اقدام نتانیاهو برای نادیده گرفتن پروتکل دیپلماتیک و اطلاع دادن به کاخ سفید پس از اینکه دعوت بینر را پذیرفته بود، تنها سیلی‌ای بر صورت رئیس‌جمهور آمریکاست که بیش از دیگر رؤسای جمهوری آمریکا برای تامین امنیت اسرائیل تلاش کرده است.

به گزارش مشرق، هافینگتون پست در مقاله ای به قلم آلون بن میر می نویسد: بنیامین نتانیاهو در مقایسه با نخست‌وزیران سابق اسرائیل، بیشتر کلامی درباره از بین بردن خطر ایران تلاش کرده است و تاکید دارد هر گونه توافقی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، جز متوقف کردن برخی اقدامات فنی، هیچ تاثیر دیگری ندارد. وی از اعضای کنگره که قصد دارند تحریم‌های فلج‌کننده بیشتری علیه ایران اعمال کنند، حمایت کرده و امیدوار است فشارهای فزاینده اقتصادی به تغییر رژیم منجر شود یا حداقل رژیم موجود را وادار کند جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد.  حتی با وجود تاکیدهای بسیار اوباما بر این موضوع که تحت هیچ شرایطی با ایران توافقی نخواهد کرد که امنیت اسرائیل را به خطر بیندازد، نتانیاهو معتقد است تمایل اوباما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، اسرائیل را آسیب‌پذیر می‌کند.
نتانیاهو که از حمایت گسترده جمهوریخواهان برخوردار است، معتقد است با وجود تغییر لحن جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد تمایل ایران برای همکاری و پافشاری‌اش بر اینکه برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است، ظاهری است و ایران گرگی است که لباس میش پوشیده است و قصد دارد تا هر زمان که طول بکشد، به توانمندی ساخت بمب اتم دست پیدا کند.  تهران در مذاکرات هسته‌ای دو موضوع مهم را درباره برنامه هسته‌ای خود تضمین کرده است؛ غنی‌سازی اورانیوم در خاک خودش و محدود بودن زمان هر توافق جدید به سال‌های محدود. از نظر نتانیاهو این دو موضوع یک فاجعه است، چراکه ایران می‌تواند تحت این شرایط برنامه نظامی هسته‌ای خود را ادامه دهد.
نتانیاهو خاطرنشان می‌کند با وجود سخنان پی‌درپی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران درباره اینکه با ساخت سلاح‌های اتمی مخالف است اما آیت‌الله خامنه‌ای بین داشتن سلاح‌های اتمی و داشتن تکنولوژی و موادی که بتوان در مدت کوتاه آنها را سرهم کرد- که در واقع همان داشتن سلاح است- تفاوت قائل شده است.
مشکل اصلی این است که نتانیاهو اعتقاد ندارد اوباما یک توافق بلندمدت را که جلوی دستیابی ایران را به سلاح اتمی بگیرد، خواستار خواهد شد.
با وجود اینکه آمریکا اسرائیل را در تمام جزئیات مذاکراتش با ایران قرار داده است اما نتانیاهو از هیچ تلاشی برای حمایت از کنگره به منظور تصویب قانون تحریم‌های جدید علیه ایران که فقط مذاکرات را نابود خواهد کرد، خودداری نمی‌کند.
اقدام نتانیاهو برای پذیرش دعوت جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای شرکت و سخنرانی در نشست مشترک کنگره به منظور رد کردن استراتژی اوباما درباره ایران، کاملا نادرست است و بشدت منافع مشترک آمریکا و اسرائیل را به خطر می‌اندازد.
اقدام نتانیاهو برای نادیده گرفتن پروتکل دیپلماتیک و اطلاع دادن به کاخ سفید پس از اینکه دعوت بینر را پذیرفته بود، تنها سیلی‌ای بر صورت رئیس‌جمهور آمریکاست که بیش از دیگر رؤسای جمهوری آمریکا برای تامین امنیت اسرائیل تلاش کرده است.
اسرائیل درخواست رسانه‌ها، رهبران سازمان‌های یهودی، دوستان اروپایی اسرائیل و بسیاری دیگر را درباره لغو سفرش به آمریکا را به خاطر منافع اسرائیل، نادیده گرفته است.
نتانیاهو با اقداماتش روابط حیاتی اسرائیل را با مهم‌ترین متحد و دوست خود که همیشه از آن حمایت کرده است، به خطر انداخته است.
با توجه به این موضوع که آمریکا همیشه مدافع منافع و امنیت اسرائیل بوده و هست، آیا مطرح کردن این موضوع که آمریکا توافق بلندمدتی خواهد بست که امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد، منطقی است؟
اسرائیل بهتر از هر کس دیگری می‌داند که بدون حمایت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکا، نمی‌توانست به حیات خود ادامه بدهد. برهمین اساس یک نخست‌وزیر اسرائیلی مسؤول باید همکاری بسیار نزدیکی با آمریکا داشته باشد تا توافقی مستحکم بین متحدان خود در کنگره ایجاد کند و به جای تخریب تلاش‌ها برای توافق هسته‌ای با ایران که دست‌کم خطر هسته‌ای شدن ایران را از بین می‌برد، در جهت آن گام بردارد.
برای گام برداشتن در این مسیر، نخست آمریکا باید به صراحت نشان دهد در تصویب و اعمال تحریم‌های فلج‌کننده بیشتر با کمک کنگره در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای تردید نخواهد کرد.
نتانیاهو باید درک کند عادی‌سازی روابط بین آمریکا و ایران بهترین راه برای از میان برداشتن تهدید ایران است بنابراین اگر فرصتی برای این مهم باقی مانده است - هرچند کوچک باشد- چنین توافقنامه‌ای آزمونی برای زمان خواهد بود که باید مورد بررسی قرار گیرد.  راه‌حل دیگر هم این است که ایران را آزاد بگذاریم تا تلاش‌های خود را برای دستیابی به سلاح اتمی 2 برابر کند و از این طریق آمریکا مجبور شود بین بد و بدتر انتخاب کند: ایران را تحمل کند (که هزینه‌بر، خطرناک و زمینه‌ساز بی‌ثباتی است) یا اینکه به تاسیسات اتمی ایران حمله کند. این گزینه نیز بیش از پیش منطقه را بی‌ثبات می‌کند و حتی بیشتر از گذشته امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد. نتانیاهو با پذیرش دعوت کنگره آمریکا، به منافع اسرائیل خیانت کرد.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس