کد خبر 384556
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶

نشست چهارجانبه معاونان وزیر خارجه ایران و نمایندگان سه کشور اروپایی پیش از ظهر فردا (پنجشنبه) در استانبول برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، نشست چهارجانبه معاونان وزیر خارجه ایران و نمایندگان سه کشور اروپایی پیش از ظهر فردا (پنجشنبه) در استانبول برگزار می‌شود.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای به سرپرستی سید عباس عراقچی بدین منظور بامداد فردا (پنجشنبه) راهی استانبول می‌شود.

قرار است هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این رایزنی‌ها حضور داشته باشد.

اتحادیه اروپا امروزبا انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان 3 کشور اروپایی آلمان،انگلیس و فرانسه و همتایان ایرانی آنان فردا پنجشنبه 9 بهمن (29 ژانویه) در استانبول طی نشستی یک روزه رایزنی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران را پیگیری خواهند کرد و از «هلگا اشمیت» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات ظریف درباره نزدیک بودن توافق هسته‌ای و نیز مذاکرات فردای معاونان ایران و نمایندگان سه کشور اروپایی در 1+5 در استانبول گفت: فردا معاونان در استانبول مذاکرات یک روزه‌ای را خواهند داشت که شامل مذاکرات جمعی و دیدارهای جداگانه با معاونان اروپایی در استانبول است.

وی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که هر چه سریعتر می‌خواهد به تفاهم برسد، اما نه تفاهم به هر قیمتی؛ ولی از هر فرصتی برای گفت‌وگو و پیشرفت مذاکرات و کمک به روند جاری استفاده می‌کند و شاهد بوده‌ایم که طی یک ماه گذشته مذاکرات بسیار فشرده‌ای وجود داشته است و از هر فرصتی برای امکان بررسی روندها و یافتن راه‌حل‌ها برای موضوعات سخت‌تر استفاده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گروه‌های کارشناسی کاملا فعال هستند و تیم مذاکره‌ کننده ابتکارات و پیشنهاداتی را برای خروج از بخش‌هایی که مذاکرات در آن نقاط متوقف شده ارائه داده، ابراز امیدواری کرد که طرف‌های مذاکراتی بیشتر به نکات ارائه شده از سوی تیم ایرانی توجه کنند.

افخم ابراز امیدواری کرد که با گفت‌وگوهای بیشتر به سمت حل و فصل موضوع حرکت کنیم و افزود: گرچه مذاکرات بسیار پیچیده، سخت و حساس است و فاصله‌ بین طرف‌ها اندکی کم شده، اما هنوز نیازمند مذاکره و گفت‌وگو هستیم.

به گزارش فارس، پیش از این گفته شده بود که قرار است نشست معاونان ایران و شش کشور در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ در اوائل فوریه برگزار شود که محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی شب گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس، با بیان اینکه همه اعضای 1+5 در زمان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در این کنفرانس حضور ندارند و فقط جان کری، لوران فابیوس و اشتان مایر وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان در مونیخ هستند، خاطرنشان کرد: هنوز تصمیمی برای برگزاری جلسه با 1+5 در مونیخ نگرفته‌ایم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای همچنین گفت که نشست ایران و 1+5 در مونیخ و در سطح معاونان نیز هنوز قطعی نشده و آنچه هنوز قطعی است جلسه روز پنج‌شنبه این هفته (9 بهمن ماه) معاونان وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی در استانبول است.

پس از تمدید هفت ماهه توافق ژنو در سوم آذر ماه ۱۳۹۳ تیم مذاکره کننده ایرانی رایزنی‌هایی را با همتایان خود در گروه ۱+۵ داشت و دو دور مذاکرات جامع هسته‌ای اواخر آذر ماه و همچنین اواخر دی ماه در شهر ژنو برگزار شد. هیأت مذاکره کننده ایران و آمریکا همچنین برای سومین بار و طی روزهای جمعه و شنبه دوم و سوم بهمن ماه به مدت هشت ساعت برای اولین بار در شهر زوریخ سوئیس به گفت‌وگو پرداختند و در خصوص برخی جزییات مورد اختلاف بحث و گفت‌وگو کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس