای عضو این سازمان در شرق اروپا مستقر شوند، یک مرکز فرماندهی ویژه و همچنین چندین پایگاه عملیاتی نیروی واکنش سریع ناتو در منطقه ایجاد شوند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس