کد خبر 385913
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با تاکید بر موانع موجود در برابر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5،‌ هشدار داد که «بزرگترین تهدید،‌ تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران است».

به گزارش مشرق، یک خبرگزاری غربی در گزارشی پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 درباره احتمال شکست مذاکرات در صورت تصویب تحریم‌های تازه آمریکا هشدار داد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی تحت عنوان  «موانع در برابر (موفقیت) مذاکرات هسته‌ای ایران روی هم انباشته می‌شوند»، نوشت:‌«برخی در تهران متقاعد شده‌اند که توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و قدرتهای جهانی بدست آمده اما دیگران در این ایده تزلزل ناپذیر هستند که هرگز توافقی حادث نخواهد شد».

در گزارش این رسانه غربی آمده است:‌«همانطور که بی اعتمادی درباره بن بست پایان مذاکرات 12 ساله در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد،‌ موانع در برابر این مذاکرات در حال انباشته شدن هستند».

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: «در واشنگتن قانونگذاران در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید روی تهران هستند علی رغم اینکه کاخ سفید خواستار دادن وقت بیشتر به مذاکره‌کنندگان شده است که نمایندگان مجلس ایران با ارائه دو طرح به این تهدیدات پاسخ داده‌اند طرح‌هایی که سبب تضعیف مذاکرات خواهد شد».

این رسانه به نقل از تحلیلگران در ادامه نوشته است: «با توجه به اینکه گفته شده مسائلی چون سطح غنی‌سازی و زمانبندی برای لغو تحریم‌ها نیل به توافق را سد کرده، شاهد تشدید و افزایش فشارها هستیم».

«الی گرانمایه» تحلیلگر و متخصص مسائل ایران در شورای روابط خارجی اروپا در این باره می‌گوید:‌«کسانی که با هرگونه دیپلماسی بین ایران و غرب مخالف هستند،‌ به کار جستجو برای پایان دادن فرایند(مذاکرات) مشغول هستند  و با گذشت زمان،  آنها مهمات و تسلیحات بیشتری بدست می‌آورند».

در گزارش می‌خوانیم: «در پایتخت ایران، مقامات می‌گویند آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی باید برای نگارش جزئیات توافق انعطاف بیشتری نشان دهند. مذاکره‌کنندگان ایرانی هیچ نشانه‌ای بروز ندادند که توافق و سازش در آینده نزدیک در دسترس است و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی هم ماه قبل ابراز تردید کرد که بتوان به آمریکا اعتماد کرد».

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت:‌« تحلیلگران می‌گویند اسرائیل در حال لابی سختی علیه توافق نهایی(هسته‌ای ایران) است و عربستان سعودی هم بسیار محتاط و هشیار بوده و در صورتی که به زودی پیشرفتی قطعی حادث نشود،‌ مذاکرات احتمالا به عقب برمی‌گردد».

در ادامه این گزارش آمده است: «بزرگترین تهدید احتمال تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران است کاری که محمدجواد ظریف وزیر خارجه گفته که عملا مذاکرات را تخریب می‌کند. چنین نتیجه‌ای(تخریب و نابودی مذاکرات) احتمالا هدف از سخنرانی سوم مارس بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا درباره تلاش‌ها در قبال برنامه هسته‎‌ای ایران است».

تهدید کنگره جدید آمریکا برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در آن،‌ با تهدید متقابل دولت اوباما برای وتوی آنها مواجه شده است. در حال حاضر دو طرح ضد ایرانی در کنگره مطرح است.

بر اساس طرح «کرک-منندز» که گفته می‌شود حمایت بسیاری از سناتورها در هر دو حزب را به همراه خود دارد، تحریم‌هایی را به تصویب می‌رساند که در صورت «شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به توافق» اجرایی می‌شود. حامیان این طرح در تلاشند تا حد نصاب کافی برای «ضد-وتو» کردن آن را در میان نمایندگان سنا جلب کنند. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور امکان وتوی مصوباتی که آرای دو سوم نمایندگان سنا را به دست آورده باشد، ندارد.
بر اساس طرح دیگر نیز که در سنای قبلی به صورت مشترک از سوی «باب کورکر» رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا و «لیندسی گراهام» دیگر سناتور جمهوری‌خواه به کنگره معرفی شده بود و تاکنون نتوانسته حمایت چندانی در میان دموکرات‌ها به دست آورد، هرگونه توافقی با ایران، پیش از اجرایی شدن، نیازمند تصویب از سوی قانونگذاران خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس