کد خبر 382913
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶

فستيوال روتردام كه روز چهارشنبه چهل و چهارمين مراسم خود را شروع کرد، به دلیل زیادی هنری بودن، به مشكل برخورده است.

به گزارش مشرق، فستيوال هلندي بين‌المللي فيلم روتردام يا آي‌اف‌اف‌آر آوازه خود را به عنوان مراسمي بنا كرد كه فيلم‌هاي بزرگ آينده سينماي هنري را پيدا مي‌كند، اما فيلم‌هاي آوانگارد مختص اين فستيوال ديگر از مد افتاده‌اند. تنها تعداد كمي از فيلم‌هاي برنده جايزه «ببر» اين فستيوال مي‌توانند توزيع‌كننده‌هاي خوبی براي خود پيدا كنند و در حال حاضر فستيوال‌هاي ساندنس و برلين سابقه بهتري براي پيدا كردن فيلم‌هاي مستقل خوب دارند.

اب زاگت سردبير فيلم روزنامه هلندي آلجمين داگلبلاد مي‌گويد: اين فستيوال اهميت خود را از دست داده است و بسياري از حرفه‌اي‌ها مي‌گويند ديگر دليلي براي آمدن به روتردام وجود ندارد؛ بسيار آرام شده است و بيش از حد به خود تبريك مي‌گويد... چيزي كه روتردام نياز دارد يك تيم سازمان‌دهنده كاملا جديد و مدير جديدي است كه جرات به وجود آوردن تغييرهاي لازم را داشته باشد.

زاگت در ميان بسياري از منتقدان روتردام جای دارد كه بخش اصلي سرزنش‌ها را بر شانه‌هاي روتگر وولفسون مدير آي‌اف‌اف‌آر مي‌گذارد. دلايل اين امر هم آشنا به نظر مي‌رسد: بسياري از فيلم‌ها بيش از حد گنگ هستند، تعداد ستاره‌ها براي جذب رسانه‌ها و میزان قراردادهای تجاری براي جذب صنعت فيلم كم است.

اما اين‌ها اتهام‌ها را وولفسون رد مي‌كند. او به هاليوود ريپورتر گفت: من قبول ندارم كه روتردام فستيوال كم اهميت‌تري شده است و فكر مي‌كنم ما هنوز هم عملكرد بسيار قوي‌اي داريم. به هيچ وجه از صنعت فيلم دور نشده‌ايم و فكر مي‌كنم نسبت به چالش‌هايي كه با آن‌ها روبرو هستيم پاسخگو و نوآورانه برخورد مي‌كنيم.

وولفسون به دو برنامه جديد كه امسال در روتردام اجرا خواهند شد و هدف‌شان برخورد با مشكل پيدا كردن توزيع‌كننده براي فيلم‌هاي هنري است اشاره كرد. اولين برنامه كه آي‌اف‌اف‌آر لايو! نام دارد، شماری از فيلم‌هاي فستيوال را به صورت زنده در چندين سينماي سراسر اروپا پخش مي‌كند. حضار خارج از روتردام مي‌توانند فيلم‌ها را تماشا كنند و بعد هم در مراسم سوال و پاسخ كارگردانان از تويیتر شركت كنند.

برنامه دوم كه تايگر ريليس نام دارد، در همكاري با گروه رسانه‌اي هلندي اينفوسترادا به وجود آمده و به فيلم‌هاي فستيوال اجازه اكران شدن در فرمت وي‌او‌دي را هم مي‌دهد. وولفسون مي‌گويد: فيلم‌هاي هنري، همان نوع فيلم‌هايي كه ما در فستيوال‌مان مورد بررسي قرار مي‌دهيم، در سينماها دوران سختي را پشت سر مي‌گذارند. ما نقش خود در كمك كردن به اين فيلم‌ها براي پيدا كردن تماشاچياني خارج از فستيوال را واضح مي‌بينيم.

اينكه روتردام مي‌تواند با فرم كنوني‌اش موفق شود و زنده بماند هنوز سوالي است كه باقي است؛ گذشته اين فستيوال و آوازه‌اش براي پيدا كردن استعدادهاي جديد هنوز هم تاثيرگذار است. كمپاني‌هاي برتر تهيه و فروش فيلم‌هاي مستقل از جمله فورتيسيمو فيلمز، تراست‌نورديسك و مچ فكتوري هنوز هم روتردام را به عنوان يكي از مراسم‌هاي مهم سال در تقويم خود مي‌بينند. اما در حاليكه صنعت فيلم رو به تغيير است، بسياري احساس مي‌كنند تنها اميد آي‌اف‌اف‌آر يك تغيير شكل اساسي است.

چهل و چهارمین دوره جشنواره فیلم روتردام از 21 ژانویه تا اول فوریه (اول تا 12 بهمن) برپا است. این فیلم امسال کار خود را با نمایش فیلم «کتاب جنگ» ساخته روتگر وولفسون آغاز کرد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس