امروز اول بهمن‌ماه، بیست و هشتمین سالگرد شهادت «یدالله کلهر» قائم مقام لشکر۱۰ سیدالشهدا(ع) است که در اثر اصابت ترکش به سرش به شهادت رسید.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، امروز اول بهمن‌ماه، سالروز شهادت حاج «یدالله کلهر» قائم‌مقام لشکر 10 سیدالشهدا‌(ع) است که در سال 65 در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید. در لشکر 10 لقب «علمدار» را هم به او داده بودند. پیشکسوتان زیادی از دفاع مقدس مثل سردار علی فضلی از این لشکر بودند، که هر کدام برای مدتی او را همراهی کرده‌اند. شهید کلهر در میان فرماندهان دفاع مقدس مظلومیت خاصی دارد و به نسبت بسیاری از فرماندهان دیگر جنگ کمتر به او پرداخته شده است.

سردار فضلی، فرمانده لشکر 10 سیدالشهدا(ع) در یکی از خاطراتش نحوه شهادت یدالله کلهر را اینگونه مطرح کرده بود: «دشمن فشار زیادی می آورد و گردان‌های ما هم جانانه در خط می‌جنگیدند. شهید کلهر برای تقویت روحیه بچه‌ها و هدایت عملیات از ما جدا شد. من خیلی نگران حاج کلهر بودم تا اینکه دو یا سه ساعت بعد تماس گرفتند که حاج یدالله هم به سختی مجروح شده. من بلافاصله بعد از شنیدن خبر مجروحیت ایشان از نورعلی شوشتری اجازه گرفتم و به جاده آمدم تا وقت عبور دادن حاج ‌یدالله از شهرک دوئیجی ایشان را ببینم. اما ظاهراً قبل از رسیدن من از آن‌جا عبور کرده بودند. بعد خبر رسید که ایشان را به بیمارستان صحرایی منتقل کردند و چون حال ایشان وخیم بود، از آن‌جا به بیمارستان شهید بقایی انتقال‌شان داده‌اند. فکر می‌کنم حدود 24 ساعتی را شهید کلهر در بیمارستان مقاومت کردند چون ایشان از بنیه‌ فیزیکی بسیار خوبی برخوردار بودند. از طرفی پزشکان همه‌ سعی و تلاش خودشان را انجام دادند، اما با همه‌ این اوصاف ایشان به‌حالت عادی برنگشتند و همان ترکش کوچک باعث مرگ مغزی و نهایتاً شهادت ایشان شد».

شهید کلهر متولد سال 1333 در روستای باباسلمان از توابع شهریار بود. او در نخستین طلیعه حرکت‌های انقلابی، به صف انقلابیون پیوست و با گروهی از جوانان در تصرف پادگان «باغشاه» سابق مشارکت کرد. مردانگی و شجاعتش زبانزد بود. پس از پیروزی انقلاب در تشکیل پایگاه‌های دفاعی و کمیته‌ها در مساجد برای حراست از دستاوردهای انقلاب در محل سکونت خود، نقش رهبری داشت.

شهید کلهر در شهریور 1358 با تشکیل سپاه کرج به عضویت این نهاد درآمد و در نخستین گروه اعزامی از سپاه کرج به کردستان، سرپرستی گروه را بر عهده گرفت؛ او در آزادسازی شهر سنندج به فرماندهی عملیات شهر تکاب منصوب شد. در همان روزهای نخست جنگ، جبهه «فیاضیه» در آبادان را تشکیل داد و مدتها به عنوان فرمانده محور جبهه فیاضیه مشغول خدمت شد. در عملیات «طریق‌القدس» با سمت فرمانده گردان وارد عمل شد و سپس جانشین تیپ «‌المهدی» شد. در عملیات فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان، به عنوان فرمانده لشکر 27، مسئول محور و در والفجر مقدماتی، جانشین تیپ نبی‌اکرم(ص) بود. شهید کلهر در عملیات «کربلای 5»، قائم‌مقام لشکر 10 سیدالشهدا‌(ع) بود و در اول بهمن‌ماه سال 1365 به درجه رفیع شهادت رسید. شهید یدالله کلهر علمدار رشید لشکر بود، عمرش در جهاد فی‌ سبیل الله گذشته بود، ضربت‌ها را به جان خرید تا انقلاب آسیب نبیند. تصاویری از این شهید بزرگوار در ادامه می‌آید:

روایت رزم «علمدار لشکر ۱۰» در قاب تصاویر
از سمت راست: سردار «علی فضلی»، شهید «یدالله کلهر»، شهید «هادی شهرپسند»

روایت رزم «علمدار لشکر ۱۰» در قاب تصاویر
از سمت راست: شهید «یدالله کلهر»، شهید «هادی شهرپسند»

روایت رزم «علمدار لشکر ۱۰» در قاب تصاویر
از راست: شهید «یدالله کلهر»، شهید «هادی شهرپسند»

روایت رزم «علمدار لشکر ۱۰» در قاب تصاویر
از راست: شهید «یدالله کلهر»، حاج «موسی کلهر» پدر یکی از شهدای خانواده کلهر

روایت رزم «علمدار لشکر ۱۰» در قاب تصاویر
سردار «علی فضلی»، شهید «یدالله کلهر»

روایت رزم «علمدار لشکر ۱۰» در قاب تصاویر
از راست: شهید «یدالله کلهر» و «ابوالفضل کلهر» برادر همسر حاج یدالله بر سر مزار «علیرضا کلهر» برادر دیگر همسر حاج یدالله کلهر - بهشت زهرا

روایت رزم «علمدار لشکر ۱۰» در قاب تصاویر
نفرات شناسایی شده در عکس، از راست: «سردار فضلی»، شهید «یدالله کلهر»، شهید «هادی شهرپسند»

روایت رزم «علمدار لشکر ۱۰» در قاب تصاویر
نفرات شناسایی شده در عکس، از چپ: شهید «هادی شهرپسند»، شهید «یدالله کلهر»، سردار «علی فضلی»

روایت رزم «علمدار لشکر ۱۰» در قاب تصاویر

روایت رزم «علمدار لشکر ۱۰» در قاب تصاویر

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    4 0
    شهید شرع پسند درسته
  • معزپور ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    3 0
    خداوند رحمت فرماید فرمانده شهید مارا جا دارد نام دو عزیز بیسیم چی را که بهمراه شهید کلهر بشهادت رسیدند نام ببرم. شهید حسن رضائیان شهید ابراهیم غلامی روحشان شاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس