کد خبر 38610
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۳

اظهارات يکي از مجريان خبري سيما در يک برنامه زنده و خبرهاي رسيده از برخي گويندگان و دست اندرکاران بخش هاي خبري سيما، لزوم جذب نيروهاي حرفه اي و متعهد براي قرار گرفتن در پيشاني صداوسيما را ضروري کرده است.

به گزارش خبرنگار سياسي مشرق، در ساعتهاي تحويل سال 90 يکي از مهمانان ويژه برنامه شبکه 3 سيما، خانم "ر" از گويندگان شناخته شده خبر سيما بود که به همراه همسرش در اين برنامه حضور يافت.

وي که حدود دو سالي است گويندگي برخي بخش هاي خبري سيما از جمله خبر 20:30 را برعهده دارد، در بخشي از سخنان خود پس از اشارات فرزاد حسني به سخت بودن کار گويندگي خبر، گفت: " آقاي حسني بگذاريد من اين رو همين ابتدا بگم که ما گوينده ها صرفا گوينده هستيم و يک ساعت تا يک ساعت و نيم قبل از خبر به تحريريه مي آييم و اون خبري که آماده شده مي خونيم و هيچ دخالتي در سياستگذاري خبر نداريم؛ اين رو گفتم که مردم عزيزمون بدونند و از همين جا هم از اونها عذرخواهي مي کنم اگرخبري خوندم که از اون ناراحت شدن، بدونن که سياستگذاري در اختيار ما نيست"!

سخنان جهت دار اين گوينده خبر در حالي بر روي آنتن زنده شبکه 3 سيماي جمهوري اسلامي بيان شد که دخالت نداشتن گويندگان در سياستگذاري خبر، امر عجيب و غريب و جديدي نيست اما تاکنون حتي گويندگاني که از پيش از انقلاب اسلامي در اين حرفه مشغول به کار بوده اند چنين ادعايي را مطرح نکرده بودند.

ماجرا از آنجايي جالب تر مي شود که شنيده مي شود همين خانم گوينده پيش از اين نيز گاهي خود را در قامت يک سياستگذار ديده و به قيمت مجادله با برخي مديران بخش خبر کوشيده بود که خودش مشخص کند که چه خبري را بايد بخواند و چه خبري را نبايد!

در حالي که هيچکس منکر جهت گيري هاي صحيح و نقش موثر معاونت سياسي صداوسيما در راستاي اهداف نظام نبوده و نيست، اما خانم "ر" تنها نمونه جهت گيري هاي عجيب و مساله ساز برخي خبرنگاران يا گويندگان صداوسيما نيست.

گفته مي شود که خانم ديگري از گويندگان خبر 20:30 نيز پس از هزينه هاي فراواني که سازمان صداوسيما براي او و افراد مختلف ديگري براي برعهده گرفتن گويندگي بخش هاي خبري انجام داده، پس از برخي حواشي، کار را رها کرده و به لندن رفته است .

نمونه هايي از اين دست محدود به برخي بخش هاي خبري شبکه يک، دو و سه نمي شود بلکه شنيده مي شود يکي از سردبيران ارشد شبکه خبر نيز خارج از ضوابط و اصول حرفه اي، در ايام انتخابات محيط کار خود را به فضاي انتخاباتي يکي از کانديداهاي شکست خورده تبديل کرده و عملا باعث اذيت و آزار ساير افرادي مي شد که يا حامي کانديداي ديگري بودند و يا قصد حاشيه دار کردن فضاي حرفه اي کار خود را نداشتند؛ جالب تر اينکه اين سردبير هنوز هم خود را مجاز به سياست گذاري براي برنامه هاي سياسي و گفتگوهاي زنده شبکه خبر با رويکردهاي سياسي خود مي داند!

و البته به غير از برخي حواشي سياسي، خبرهايي از فعاليت اقتصادي يکي از خبرنگاران همين شبکه به واسطه اسفنديار رحيم مشايي براي جلب پروزه هاي تبليغاتي براي شرکت همسرش حکايت دارد.

علي رغم آنکه نمونه هاي ديگري از رويکردها و اقدامات خاص و غيرحرفه اي برخي افرادي که آنتن هاي سياسي صداوسيما را در اختيار دارند، موجود است اما در اين مجال فقط به همين مقدار بسنده مي کنيم.

به نظر مي رسد مديران ارشد صداوسيما - که در فعاليت هاي چشمگير رسانه ملي در مقابله با فتنه، نقشي پررنگ داشته اند- مي توانند با کادر سازي جديد و با رويکرد ارزشي، خون جديدي به شريان هاي خبري صداوسيما وارد کرده و پيشاني رسانه ملي را از برخي افراد معدود که تعهد چنداني به اصول حرفه اي و ارزش هاي مردم مسلمان ايران ندارند، مبرا سازند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس