کد خبر 383268
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵

در آینده نزدیک پهپادها بخشی از تیم جستجوگران ناسا برای زیر و رو کردن مریخ خواهند بود.

به گزارش مشرق، در حال حاضر مریخ نوردهایی که راهی سیاره سرخ می شوند تنها از روی سطح این سیاره بخش های مختلف آن را رصد می کنند. از این رو محدوده دید این کاوشگرها محدود است. اما اگر فرصتی فراهم شود که پهنه دید آنها از ارتفاع بیشتری گسترده شود، آنگاه دانشمندانی که از روی زمین این سیاره را زیر نظر قرار داده اند اشراف بیشتری نسبت به ناشناخته های آن پیدا می کنند. این فرصت تاریخی توسط پهپادها فراهم می شود.

ناسا از چندی پیش به طراحی پروژه ای فکر می کند که طی آن پهپادی پیشرفته با قابلیتهای چشمگیر پروازی با اوج گرفتن در آسمان مریخ به تیم روباتیک سیار در سطح آن کمک کند.

در سالهای گذشته پهپادها خود را به عنوان ابزاری سودمند و ارزان در زمینه های مختلف نشان داده اند. از استفاده در ورزشگاههای فوتبال گرفته تا انجام مأموریتهای امداد و نجات و حتی عملیات های جاسوسی، پهپادها تنوع کاربردی گسترده ای دارند. پس چندان هم جای تعجب ندارد که فکر کنیم آنها در مریخ هم به پرواز درخواهند آمد.

به تازگی آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا از طرحی خبر داده که طی آن بالگردی که بیشتر شبیه نوعی پهپاد است ساخته شده و با پرواز در آسمان مریخ به توسعه برنامه اکتشافاتی در این سیاره مرموز کمک می کند.

در این میان چالش بزرگی ذهن دانشمندان ناسا را به خود مشغول کرده و آن جاذبه مریخ است که به مراتب از زمین کمتر است. از آن گذشته اتمسفر این سیاره ضخامتی کمتر از اتمسفر زمین دارد. از این رو سیستم پروازی که در این سیاره به پرواز در می آید نیاز به صرف توان اضافی برای جلوگیری از اوج گیری بی مورد یا افزایش خارج از کنترل آن دارد.

چنین پهپادی مجهز به صفحات کوچک خورشیدی و دوربین مخصوصی برای تهیه تصاویر ویدئویی از سطح مریخ است.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس