رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: سال ۹۳ بر اساس قانون، سال پایانی واگذاری شرکت های گروه یک و دو است و باید طوری برنامه ریزی می شد که تا پایان امسال، هیچ سهمی از این دو گروه باقی نماند اما نتوانستیم به همه وظایف عمل کنیم.

به گزارش مشرق، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: سال 93 بر اساس قانون، سال پایانی واگذاری ها شرکت های گروه یک و دو است و باید طوری برنامه ریزی می شد که تا پایان امسال، هیچ سهمی از این دو گروه باقی نماند اما نتوانستیم به همه وظایف عمل کنیم. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد به تشریح عملکرد و حواشی پیرامون واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و نیز آزادسازی سهام عدالت پرداخت.

* واگذاری 136 میلیاردی خصوصی سازی از سال 80

پوری حسینی گفت: ارزش واگذاری ها از ابتدای فعالیت سازمان خصوصی سازی تاکنون در مجموع به 136 هزار میلیارد تومان رسیده که از این رقم، 36 درصد در دولت یازدهم انجام شده است.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: از این میان، واگذاری سهام دولتی به عموم متقاضیان و از طریق رقابتی 60 هزار میلیارد تومان، 29 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و طلب دولت و 30 هزار میلیارد تومان بابت سههام عدالت بوده است.

* از برنامه واگذاریها عقب ماندیم

وی اضافه کرد: سال 93 بر اساس قانون، سال پایانی واگذاری ها شرکت های گروه یک و دو است و باید طوری برنامه ریزی می شد که تا پایان امسال، هیچ سهمی از این دو گروه باقی نماند اما نتوانستیم به همه وظایف عمل کنیم. بعلاوه این که واگذاری 216 شرکت در سال جاری به تصویب هیئت دولت رسیده که نشان از عقب ماندگی واگذاری ها است؛ که البته غیر از این تعداد، شرکت های دیگری هم باید واگذار شود که با اجازه مجلس در سال 94 انجام خواهد شد.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: از میان این 216 شرکت، با وجود همه ناملایمات که بخشی از  آن مربوط به شرایط بورس است، واگذاری 132 شرکت به طور کامل به پایان رسیده است و 27 شرکت هم در حال اصلاح ساختار هستند که پس از آن واگذار می شوند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه تاکید کرد: به دلیل فضایی خشک بازار سرمایه، توفیقی در فروش سهام نداشتیم و از رقم 30 هزار میلیارد تومان فقط توانستیم 3 هزار میلیارد تومان را بفروشیم.

* دستیابی 90 درصدی به اهداف درآمدهای بودجه ای

پوری حسینی در خصوص عملکرد سازمان خصوصی سازی در دهه ماه گذشته گفت:‌ تا پایان سال حدود 85 تا 90 درصد وظایف بودجه ای این سازمان از نظر واریز به خزانه انجام خواهد شد که این اتفاق به دلیل عملکرد این سازمان در سال های گذشته  است و در سال جاری فروش بالایی داشتیم هم می توانستیم این رقم را محقق کنیم.

* امکان حضور در مزایده تا یک روز قبل از برگزاری

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در خصوص واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس هم گفت: اتفاقی که در سال‌های گذشته برای واگذاری این دو باشگاه به جهت سنگینی انجام نشده بود، امسال انجام شد و آسرانجام گهی مزایده این شرکتها منتشر شد؛ بعلاوه این که متقاضیان سرخابی‌ها تنها تا پایان وقت اداری روز یکشنبه 26 بهمن‌ماه فرصت دارند درخواست خود را بر اساس شرایط اعلام شده به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کنند.
معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: پخش زنده کامل مراسم مزایده استقلال و پرسپولیس به لحاظ مقررات وجود دارند و قوانین موجود مانع از این می‌شود که تمام جلسه مزایده به صورت زنده پخش شود، چرا که هیات واگذاری برای خریداران این دو باشگاه اهلیت تعیین کرده و تشخیص اهلیت خریداران باید پس از شرکت در مزایده مشخص می‌شود. بر این اساس ابتدا متقاضیان در مزایده شرکت کرده و استعلام‌ها در خصوص سه نفر اول انجام می‌شود تا اهلیت آنها تایید شود.
پوری حسینی اضافه کرد: بر این اساس در زمان بازگشایی پاکتها نمی توانیم به صورت مستقیم اعلام کنیم برنده مزایده کیست.

* حاضرند میلیاردی پول بدهند تا بدانند چند پاکت آمده

پوری حسینی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند متقاضی پاکت خود را به خصوصی سازی برای شرکت در مزایده ارسال کرده‌اند تاکید کرد: تا ساعت 14 روز دوشنبه 27 بهمن‌ماه هیچ احدی از این پاسخ اطلاع نخواهد داشت، چرا که بر اساس مقررات در نظر گرفته شده، هیچ شخصی حتی من رییس حق ندارند بدانم پاکتی از سوی متقاضیان دریافت شده است یا نه. علاوه بر این‌که اعضای هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی نیز مجاز نیستند تا تعداد متقاضیان را اعلام کنند.
وی تصریح کرد: بر این اساس اگر نام متقاضیان را هم بدانیم نخواهیم گفت و از رسانه‌ها نیز درخواست می‌کنم نه این پرسش را مطرح کنند و نه به آن دامن زنند، چرا که این سوال تا ساعت 14 روز 27 بهمن بی‌پاسخ خواهد ماند.

* منتظر آزادسازی سهام عدالت تا پایان 94 نباشید

پوری حسینی در خصوص آخرین وضعیت آزاد‌سازی سهام عدالت گفت: اقدامات سنگینی در سالجاری در مجموعه وزارت اقتصاد در خصوص آزادسازی سهام عدالت انجام شد که در نهایت به تهیه پیش‌نویس لایحه سهام عدالت و ارسال آن از وزارت اقتصاد به دولت شدکه در نوبت طرح در هیات وزیران قرار دارد.
معاون وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به این که واگذاری سهام عدالت از سال 85 آغاز شده است تاکید کرد: بر اساس این طرح سهامی که به مشمولین اختصاص می‌یابد از محل سود سهام در مدت 10 سال تسویه می شود، بنابراین سال 94، این زمان به پایان می رسد و تا پایان این مدت نیز 14 ماه فرصت داریم که از محل سود سهام، پرداخت اقساط و پس از آن آزاد‌سازی را انجام دهیم.
وی افزود: در صورتی که زودتر از 10 سال ثمن معامله از محل سود پرداخت می‌شد امکان آزاد‌سازی این سهام فراهم بود، اما تاکنون تنها 30 درصد از ثمن معامله پرداخت شده و قرار است تا پایان سال، حدود 34 درصد از این مبلغ دریافت ‌شود، بنابراین مردم باید تا پایان 94 منتظر آزاد‌سازی سهام عدالت بمانند. هر چند امیدواریم در چند هفته آینده طرح آزادسازی سهام عدالت در هیات وزیران به تصویب رسیده و تقدیم مجلس شود.
پوری حسینی در مورد تصویب طرح تحقیق و تفحص درباره‌ی سهام عدالت در مجلس نیز گفت: نمایندگان مجلس در این زمینه بیشتر نگران عملکرد اعضای هیات مدیره منتخب سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر هستند که دویت از این تحقیق و تفحص به عنوان یک فرصت استقبال کرده است، چرا اگر این طرح بتواند به ابهامات پاسخ دهد طرح مناسبی است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس