اما بر خلاف انتظارات درباره حذف مصارف غیرضروری از بودجه سال آینده، دولت در لایحه بودجه 1394 بیش از 200 میلیارد تومان برای برگزاری همایش ها اختصاص داده است که می توان آن را نتیجه فضای حاکم بر خط مشی کلان دولت یازدهم دانست.

گروه اقتصادی مشرق-با توجه به تداوم تحریم ها و محدودیت منابع کشور، سال آینده نیز همچون چند سال اخیر دولت با محدودیت بودجه ای روبرو خواهد بود.

در حالی که در سال جاری به علت عدم تحقق درآمدهای بودجه ای، دولت مجبور به اقداماتی همچون کاهش یارانه آرد و گران کردن نان شده است؛ به نظر می رسد اگر سایر مصارف بودجه ای غیراولویت دار همچون برگزاری همایش ها با قطع یا کاهش بودجه مواجه شوند،این اقدام دولت بیشتر در راستای تدبیر و امید خواهد بود.

اما بر خلاف انتظارات درباره حذف مصارف غیرضروری از بودجه سال آینده، دولت در لایحه بودجه 1394 بیش از 200 میلیارد تومان برای برگزاری همایش ها اختصاص داده است که می توان آن را نتیجه فضای حاکم بر خط مشی کلان دولت یازدهم دانست.

 دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار خود تمایل بسیاری به برگزاری همایش ها و کنفرانس ها نشان داده است. 

در اولین گام در همان ماه های آغازین دولت یازدهم، مصوبه ای از هیئت دولت بیرون آمد که از افزایش 6 برابری سقف هزینه های پرداختی دستگاه ها برای برگزاری سمینارها و کنگره های بین المللی حکایت داشت.

در حالی که دولت سابق، سقف هزینه برگزاری همایش های دولتی را حداکثر 25 میلیون تومان تعیین کرده بود، دولت یازدهم این رقم را به 150 میلیون تومان افزایش داد.

نگاهی به 100 همایش دولتی؛ برگزاری همایش ها تا چه حد لازم است؟

پس از آن شاهد برگزاری ده ها همایش از سوی دستگاه های مختلف دولتی بوده ایم. از آنجا که برگزاری همایش ها هزینه های زیادی را به بیت المال و خزانه کشور وارد می کند، طبیعی است در شرایط محدودیت بودجه ای، برگزاری بسیاری از همایش ها توجیهی ندارد.

لازم به یادآوری است برنامه تلویزیونی پایش چند هفته پیش، حذف بودجه همایش ها را به نظرسنجی عمومی گذاشت. در پایان این نظر سنجی 85 درصد از پاسخ دهندگان از نمایندگان مجلس خواستند بودجه همایش ها را از لایحه بودجه سال اینده حذف کنند.


زمانی که دولت یازدهم سقف هزینه برگزاری همایش های دولتی را از 25 میلیون تومان به 150 میلیون تومان افزایش می دهد، این معنا را می رساند که مسئولان دولتی رقم 25 میلیون تومان را برای برگزاری همایش ها کم می دانستند و برای رفع مشکل قانونی اقدام به افزایش آن به 150 میلیون تومان کرده اند.

نگاهی به 100 همایش دولتی؛ برگزاری همایش ها تا چه حد لازم است؟

بنابراین اگر فرضا هزینه برگزاری هر همایش را نصف رقم مصوب دولت یازدهم (نصف 150 میلیون تومان= 75 میلیون تومان) در نظر بگیریم، اعتبار 204 میلیارد تومانی لایحه بودجه سال آینده به معنای تامین هزینه برگزاری بیش از 2700 همایش است.
 
 در جدول زیر 100 نمونه از همایش هایی که از سوی دستگاه های دولتی از ابتدای دولت یازدهم برگزار شده و مقامات دولت نیز در آن ها حضور داشته اند، آورده شده است. 

نگاهی به این همایش ها نشان می دهد عدم برگزاری بسیاری از آنها ثلمه ای به اقتصاد، فرهنگ و سیاست دولتی ها و مردم  وارد نمی کرد. حال تصور کنید سال آینده قرار است بیش از 2000 همایش با بودجه مملکت برگزار شود.

برای دریافت جدول برخی همایش های دولت یازدهم بر روی عکس زیر کلیک نماید.

نگاهی به 100 همایش دولتی؛ برگزاری همایش ها تا چه حد لازم است؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    با 204 میلیارد دلار میشه راه صد ساله رو در صنعت فضایی تو یه شب رفت اما حیف امان از این شکم که ته نداره
  • دکتر قاسم حیدری ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    جالبه بودجه سازمان فضایی ایران امسال 100 میلیارد تومن هست کلا بعد آقایون فقط بودجه نهاد ریاست جمهوری دو برابر شده 200 میلیارد تومن!! احتمالا قراره ماهواره بر قائم توسط نهاد ریاست جمهوری ساخته توسط برادر ظریف ساخته بشه! خدا کمکش کنه.. البته اینها پولی نیست در کشوری که 50 میلیارد دلار واردات داره و 20 میلیارد دلار واردات کالاهای لوکس حتی اگر بخواهد 1 درصد بودجه اون صرف علم و تحقیقات بشه که البته در کشورهای توسعه یافته به 10 نا 20 درصد میرسید باید بودجه های فضایی و علمی ایران چند ده برابر امروز می بود... متاسفانه مدیریت سنتی ما هنوز باور نداره عصر نفت و اینکه نفت بفروشیم و کالا وارد کنیم تمام شده
  • عباس ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    بودجه واسه افزایش مبلغ نقدی یارانه ها و مسکن مهر و وام های مختلف و کارهای عمرانی ندارن ولی واسه افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری و ... و برگزاری همایش های بی خاصیت تا دلتون بخواد پول هست رهبر معظم انقلاب: این همایش ها قرار است چه معجزه ای بکند؟
  • مهردادبابصیرت و متفکر سیدطلاب و بسیجیان اهل قلم ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    آقای روحانی و وزیران دولت اعتدال این پست ها ودیعه و امانت خدا در دستان شماست و فردا به نص صریح قرآن بایدپاسخگوی خداوند سبحان باشید این دنیا محل آزمایش است ما در معرض امتحانات الاهی هستیم و خدای نکرده اگر رفوزه شویم ابدیتمان بر باد فنا میرود "و قفوهم انهم مسئولون فردا افرادی را که خلف وعده کرده اند خیانت به بیت المال کرده اند اسراف و تبذیر کرده اند" خلاف آیات و روایات عمل کرده اند و حرکات و سکناتشان و خط مشی شان و مواضعشان مغایر فرامین الهی بوده است سر پل صراط یقه همشون رو میگیرندو تا ابد روز خوش نمیبینند
  • ناشناس ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    اقتصاد مقاومتی به عمل است نه شعار .
  • ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    ایا بودجه 600 میلباردی دولت احمدی نژاد برای همایشها در راستای اقتصاد مقاومتی بود؟؟؟
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    این بیت المال زمان احمدی تژاد نبود؟؟؟
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    آیا بودجه 18 هزار میلیاردی شهرداری تهران در راستای اقتصاد مقاومتی است ؟!
  • ناشناس ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    سقف هزینه بودجه همایش در دولت قبل 25 میلیون تومان بوده که در این دولت به 150 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است !
  • ناشناس ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    اگر دقیق متن بالا را مطالعه کنی متوجه میشوی که این حیف و میل بیت المال در دولت سابق وجود نداشته است .
  • مصطفی ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    همش 200 میلیارد ، یک سازمان فرهنگی شهرداری مشهد سالی 10 15 میلیارد خرج همایش می کنه ، همش در راستای خواسته های پایداری چی های شورای شهر
  • مجید ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    عزیزم، 204 میلیارد تومنه نه دلار!! با این پول یه موشک هم نمیشه به فضا فرستاد.
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    همایش ها فرصت مناسبی است برای قرار گرفتن در اخبار و رسانه ها و به این صورت می توان هر روز در رسانه دیده شد.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 0
    امان از دل بیت المال که دست شما گیر افتاده خدایی نمی دانید بعضی از زنان و دختران فقیر به علت نداشتن خرجی به گناه می افتند ان موقع شما مدعیان با بیت المال چه کار ها که نمی کنید همین اعمال شما که باران را از این مملکت دور کرده کافی نیست
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 0
    خوبه دولت میگه ندارم مردم تو را به خدا یارانه نگیرید اگر دولت مشگل اقتصادی نداشت چه می شد ان موقع بود که میگفتیم صد رحمت به قبلی ها شاید هم هر کی پولدار میشه ولخرج میشه ولی این این امانت هست مال خودتان نیست که هر جور خواستید خرج کنید ایا دیده اید مراجع تقلید از این خرجها بکنند مواظبند مبدا یک ریالش بی جا خرج شود
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 0
    وقتی به کاسبها در موقع خرید کالاهای دولتی می گفتی یک کمی تخفیف بده در دوران اجناس کوپنی میگفتند همش خرحمالی فقط همین سننار سی شیی میمونه برامون حالا مثل همایشها هم همینجور شده
  • علي ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    سلام مشرق خواستم عرض كنم در سال جاري ٦ همايش مهم اقتصادي برگزار شده: ١ - همايش سياستهاي پولي و ارزي ٢- همايش خروج از ركود ٣ - همايش بانكداري اسلامي ٤- همايش سالانه دنياي اقتصاد ٥ - همايش اقتصاد ايران ٦-همايش بانكداري الكترونيك از همايشهاي فوق ، همايشهاي ١ و ٢ و ٥ و ٦ مستقيما" توسط برادران نيلي برگزار شده و همايش چهارم هم عملا و باواسطه مربوط به ايشان بوده است و تنها در همايش سوم ورود نداشته اند. اين نكته هم در كنار همه نكات امري جالب و درخور توجه است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس