کد خبر 382690
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳

صدر اعظم آلمان در اجلاس داووس طرح همکاری اقتصادی اروپا با روسیه در قالب منطقه تجارت آزاد مشترک اروپا با اتحادیه اوراسیا را در صورت حل بحران اوکراین پیشنهاد داد.

به گزارش مشرق، "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان در سخنانی در اجلاس سالانه اقتصادی داووس طرح یک همکاری اقتصادی با روسیه در قالب یک منطقه تجارت آزاد مشترک با اتحادیه اروپا را مطرح کرد.

به گزارش روزنامه "زوددویچه سایتونگ" مرکل در داووس پیشنهاد داد که درباره یک منطقه اقتصادی مشترک با اتحادیه اوراسیا که پوتین از طراحان آن است مذاکرتی انجام شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از روز اول ماه ژانویه جاری آغاز بکار کرده است. روسیه، قزاقستان، بلاروس و ارمنستان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تشکیل می دهند و قرقیزستان هم که اسناد پیوستن به این اتحادیه را امضا کرده تا ماه می با تایید این اسناد در پارلمان خود و طی مراحل رسمی به عضویت این اتحادیه درمی آید. مرکل البته یک راه حل صلح جامع در شرق اوکراین را به عنوان پیش شرطی برای این مذاکرات اعلام کرده است.

"زیگمار گبریل" وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان نیز بحثهایی در این باره که چه چیزهایی را می توان بعد از پایان درگیری ها در اوکراین  با روسیه مطرح کرد در اروپا به راه انداخته و در این باره اظهار داشته است که مرحله بعدی بحث درباره قرارداد تجارت آزاد با روسیه است. ما باید به روسیه یک راهکار را ارائه دهیم.

در دیدار وزرای امور خارجه طرف های درگیر در اوکراین که چهار شنبه شب در برلین برگزار شد برای اولین بار در ماه های گذشته دوباره پیشرفت هایی در روند حل بحران شکل گرفت. وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین درباره برگرداندن سلاح های سنگین از مناطق بحرانی اوکراین با هم به توافق رسیدند. البته همچنان در روز پنجشنبه در نبردها در شهر دونتسک کشتارهایی وجود داشت. در یک حمله به یک اتوبوس در این شهر دوازده مسافر و راننده آن کشته شدند.

وزیر امور خارجه آلمان شدیدا این حمله را محکوم کرده و گفت: خشونت ها و قربانیان بی گناه در این حمله ترورریستی شوکه کننده و بهت آور بود.

عرصه اقتصادی آلمان با توجه به تحریم های اقتصادی اروپا علیه روسیه درباره کاهش صادرات آلمان به این کشور ابراز نگرانی کرده است.

"اکارت کوردس" رئیس کمیته روابط اقتصادی شرق آلمان با توجه به این تحریم ها اظهار داشته است که صادرات آلمان به روسیه در سال 2014 حدود 18 درصد کاهش داشته است که بیش از شش میلیارد یورو است. کاهش صادرات آلمان به روسیه ماه به ماه روند سریع تری می یابد به گونه ای که ما باید برای سال 2015  در صورتی که به زودی یک راهکار سیاسی برای بحران اوکراین یافت نشود  از تحولات نگران کننده ای در این عرصه بترسیم.

وی همچنین اظهار داشت که بخصوص این اروپایی ها هستند که هزینه اقتصادی برای این بحران را پرداخت می کنند. با توجه به این تحریم ها تجارت روسیه با شرکای آمریکای لاتین و آسیایی آن افزایش داشته است و حتی صادرات آمریکا به روسیه در سال گذشته حدود یک درصد افزایش داشته است.

کوردس همچنین در سایه این بحران جایگاه های شغلی در آلمان را در معرض خطر ارزیابی کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس