کد خبر 387066
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲

ساکنان موصل که با هزار زحمت توانسته اند خود را به بغداد برسانند از اوضاع جهنمی این شهر در سایه اشغال تکفیری ها خبر می دهند.

به گزارش مشرق، استان نینوا از استانهای عراق است که در شمال غربی این کشور واقع شده است. نزدیک به 60 درصد از ساکنان استان نینوا را عربهای صنی تشکیل می‌دهند اما آشوری ها و ترکمن های عراقی و کردها از اقلیت های قابل توجه این استان می باشند.آشوری ها شهرستانهای تلکیف و حمدانیه در اکثریت هستند و اکثریت قریب به اتفاق اهالی شهر تلعفر که پس از موصل دومین شهرستان پرجمعیت استان نینوا می باشد ترکمن های عراق می‌باشند .

شهرستان عقره و قسمت شمالی شهرستان شیخان کرد نشین بوده و تحت اداره دولت محلی کردستان عراق قرار دارد. کردها در شهر موصل نیز بصورت اقلیت زندگی می‌کنند. همچنین اکثر اهالی سنجار در غرب استان نینوا کردهای ایزدی می‌باشند. شهرستان‌های آن عبارتند از موصل، تلعفر، تلکیف، قیاره، سنجار، حمدانیه، زمار، شیخان، حضر و ربیعه.

پایگاه الغد پرس عراق در گزارشی به وضعیت ساکنان موصل پس از اشغال آن از سوی داعش پرداخته و آورده است: ساکنان موصل دومین شهر بزرگ عراق در جهنم آشکار پس از تسلط داعش بر آن به سر می برند.مردم موصل از هیمنه تکفیری ها بر امور ریز و درشت زندگی آنها از سیگار کشیدن گرفته تا گوشت وارداتی حکایت می کنند.

محمد ذنون که به زحمت توانسته است خود را بغداد برساند گفت: تحمل زندگی در سایه داعش ممکن نیست.در ابتدا گمان می‌شد که آنها موصل را ترک خواهند کرد به ویژه که شایعه شده بود که افسران ارتش سابق عراق این شهر را اداره می‌کنند.داعشی ها به غارت و به کنیزی گرفتن زنان می‌پردازند.

وی افزود: داعشی‌ها در همه امور ساکنان موصل دخالت می‌کنند. تمامی سرگرمی‌های ساکنان موصل را از آنها گرفته‌اند و پوشیدن لباس مشابه آنچه در افغانستان رواج دارند را اجباری کرده‌اند.

الغد پرس گزارش داد: موصلی هایی که این شهر را ترک می کنند تنها در صورتی که مجوز از داعش داشته باشند می توانند آن را ترک کنند و شرط مجوز نیز تعهد به بازگشت به شهر است و گرنه همه منازل و دارایی های آنها مصادره خواهد شد.موصلی مسیر معمولی 400 کیلومتری را باید با طی کردن 1800 کیلومتر برای رسیدن به بغداد بپیمایند و 350 هزار دینار عراقی هزینه کنند.

صهیب یاسر از دیگران ساکنان موصل در بغداد گفت: داعشی ها قصد استفاده از ساکنان موصل به عنوان سپر انسانی در برابر حمله احتمالی هوایی یا توپخانه ای ضد  داعش را دارند.آنها برای جان مردم ارزشی قائل نیستند حتی اگر همه مردم هم بمیرند برای آنها ارزشی ندارد.داعشی ها منازل شیعیان شبک و ترکمن را تصاحب کرده اند و پس از آن نوبت به مسیحیان و ایزدی ها که داعش آنها را کفر شمرد و آنها با مجبور به گرویدن به اسلام(مورد نظر داعش)، پرداخت خراج یا ترک موصل کرد.بسیاری از اعراب سنی که دیدگاه های آنها با داعش یکسان نبود نیز شهر را ترک کردند.

یاسر افزود: همه کسانی که شهر را ترک می کنند اموال و دارایی های آنها از سوی داعش تصاحب می شود. بیش از پنج هزار منزل با تمام امکانات در تصاحب داعش است و این گروهک این منازل را به اعضا خود داده است و برخی از این منازل به شکنجه گاه تبدیل شده است.

الغد پرس گزارش داد: اوضاع اقتصادی در موصل بسیار بد است. هیثم عبدالرحمن گفت: داعشی ها به تحمیل عقیده خود اکتفا نمی کنند و در همه امور دخالت می کنند.آنها حتی اجازه استفاده گوشت وارداتی را نمی دهند. فهرست اقلام ممنوعه روز به روز بیشتر می شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 0
    خاک بر سرشون می خواستن راهشون ندن والا به خدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس