کد خبر 382145
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲

اصرار دولت صنعا برای طرح تجزیه یمن شرایط را به سمتی سوق داده که انصارالله برای نجات کشور و حفظ انقلاب مردمی وارد عمل شود و در صورت لزوم کار را یکسره کند.

به گزارش مشرق، مردم صنعا پایتخت یمن از صبح دوشنبه شاهد درگیری شدید بین جنبش انصارالله و نیروهای گارد ریاست‌جمهوری در محوطه کاخ ریاست جمهوری و خیابان‌های اطراف بودند که طی این درگیری‌ها دستکم سه نفر کشته شدند.

تقابل نیروهای مردمی با گارد ریاست جمهوری

درگیری‌ها در یمن درحالی ادامه دارد که درگیری میان نیروهای انصار الله و گارد ریاست جمهوری به نزدیکی منزل مسکونی «عبدالربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن در خیابان «الستین» صنعاء هم رسید، هرچند هم اکنون آرامشی شکننده در شهر صنعا برقرار شده است.

همزمان شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که برای بررسی اوضاع در یمن جلسه فوق العاده برگزار می‌کند و شورای همکاری خلیج فارس هم در روز چهارشنبه در ریاض جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد.

گفته می‌شود درگیری‌های امروز صنعا زمانی آغاز شد که نیروهای گارد ریاست جمهوری یمن تلاش کردند تا خودرو کمیته‌های مردمی را مصادره کنند که این نقض توافق آتش‌بس میان دولت و کمیته‌های مردمی تحت هدایت انصارالله بود.

همزمان با جوسازی برخی رسانه‌ها درباره ورود انصارالله به داخل کاخ ریاست جمهوری عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله اعلام کرد که کمیته‌های مردمی در حال حفاظت از کاخ ریاست جمهوری در مقابل سرقت سلاح است.

در چنین شرایطی آمریکا دو کشتی جنگ به دریای سرخ اعزام کرد تا در صورت نیاز کارکنان سفارت این کشور در صنعا را از طریق کشتی نجات دهند.

از سوی دیگر صدای چند انفجار نیز در صنعا به گوش رسیده که برخی منابع از هدف قرار گرفتن وزیر دفاع کشور یمن خبر دادند اما این سوال مطرح می‌شود که چرا صنعا بار دیگر به عرصه درگیری و تقابل میان انصار الله و نیروهای دولتی بدل شده است.

توطئه عربستانی‌ها برای تجزیه یمن

اختلاف اصلی انقلابیون به رهبری انصار الله با عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور بر سر پیش‌نویس قانون اساسی و اصرار منصور هادی برای تجزیه یمن به 6 اقلیم است؛ طرحی که گفته می‌شود از حمایت عربستان سعودی برخوردار است.

یمن در طی ماه‌های اخیر صحنه اعتراضات و تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردمی بود. سرانجام در 21 سبتامبر 2014، دولت یمن پس از چند هفته اعتراضات مردمی و کشته شدن چندین نفر از معترضان مقابل مقر نخست‌وزیری، از موضع خود عقب‌نشست و به خواسته مخالفان تن داد.

خواست اصلی معترضان عملی شدن وعده‌های انقلاب 2009 و تامین مطالبات اقتصادی از جمله کاهش قیمت‌ها و مطالبات سیاسی که همان رسیدن به تقسیم عادلانه قدرت و عدم وابستگی محض کشور به عربستان سعودی بود و سرانجام دولت یمن در این روز سرانجام توافق صلحی با معترضان به رهبری جنبش انصارالله امضا کرد که بر اساس آن می‌بایست نخست‌وزیر برکنار می‌شد و دولت جدید با همکاری معارضان تشکیل روی کار می‌آمد.

پس از این تحول، عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری که خود را بازنده شرایط جدید یمن می‌دانستند تصمیم به تغییر راهبرد دادند.عربستان که از دهه 50 میلادی همواره به دلیل نگرانی از قدرت یمن به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور شبه جزیره و دعواهای تاریخی و سرزمینی با این کشور تلاش داشت این کشور را تضعیف کند حالا به دنبال تغییر وضعیت یمن به عنوان کشوری واحد است.

تغییر راهبرد عربستان در قبال یمن، تجزیه بجای تضعیف

دولت علی عبدالله صالح به دلیل ضعف شدید همواره نیازمند کمک‌های ریاض بود و پس از آغاز اعتراضات در یمن همزمان با دیگر کشورهای عربی در سال 2009 این عربستان بود که با کمک دولت‌های شورای همکاری خلیج فارس توانست روند انقلاب را متوقف و مهره‌ای مورد نظر خود یعنی عبد ربه هادی منصور را به جای عبدالله صالح به راس قدرت انتقال دهند.

پس از حرکت اخیر مردم یمن به رهبری انصار الله حالا عربستان دیگر به این نتیجه رسیده است که یمن متحد نمی تواند تامین کننده منافع ریاض باشد و به دنبال سوق دادن یمن به سوی جنگ داخلی و تجزیه است.

در چنین شرایطی پیش‌نویس قانون اساسی یمن که بر اساس آن این کشور به 6 اقلیم تقسیم می‌شود، مطرح شده و رئیس جمهور و رئیس دفتر وی تلاش دارند تا آنرا به تصویب برسانند که این بر خلاف خواست انصارالله و مردم یمن است؛ از همین رو انصار الله از امضای این پیشنویس خودداری کرد چراکه از نظر انصارالله تحمیل تقسیم یمن به 6 بخش در شرایط کنونی به معنای کودتا علیه دستاوردهای گفت‌وگوهای ملی و توافقنامه صلح و مشارکت ملی و انقلاب مردمی است.

در این میان رسانه‌های غربی و عربی تلاش دارند تا تلاش انصارالله برای حفاظت از تمامیت ارضی و وحدت یمن را دعوای قدرت بدانند و این گونه وانمود کنند که انصارالله کشور را به سوی جنگ داخلی سوق داده است اما انصارالله اگر به دنبال قبضه کردن قدرت بود می‌توانست در 21 دسامبر 2014 به این هدف دست یابد.

در همین زمینه ضیف الله شامی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن می‌گوید: «آنها که تحولات یمن را درگیری بر سر قدرت می‌دانند، خود عاشق قدرت هستند. انصارالله اگر عاشق قدرت بود می‌توانست به این هدف برسد ما توانایی در دست گرفتن امور را داریم ولی خواستار مشارکت همه گروه‌ها در اداره کشور هستیم و به این امر ایمان داریم.»

 در پایان می‌توان گفت که بحرانی که امروز در یمن جریان دارد، پاسخ انصارالله به کودتای خاموش کشورهای غربی و عربی است و رئیس جمهور یمن به جای هماهنگی با گروه‌های مردمی چون انصارالله همچنان با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچون عربستان و امارات که به دنبال تجزیه یمن هستند، همکاری دارد. هدف این کشورها از بین بردن دستاوردهای انقلاب 21 سپتامبر و اصرار برای تقسیم است که از این طریق به زعم خودشان شیعیان حوثی به دریا راه نداشته باشند و سهمی هم از مناطق نفت خیز کشور نداشته باشند شاید همین مسئله باعث شده تا انصارالله به فکر یکسره کردن کار دولت فاسد یمن بیفتد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس