بازرگان خاستگاه فعلی دولت یازدهم است» این مهم‌ترین گزاره پروژه رسانه‌ای اصلاح طلبان برای زنده کردن دولت موقت به واسطه دولت یازدهم است.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات آخرین روز دی ماه 1393 را بر تمرکز خبری حضور حجت‌الاسلام روحانی در مترو تهران قرار دادند؛ از سوی دیگر روزنامه دولتی ایران با بیانی تند به گزارش یکی از روزنامه‌های منتقد دولت یازدهم واکنش نشان داد و نوشت «به گفته روحانی، از «اتاق‌های فکر» درآمده‌اند و اسب آهنی را در «اتاق‌های عملیات» زین کرده‌اند. امروز در دهان اسب آهنی، «گزارش» نشانده‌اند تا گلوله شود و اعتماد مردم را به دولت زخمی کند. باری، برنامه‌های سازمان افراط، برای مردم ما فاش است. افراط‌گرایان از آغاز دولت‌ها را هدف گرفته‌اند. بیانیه اقدام آن‌ها از چشم انداختن دولت بوده است؛ مسیر اقدامشان خالی کردن دل مردم و مخدوش ساختن اعتماد عمومی است و راهبرد دوربرد خود را دور کردن جبهه اعتدال از پیروزی در انتخابات آینده مجلس تعیین کرده‌اند. فرقی نمی‌کند این کار را «بحران‌سازی» بنامیم یا «حاشیه‌سازی».

روزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری سه‌شنبه را با تیترهای «توافق سیاسی هسته‌ای تا نیمه اول فرودین 94» و «صدرنشینی ایران در دقیقه 90 با گل گوچی» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· میراث نفتی احمدی‌نژاد

حمیدرضا شکوهی در سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری با انتقاد از نحوه فضاسازی رسانه‌های اصولگرا نسبت به وزیر نفت انتقادکرد؛ وی در سرمقاله «یک میراث نفتی - گازی دیگر از دولت احمدی‌نژاد» با انتقاد از تشکیک خبرگزاری اصول‌گرایی درتزریق گاز در میادین نفتی کشور نوشت «جهت اطلاع مخاطبان، گاز ترش برای تزریق به میادین نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاز شیرین همان گازی است که در منازل و سایر مراکز مصرفی استفاده می‌شود. فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی که در زمان دولت اصلاحات برای تولید گاز ترش با هدف تزریق به میادین نفتی طراحی و اجرای آن در همان زمان آغاز شده بود، سرانجام در دولت احمدی‌نژاد با مدت‌ها تأخیر به بهره‌برداری رسید اما از آنجا که دولت وقت توان تأمین گاز شیرین مصرفی مردم را نداشت، گاز ترش این فازها را برای شیرین سازی به پالایشگاه فرستاد تا به شبکه سراسری تزریق کند و تأسف آور اینکه این روال تا پایان دولت قبل و حتی پس از راه‌اندازی فازهای 9 و 10 هم به قوت خود باقی ماند.

آن زمان که گاز ترش که صرفاً برای تزریق به میادین نفتی تولید شده بود، به مخازن فرسوده نفتی تزریق نمی‌شد و ضریب بازیافت مخازن نفت کم می‌شد تا دولت گاز مورد نیاز مردم را به هر قیمتی شده تأمین کند خبرگزاری اصولگرا کجا بود؟ آیا آن زمان عدم تزریق گاز به میادین نفتی اشکال نداشت که خبرگزاری اصولگرای حامی دولت سکوت کرده بود؟ و آیا کاهش تزریق گاز به میادین نفتی، میراثی به جای مانده از دولت قبل با کوهی از پروژه‌های زخمی و نیمه کاره نیست؟

ای کاش در نقدها بخوانید تخریب‌ها ی خود اندکی انصاف را رعایت کنیم یا لااقل گذشته را فراموش نکنیم. گذشته‌ای که در قبال عملکردهایی سکوت می‌کردیم که اکنون آن‌ها را زیر سؤال می‌بریم.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «آمادگی برای توافق در 22 بهمن» و «جایی برای پیاده‌ها نیست» اختصاص داد.

· دستور تشکیلاتی؛ حفظ نشریات اصلاح‌طلب

روزنامه مردم‌ امروز به دلیل توهین به ساحت مقدس پیامبراعظم (ص) به دستور دادستان توقیف شد تا یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های رسانه‌ای اصلاحات از گردونه فعالیت‌های سیاسی خارج بشود؛ در همین راستا تابش از نزدیکان رهبر اصلاحات با اعلام دستور تشکیلاتی مبنی بر عدم بروز اعتقادات ضد مذهبی این جریان سیاسی برای حفظ تریبون رسانه‌ای اظهار داشت.

«محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص اینکه در دولت یازدهم رسانه‌های اصلاح‌طلب همچنان تحت فشار هستند و منزوی‌تر شده‌اند، گفت: این موضوع را نمی‌توانیم مربوط به دولت روحانی بدانیم. انصافاً عملکرد وزارت ارشاد در گسترش فعالیت‌های مطبوعاتی قابل تقدیر است. ما باید شرایط کلی کشور را تعدیل کنیم. نماینده مردم اردکان ادامه داد: درست است دولت عوض شده است و آقای روحانی آمده، اما ساختار و نگاه برخی نهادها همان است. به بیان دیگر نه تنها قوه مجریه، بلکه قوای دیگر هم باید بسترساز حرکت‌های قانونمند باشند و دولت نیز باید سیاست‌هایش را با تعامل بیشتر پیش ببرد.

وی افزود: چنین موضوعاتی بیشتر به خود اهالی مطبوعات برمی‌گردد، که در هر صورت باید ملاحظاتی داشته باشند تا شان خود را در رسانه‌ای که در آن می‌نویسند، حفظ کنند و این طور نباشد که جایگاهشان را متزلزل سازند و عده‌ای هم در کنار این موضوع بیکار شوند. تابش اظهار کرد: در فضای دولت قبلی، با چالش‌هایی که اصولگرایان به وجود می‌آوردند، اصلاح‌طلبان قدرت بروز و ظهورشان فقط در رسانه‌ها و مطبوعات بود که در حال حاضر هم نه به آن شدت، بنابراین باید خودشان تا حدی ملاحظه کنند و دوام خود نگه دارند.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «امکان توافق هسته‌ای در بهمن‌ماه» و «ثبات افغانستان هم‌به‌سود ایران است وهم‌آمریکا» اختصاص داده است.

· پروژه بازرگانیزه‌سازی برای دولت یازدهم

«بازرگان خاستگاه فعلی دولت یازدهم است» این مهم‌ترین گزاره پروژه رسانه ای اصلاح طلبان برای زنده کردن دولت موقت است؛ رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه مهندس بازرگان معتقد به سیاست گام به گام بود و اکنون نیز بحث‌های اعتدالی در جامعه مطرح است، آیا می‌توان وجه اشتراک یا تفاوتی را بین این دو به خصوص در رابطه با سیاست خارجی در نظر گرفت؛ اظهار داشت «نمی‌توان گفت که ۱۰۰ درصد منطبق باهم هستند اما بی‌شباهت هم نیستند. به‌طور کلی دوستان ملی - مذهبی و از جمله دولت موقت معتقد بودند که ما نباید با دنیای کنونی خودمان را درگیر کنیم، باید در درون کشور فعالیت کنیم، کشور را توسعه دهیم و رابطه‌مان با سایرین رابطه مسالمت‌آمیزی باشد. خب این را در آن شرایط انقلاب و هیجان بیان می‌کردند و دوستان انقلابی می‌گفتند که ما فراموش نکرده‌ایم که دست امریکا، انگلیس، حتی شوروی و سایر قدرت‌ها تا مرفق آلوده به خون عزیزان ما است و اموال عمومی ما را به تاراج برده‌اند، آن‌ها بودند که رژیم شاه را تقویت کردند و او توانست تا این حد مقاومت کند. خب در آن شرایط مطرح کردن سیاست گام به گام و رابطه مسالمت‌آمیز و بدون تنش خریدار نداشت.

امروز ما چنین شرایطی را نداریم. امروز دنیا انقلاب ما را به رسمیت شناخته و نظام ما تثبیت شده است و به نفع ما است که با دنیا در ارتباط باشیم. هرگونه تشنج در ارتباط ما با کشورهای دیگر به ضرر خودمان است و به هر حال قابل قبول نیست. در شرایط فعلی اگر ما اعتدال را شعار بدهیم به معنای برگشت به آن دوران نیست بلکه به این معنی است که آن‌ها پای میز مذاکره آمده‌اند و در پی رسیدن به وحدت نظر هستند. پس شرایط متفاوت است. هر دوی این‌ها هم سیاست گام به گام و هم اعتدال‌گرایی با تشنج آفرینی و ایجاد اختلاف متفاوت است و در مقابل هم هستند. سیاست گام به گام در شرایط خاص انقلاب بود که رد می‌شد اما اکنون در شرایط ثبات و استقرار است. لذا شعار اعتدال شعار رابطه مسالمت‌آمیز با دنیاست و این یک امر کاملاً معقول و منطقی است.

امروز اگر کسی شعار تشنج‌آفرین بدهد از نظر عامه مردم و عقلا پذیرفته شدنی نیست. ما در حال حاضر هزینه شعارهای تند دولت قبل را می‌پردازیم، تاوان سنگینی را بر ما تحمیل کردند. اگر آن شعارهای تند بدون پشتوانه را مطرح نکرده بودند اکنون مسائل ما به سادگی قابل حل بود. در زمان آقای خاتمی روابط ما با دنیا خیلی بهتر شده بود گرچه قبل از آن هم مشکلاتی داشتیم اما مقامات و روسای کشورها در صف سفر به ایران بودند و همگی دعوت رییس‌جمهور ما را در دستور کار خود گذاشته بودند اما بعد از روی کار آمدن دولت نهم و دهم به خاطر رفتارها و شعارهای تند در روابط ما تشنج ایجاد شد که داشت کار به جایی می‌رسید که ابرقدرت‌ها می‌خواستند اجماع جهانی را علیه ما شکل دهند و علاوه بر تحریم‌ها به طور کلی ایران را منزوی کنند.

خاطرم هست دیپلمات‌های وزارت خارجه به ما هشدار می‌دادند که این روشی که دولت پیش گرفته به ضرر کشور است و پرونده ایران از آژانس به شورای امنیت خواهد رفت و ما خوف این را داریم که قطعنامه‌هایی علیه ما صادر شود ولی گوشی بدهکار نبود، فریاد ما هم که به جایی نمی‌رسید.

نتیجه آن هم همین شرایطی شد که می‌بینید. جالب است نکته‌یی را در اینجا بگویم، برخی‌ها می‌گویند تحریم‌ها پس از اتفاقات سال ۸۸ انجام گرفت در حالی که این‌گونه نیست ممکن است بعد از آن هم قطعنامه‌هایی صادر شده باشد اما به طور کلی داستان به خیلی قبل‌تر از این‌ها برمی‌گردد، به زمانی که رییس‌جمهور وقت شعارهای تندی را در مجامع بین‌المللی اعلام می‌کرد و دنیا را حساس کرده بود.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «توافق در سالگرد پیروزی انقلاب» و «دادگاه «بابک زنجانی»؛ یک ماه دیگر» اختصاص داد.

· مقابله با رفراندوم!

مخالفان و موافقان ایده همه‌پرسی رییس‌جمهوری دودسته شده‌اند؛ اصلاح‌طلبان به اردوگاه حامیان و اصولگرایان به اردوگاه مخالفان آن پیوسته‌اند. ایده‌ای که حدود دوهفته قبل در یک‌همایش اقتصادی ازسوی «حسن‌ روحانی» مطرح شد. رییس‌جمهوری گفته است: «برای یک‌بار هم که شده، درباره مسائل بسیار مهم که ممکن است، اختلافی هم باشد و برای همه اهمیت دارد و در زندگی همه تاثیرگذار است، نظر مستقیم مردم پرسیده شود.»

مهسا جزینی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام میبدی به بیان پرداخت‌های قانونی و حقوقی آن پرداخت و سپس نسبت به فعالیتش افزود «چون از زبان مردم حرف می‌زنند، رییس‌جمهور می‌گوید می‌خواهیم بدانیم مردم چه می‌گویند. سابقه ماجرا به زمان امام (ره) می‌رسد. در زمانی که امام مساله رفراندوم و آرای مردم را در همان ابتدای انقلاب مطرح می‌کردند، گروهی بودند که مخالف بودند و آن را مشروع نمی‌دانستند.

آن روزها این مخالفت‌ها کمتر دیده شد و اخیراً هم یکی از همین آقایان گفته بود که آن روز که امام بحث رجوع به آرای مردم را مطرح کرد برای این بود که دنیا بهانه برای مخالفت با جمهوری نوپای اسلامی را پیدا نکند، درحالی‌که این نگاه با نفس قانون‌اساسی و سخن امام مخالف است. امام از همان اوایل انقلاب در پاریس یا مواقع مختلف بر رأی مردم تاکید می‌کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته نشان داد که طرفداران این نگاه چهارمیلیون رأی بیشتر ندارند؛ یعنی اکثریت قاطع مردم به سایرین رأی دادند.»

روزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «نصف‌دولت زیرزمین» و «داووس و مونیخ میزبان ضیافت هسته‌ای» اختصاص داد.

· علی مطهری پشت میز متهم یا شاکی؟

«اجرای وظیفه قانونی» تعبیر فائزه عباسی از نطق جنجالی علی مطهری در صحن بهارستان است؛ نطقی که با مخالف‌های زیادی در داخل مجلس و مردم ایجاد کرد؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در صفحه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز نوشت «با مطرح شدن شکایت 50 نماینده از علی مطهری، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان دائماً اعلام می‌کردند که از چنین شکایتی اطلاعی ندارند و این مسئله هنوز در هیات نظارت مطرح نشده است، اما روز گذشته اعلام شد که قرار است هفته آینده شکایت نمایندگان از علی مطهری مورد بررسی قرار گیرد. عضو کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان تاکید کرد: شکایتی که برای آقای مطهری امضا شده، هفته بعد در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی خواهد شد.

موسی غضنفرآبادی درخصوص شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس علیه علی مطهری گفت: شکایتی که نمایندگان از آقای مطهری امضا کردند بعد از این هفته در مجلس بررسی می‌شود. نماینده مردم بم افزود: حدود ۵۰ نفر از نمایندگان، هفته قبل این شکایت را امضا کردند که در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی خواهد گرفت و درنهایت مانند سایر گزارش‌ها و شکایاتی که می‌آید، مجموعه نسبت به آن تصمیم می‌گیرد.» وی در انتهای یادداشت با بیان اینکه مطهری اهل شکایت از نمایندگان مجلس نیست، نوشت «در هر صورت دو عقیده درباره مسائل روز یکشنبه وجود دارد؛ برخی رفتار علی مطهری را منطبق بر قوانین و در راستای وظایف نمایندگی می‌دانند و برخی دیگر او را به عبور از خط قرمز متهم می‌کنند»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «منافع ملی را قربانی ملاحظات جناحی نکنید» و «گفت‌وشنود گرم روحانی با مسافران مترو» اختصاص داد.

· رمز عملیات جدید؛ حاشیه‌سازی

«اتاق‌فکر»، «عملیات‌روانی» و «حاشیه‌سازی» پربسامدترین واژگان سرمقاله روزنامه دولتی ایران محسوب می‌شود؛ جمال کاظمی در این سرمقاله با اتخاذ از واژگان‌های جنگ روانی طرف مقابل دولت را متهم به انتقام‌گیری سیاسی می‌کند، وی در این راستا نوشت «نویسنده خواسته در ذهن مخاطب این ساقه خشک را غرس کند که دولت روحانی دنبال حاشیه‌سازی است تا خود را از نگاه پرسش‌گر مردم که اهل مطالبه‌اند گم کند.

اگر سیره و سنت دولت اعتدال، «فرار» بود چرا بر سر تعیین مدیر ارشد وزارت علوم تا آن اندازه پافشاری کرد؟ جز آنکه به اهل دانش وعده کرده بود که سایه سرد فضای امنیتی را از سر دانشگاه برخواهد چید؟ اگر روال و رویه کابینه، تجاهل و تغافل بود چرا در چکاچک مذاکرات نفسگیر هسته‌ای، 15 ماه است بی‌مهلت و مرخصی، شمشیر می‌زند تا چرخ معیشت مردم را همزمان با چرخیدن سانتریفیوژ بچرخاند؟ از این چراها به قاعده یکی دو دفتر می‌توان ردیف کرد تا اگر دلی‌صاف و چشمی پاک در گزارش‌نویسان است، نشانی باشد برای پرهیز از حاشیه‌سازی‌های ادعایی. وانگهی، دولت اعتدال قرار است به کجا «فرار» کند؟! دولتی که از 15 ماه پیش، دستش را در دست مردم گذاشت و هر دو پا تیز کردند تا از افراط و تباهکاری‌ها به اقلیم اعتدال و امید فرار کنند، اکنون غیر از فرار دوباره به سوی مردم چه چاره دارد؟

فرار دوم دولت باز هم از دست اهل افراط است، همان که به گفته روحانی، از «اتاق‌های فکر» درآمده‌اند و اسب آهنی را در «اتاق‌های عملیات» زین کرده‌اند. امروز در دهان اسب آهنی، «گزارش» نشانده‌اند تا گلوله شود و اعتماد مردم را به دولت زخمی کند. باری، برنامه‌های سازمان افراط، برای مردم ما فاش است. افراط‌گرایان از آغاز دولت‌ها را هدف گرفته‌اند. بیانیه اقدام آن‌ها از چشم انداختن دولت بوده است؛ مسیر اقدامشان خالی کردن دل مردم و مخدوش ساختن اعتماد عمومی است و راهبرد دوربرد خود را دور کردن جبهه اعتدال از پیروزی در انتخابات آینده مجلس تعیین کرده‌اند. فرقی نمی‌کند این کار را «بحران‌سازی» بنامیم یا «حاشیه‌سازی».

آنچه را دیروز آن روزنامه نوشت و بر سینه کابینه اعتدال برچسب حاشیه‌سازی و فرار را نشاند، با تغییر برخی الفاظ، اتفاقاً می‌توان حرف دولت دانست! حاشیه‌سازی، بیش از آن که در تخصص دولت باشد، در تیول و تملک توطئه‌اندیشانی است که هنری غیر از زمین‌گیر کردن دولت تحول‌خواه ندارند. در این میانه، یک دولت مانده است که هدفش پاگیر کردن گفتار اعتدالی در جامعه‌ای است که ساله‌است اهل افراط بر گلوگاه‌های فرهنگ و سیاست و اقتصادش چنگ انداخته‌اند و از انقلاب و ارزش‌ها جان‌پناه ساخته‌اند. دیروز هوا خوب بود. می‌شد روزی خاطره‌انگیز برای دولت و ملت باشد؛ روزی که خنده و تبسم، میهمان همه لبه‌است. اما وارونه‌سازی‌ها ریزگردهای سیاست را به ریه فردای ایران فرستاد. خاستگاه و نشانی طوفان، اما برای همه هویداست.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    خجالت بکشید همه چیز دستتونه هرکسی رو که بخواهید رد صلاحیت می کنید دیگه علنی دارید میگید امام رای مردومو قبول نداشت برای اینکه با زبان مردم دنیا حرف بزنه یه صحبت هائی کرده (مصباح)، کسائیکه برای مبارزه شاه حجت شرعی نداشتند الان مدعی انقلاب شدند و....تازه صداو سیما هم که دست خودتونه هر چی دلتون میخاد میگید با اینهمه تحمل حرف این چهار تا روزنامه رو هم ندارید؟! این چه دینیه شما دارید والا از انصاف بدوره حیا کنید
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    مشرق حرفهات درست حالا کی میخوای سایت رو برگردونی به حالت قبلی؟!
  • مهدی از قم ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    انرژی هسته ای تعطیل.غرور ملی له شده.حامل های انرژی گران شده.بورس شدیدا زیان اور شده.نفت ارزان شده.تمام پروژه های عمرانی تعطیل شده.مسکن مهر تعطیل شده.تحریم ها زیادتر شده.بیکاری سر به فلک میگزارد.از همه مهمتر لیبرالیسم فلسفی و اقتصادی و سیاسی ایدئولوژی اصلی دولت کشور اسلامی شده.و خیلی موارد دیگر.رفورمیست ها و حزب لیبرال کارگزاران از چی این دولت حمایت میکنند؟
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    مگه این چشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس