کد خبر 384432
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸

تا چند روز ديگر زنگ آغاز مهم‌ترين اتفاق سينمايي كشور زده مي‌شود و جشنواره سي و سوم فيلم فجر كار خود را آغاز مي‌كند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - فضاي فرهنگي جامعه با شروع جشنواره حال و هواي خاصي پيدا مي‌كند و مردم و رسانه‌ها نيم‌نگاهي دارند به فيلم‌هايي كه براي نخستين بار روي پرده سينما اكران مي‌شوند.

در جشنواره سال گذشته 9 فيلم با محوريت اتفاقات دوران دفاع مقدس حضور داشتند كه دو فيلم «شيار143» و «چ» بسيار خوش درخشيدند و نظرات مثبت بسياري را به سوي خود جلب كردند. «شيار143» عنوان بهترين فيلم از ديدگاه تماشاگران را از آنِ خود كرد و در اكران عمومي‌اش هم فروش ميلياردي را رقم زد.

روند مثبت استقبال از فيلم‌هاي حوزه دفاع مقدس، باعث شده تا كارگردانان و دست‌اندركاران سينمايي نگاهي نو و تازه به اين ژانر داشته باشند. دور از فضاي كار شعاري و سفارشي، تحقيق و پژوهش در حوزه جنگ و يافتن ناگفته‌هاي بسياري كه از دوران دفاع مقدس وجود دارد و ساختن فيلمي با جان و دل رمز موفقيت سينماي دفاع مقدس است كه كارگردانان تازه‌كاري همانند نرگس آبيار به خوبي نشان دادند با پياده كردن اين فرمول، چه پتانسيل بالايي در نشان دادن ظرفيت‌هاي دفاع مقدس و علاقه مردم از اين حوزه وجود دارد.

حالا در جشنواره امسال هم مخاطبان و هم منتقدان نگاه ديگري به فيلم‌هايي با موضوع هشت سال جنگ ايران و عراق و تبعات پس از آن دارند. در جشنواره سي‌و سوم، شش فيلم دفاع‌مقدسي حضور دارند و بايد منتظر ماند و ديد آيا مي‌توانند موفقيت فيلم‌هاي دوره ‌قبلي جشنواره را تكرار كنند يا نه.

مريلا زارعي كه تصويرش هنوز با الفت فيلم «شيار143» در ذهن‌ها باقي مانده امسال با فيلم «ماهي سياه كوچولو» در جشنواره حضور دارد. اين فيلم داستان يك مرد نگهبان و ديده‌بان جنگل در دهه 60 را روايت مي‌كند و به احتمال زياد به اتفاقات شهر آمل در اين سال مي‌پردازد. نقش مريلا زارعي در اين فيلم يكي از متفاوت‌ترين نقش‌هاي كارنامه كاري او خواهد بود. زارعي در «ماهي سياه كوچولو» نقش يك جنگجوي تمام عيار را دارد و بايد ديد آيا مي‌تواند موفقيت قبلي‌اش را تكرار و عنوان بهترين بازيگر زن جشنواره را براي خود كند. او كه پس از فيلم «شيار143»، در سبك بازي و انتخاب نقش‌هايش استحاله‌اي بزرگ اتفاق افتاده، به يكي از بازيگران پرتوان سينماي جنگ ‌تبديل شده است.

«تا آمدن احمد» فيلم‌ ديگري است كه داستانش درباره يكي از رزمندگان هلال احمر در جبهه خوزستان است كه قرار بوده روز عروسي خواهرش به جزيره خارك برگردد. فيلم پراميدي كه عواملش براي ساخت آن با سختي‌هاي زيادي روبه‌رو شدند.

«تگرگ و آفتاب» هم به كارگرداني رضا كريمي روايت و نگاه تازه‌اي به دفاع مقدس دارد. در خلاصه داستان فيلم آمده يحيي كه رزمنده جواني است و براي يك مرخصي چند روزه به شهر آمده ناخواسته در موقعيتي خاص قرار مي‌گيرد و ترديد دارد در اينكه در شهر بماند يا دوباره به منطقه برگردد. فيلم داستان جالبي دارد و منتظر مي‌مانيم تا ببينيم نسخه نهايي فيلم در چه سطحي قرار مي‌گيرد.

«حكايت عاشقي» نيز به كارگرداني احمد رمضان‌زاده عشق يك خبرنگار ايراني به يكي از بازماندگان بمباران شيميايي حلبچه را روايت مي‌كند. چندي پيش عوامل پشت‌صحنه كه براي تهيه تصاوير مربوط به حلبچه، وارد كردستان عراق شدند با وجود مشكلاتي كه به دليل حضور داعش در اين منطقه وجود داشت به مدت يك هفته در اين منطقه حضور داشتند تا فيلمبرداري فيلمشان به پايان برسد.

عبدالحسين برزيده كه پس از سال‌ها با فيلم «مزار شريف» به جشنواره فيلم فجر آمده، حمله طالبان به كنسولگري ايران در 17 مرداد 1377 در شهر مزار شريف و شهادت هشت نفر از ديپلمات‌هاي ايراني را به تصوير مي‌كشد. «بدون مرز» فيلم ديگري به كارگرداني اميرحسين عسگري است كه در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است.

بر روي كاغذ و با نگاهي به داستان فيلم‌ها و انتخاب سوژه‌ها، فيلم‌هاي دفاع مقدسي اين دوره جشنواره از كيفيت خوبي برخوردار هستند. اگر سازندگان فيلم‌ها بتوانند اين خوب بودن را در ساخت هم نشان دهند، فيلم‌هاي دفاع مقدس امسال هم با اقبال خوبي از سوي مردم و منتقدان مواجه خواهد شد.
منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس