کد خبر 386183
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹

رییس شورای عالی صا ایران گفت: ماهواره ملی فجر که روز دوشنبه به فضا پرتاب شد، ایران را وارد فضای جدیدی در توسعه فناوری ماهواره کرده است.

به گزارش مشرق، محمدرضا ولوی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که شامگاه دوشنبه از شبکه دوم سیما پخش شد افزود: ماهواره ملی فجر ارتباط گسترده ای با شبکه ای از ایستگاه های کنترلی و هدایتی دارد و توسط این ایستگاه ها رد گیری شده و در اختیار قرار می گیرد.

وب با بیان این که دستاوردهای ایران اسلامی در بخش فناوری های فضایی بسیار ارزشمند و قابل توجه است؛یادآور شد: فعالیت های فضایی ما از سال 78 آغاز شد اما ابتدا این فعالیت ها با حضور مشاور و همکار خارجی انجام و مسائل موجود در نهایت موجب توقف برخی فعالیت ها در حوزه فضایی و بخصوص ماهواره شد.

رییس شورای عالی صا ایران در ادامه تاکید کرد: با اراده جوانان و متخصصان داخلی، تلاش برای توسعه فعالیت در این بخش آغاز شد و در نهایت در سال 87 نخستین ماهواره بومی ایران را به فضا پرتاب کردیم.

**ورود به عرصه جدید

ولوی اظهار کرد: این ماهواره حدود 60 درصد از ماموریت های مورد نظر را پوشش می داد.

وی توضیح داد: دستاوردهای ایران اسلامی در بخش فضایی قابل توجه است و قدرت طراحی کشورمان در حوزه ماهواره توسعه پیدا کرده است.

رییس شورای عالی صا ایران با بیان این که قدرت طراحی و تعریف کار برای محققان کشورمان در عرصه فناوری فضایی فراهم شده، تصریح کرد: امروز می توانیم طرحی بزرگ را در عرصه فناوری های فضایی تعریف کرده و به اجرا برسانیم.

ولوی ادامه داد: ایران اسلامی در شرایط تحریم این توانمندی را بدست آورده است؛

در بحث علمی، صنعت و حتا مقالات علمی مشکلات عدیده ای در تحریم داشتیم و با این شرایط به دستاوردهای بزرگی در عرصه فضایی رسیدیم.

وی افزود: تکرار پرتاب ماهواره بسیار ارزشمند و کلیدی بوده و امروز مسیر جدیدی از فناوری برای ما فراهم شده است.

رییس شورای عالی صا ایران با بیان اینکه ماهواره یکی از پراسترس ترین فناوری ها است، افزود: سازه ای با سرعت 7 تا 8 کیلومتر در ثانیه به فضا پرتاب می شود و این سازه در ادامه باید در مدار قرار گرفته و در انجام ماموریت های خود موفق باشد.

ولوی اظهار کرد: ورود به توسعه فناوری در حوزه فضایی باعث می شود فناوری های فراوانی در حوزه های دیگر حاصل شود.

**گردش مالی

وی تاکید کرد: در سال 2014 حدود 350 میلیارد دلار گردش مالی عرصه فضایی بود که 55 درصد آن در کاربردهای فضایی است.

رییس شورای عالی صا ایران توضیح داد:ارزش افزوده سرمایه گذاری فضایی یک به 30 است به عبارت دیگر سرمایه گذاری در این عرصه سود دهی 30 برابری خواهد داشت. هیچ سرمایه گذاری در دنیا چنین سود دهی را ندارد و ضریب توسعه در حوزه فضایی حدود 11 درصد است.

ولوی ادامه داد: تا سال 2024 گردش مالی در این حوزه حدود 700 میلیارد خواهد بود.

**به اینده امیدواریم

وی با بیان این که باید نسبت به آینده حساس باشیم، گفت: نمی توانیم بگوییم در بازار بزرگ فضایی سهمی نداریم. در حال حاضر فضای توسعه ای ما شاید بلوغ خود را طی نکرده باشد اما ما به آینده امیدوار هستیم.

رییس شورای عالی صا ایران اظهار کرد: مطمئن هستیم با توجه به شرایط کنونی و بومی سازی توسعه فناوری فضایی، بازار گسترده ای را در آینده خواهیم داشت.

ولوی افزود: در حوزه علمی مشکل کمتری در عرصه فضایی کشور وجود دارد؛ البته در بخش توسعه فناوری راهی طولانی داریم.

وی با تشریح سهم حوزه های مختلف از فناوری های فضایی یادآور شد: حدود 52 درصد حوزه های عملیاتی فضایی مربوط به بخش مخابرات، سه درصد هواشناسی، 5درصد علوم و اکتشافات،7 درصد اطلاعاتی و امنیتی، 8 درصد از فعالیت های خدماتی در حوزه موقعیت یابی و 13 درصد نیز در حوزه سنجش از راه دور مانند تصویر برداری از زمین و 12 درصد نیز در حوزه پژوهش متمرکز است.

ولوی تاکید کرد: چنانچه به توسعه فناوری های کاربردی در حوزه فضایی متمرکز شویم بخش بزرگی از نیاز های کشور میسر خواهد شد و می توانیم در ارتباط با دیگر کشورها به مشارکت و فروش تکنولوژی برسیم.

وی گفت: ایران اسلامی در بخش اهداف فضایی، رویکرد بشر دوستانه دارد و فضای توسعه ای ما در این بخش صلح آمیز است و در عین حال پرهیز از وابستکی اهمیت دارد.

رییس شورای عالی صا ایران اظهار کرد: استفاده از فضا برای اهداف مسالمت آمیز، بهره وری اقتصادی از فضای علمی، روحیه اتکای به خویش و اعتماد به نفس از جمله مباحث راهبردی در عرصه فناوری های فضایی است.

به گفته ولوی، گسترش همکاری های بین المللی، توسعه فناوری و هدف گذاری در ماهواره مخابراتی در مدار ژئو برای کاربردهای صدا و سیما در سند راهبردی مورد توجه قرار گرفته است.

*طراحی ماهواره در ایران

در ادامه این برنامه اصغر ابراهیمی رییس پژوهشگاه صا ایران نیز یادآور شد: دهه فجر سالگرد ورود کشور به عرصه فضا است. سال 87 ماهواره امید به فضا پرتاب شد و امروز نیز شاهد قرار گرفتن ماهواره ملی فجر در مدار بودیم که این مهم دستاورد بزرگی است.

وی افزود: یکی از سرمایه های ملی ما نیروی انسانی جوان و متخصص است که در هر عرصه ای می تواند موفق باشد.

رییس پژوهشگاه صا ایران اظهار کرد:سرمایه اصلی ما دربخش فضا علاوه بر تجهیزات ، نیروی های متخصص است و شبکه گسترده دانشگاه ، اساتید و صنایع فعال در این بخش همه مدیریت انسجام یافته ای دارند و ظرفیت های موجود و توانایی طراحی سیستمی فضایی و تبدیل ایده به محصول به همت جوانان حاصل شده است.

ابراهیمی توضیح داد: دستاوردهای فضایی تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد. امروز مردم از شبکه های اطلاع رسانی استفاده می کنند و شبکه اینترنت بر پایه فعالیت های فضایی است. تبادل اطلاعات از زمین به ماهواره و از ماهواره به زمین شکل می گیرد از اینرو ماهواره ها در زندگی مردم نقش تاثیرگذاری دارند.

وی ادامه داد: ایستگاه های زمینی با ماهواره در ارتباط هستند که ماموریت ماهواره ها را مشخص می کنند و در نهایت این ماموریت ها موجبات ارائه خدمات گسترده ای را به مردم فراهم می کند.

رییس پژوهشگاه صا ایران گفت: پس از سال 1957 که اولین بار بشر توانست سازه دست ساز زمینی را در مدار قرار دهد رقابت فشرده ای بین کشورهای صنعتی برای حضور در عرصه فضا بین چند کشور شکل گرفت.

ابراهیمی با بیان اینکه عرصه فضا با توجه به ریسک زیاد و فناوری های گران قیمت، امکان ورود برای هر کشوری را فراهم نمی کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران تصمیم جدی برای حضور در عرصه فضا داشت و با تکیه بر جوانان در این راه گام برداشت که حاصل آن ماهواره بومی سفیر امید بود.

وی ادامه داد: پس از این ماهواره، نوید علم و صنعت و رصد و امروز هم ماهواره فجر به فضا پرتاب شد.

رییس پژوهشگاه صا ایران اظهار کرد:کشورهای زیادی ماهواره دارند اما تعداد کشور هایی که قابلیت طراحی و پرتاب ماهواره دارند، بسیار اندک هستند.

ابراهیمی توضیح داد: برخی کشورها، ماهواره را برای دسترسی به فضا اجاره می کنند اما ایران اسلامی امروز اقدام به طراحی و پرتاب ماهواره می کند.

وی ادامه داد: باید دانشگاه ها و رشته های مرتبط با موضوع فناوری فضایی به روز شده و گسترش یابند که البته روند خوبی در این بخش وجود دارد؛ همچنین باید شرکت های دانش بنیان توسعه یابد و حلقه ها باید در کنار یکدیگر شکل بگیرد و مدیریت این بخش باید فراسازمانی باشد.

رییس پژوهشگاه صا ایران اظهار کرد: وقتی ماهواره در مدار داشته باشیم محیط های تازه ای پیش روی ما باز می شود که باید در آن فعال باشیم که از جمله آن می توان به ارائه خدمات فضایی و لزوم آشنایی با فناوری فضایی اشاره کرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس