کد خبر 38154
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱

استقبال مردم از داشتن گوشيهايي با ضمانت‌نامه اصلي و امکان کنترل اصالت آنها به شدت در حال افزايش است زيرا طي سالهاي اخير و با وجود گوشي هاي قاچاق در بازار، کاربران موبايل هزينه هاي بسياري را بابت خريد اين گوشيهاي تقلبي متحمل شده اند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، ميزان تقاضا براي خريد گوشي موبايل روز به روز در حال افزايش است و همه روزه بر تعداد مشترکاني که نيازمند خريد گوشي هستند افزوده مي شود به نحوي که گفته شده سالانه بيش از 13 ميليون گوشي در کشور خريداري مي شود.

در همين حال آمارها از افزايش سه برابري تعداد پيامک‌هاي ارسالي مردم براي کنترل گارانتي اصلي گوشي هاي خود حکايت دارد به طوريکه ارسال SMS براي يکي از برندهاي معتبر بازار از 25 هزار پيامک در ماه به 75هزار پيامک رسيده و در همين حال گزارش شده که تماسهاي تلفني مردم براي کنترل گارانتي اصلي اين برند در کشور از 6 هزار تماس درماه به 9 هزار تماس افزايش داشته است.

افزايش تمايل مشتريان به خريد گوشي هاي گارانتي دار
در وضعيت فعلي حاکم بر بازار گوشي موبايل و سهم 90 درصدي قاچاق در اين بازار ، به نظر مي رسد اطلاع رساني موثر از مزاياي گارانتي و خدمات پس از فروش مي تواند از ضررهاي احتمالي خريداران بکاهد.
به اعتقاد کارشناسان عدم تمايل مشتريان به خريد گوشي هاي گارانتي دار تاکنون به دليل اختلاف قيمت اين گوشي ها با گوشي هاي بدون گارانتي نبوده بلکه مربوط به عدم اطلاع رساني مفيد و جلب اعتماد کاربران از گوشي هاي داراي ضمانت نامه خدمات پس از فروش بوده است. اين کارشناسان معتقدند که در صورت اطلاع‌رساني به مردم و آگاهي آنان به تدريج از تعداد فروشندگان فروش کالاهاي بدون گارانتي و با نام گارانتي اصلي کاسته خواهد شد.
اگرچه تمايل کاربران ايراني به خريد گوشي هاي گارانتي دار روز به روز در حال افزايش است اما با اين حال هنوز گارانتي و خدمات پس از فروش معناي واقعي خود را در ميان خريداران ايراني پيدا نکرده و بسياري از مشتريان تفاوتي ميان گوشي هاي گارانتي دار و گوشي هاي فاقد گارانتي حس نمي کنند و اطلاعات کافي براي روش هاي تشخيص اصالت گوشي ندارند. همچنين صاحبان برندهاي مختلف تلفن همراه نيز خدمات درست و مناسبي پس از فروش و بر اساس گارانتي به مشتريان ارائه نمي کنند.
بر اين اساس تنها در صورتي مي توان اعتماد مشتريان را به گارانتي در ايران جلب کرد که شرکت هاي واردکننده به ارائه مناسب خدمات پس از فروش و جلب رضايت مشتري همراه با اطلاع رساني مناسب بپردازند که اين امر به طور قطع از رشد بازار قاچاق و ورود گوشي هاي چيني و بدون نام جلوگيري مي کند.
حمايت از حقوق مصرف کننده در خدمات پس از فروش
هومن معصومي‌راد مديرخدمات پس از فروش يکي از برندهاي موبايل در ايران با تاکيد بر حمايت از حقوق مصرف کنندگان از افزايش استقبال مردم از داشتن گوشي با ضمانت‌نامه اصلي که امکان کنترل اصالت اين ضمانت‌نامه ها وجود دارد خبر داد و گفت: تعداد پيامک‌هاي ارسالي مردم براي کنترل گارانتي اصلي گوشي خود روز به روز افزايش مي يابد و اين افزايش در تماس هاي تلفني براي اطلاع يافتن از وضعيت گارانتي گوشي نيز ديده مي شود.
به گفته وي سرويس تماس تلفني، پيام کوتاه، اينترنت و مرکز خدمات مشتريان از جمله خدماتي است که براي کنترل اصالت ضمانتنامه اصلي و خدمات پس از فروش در اختيار مصرف‌کنندگان گوشي‌هاي اين نوع برند در ايران قرار گرفته است.
سرويس تماس تلفني: اين سرويس براي اطمينان از صحت ضمانتنامه اصلي گوشي اين برند و سوالات مصرف‌کنندگان راه‌اندازي شده است که خريدار با تماس به شماره اي و گفتن شماره سريال گوشي يا همان IMEI مي‌تواند از اصالت اين ضمانتنامه و مدت زمان آن مطلع شود. از طريق همين شماره تلفن خريدار مي‌تواند از آدرس فروشگاه‌هاي معتبر، مراکز خدمات و سوالات متداول در مورد گوشي نيز اطلاع حاصل کند.
سرويس پيام کوتاه: در کنار سرويس تماس تلفني، خريدار مي‌تواند از طريق SMS شماره سريال گوشي را به شماره اي ديگر که براي اين زمينه در نظر گرفته شده است ارسال کند که در اين صورت مرکز خدمات، پيامي مبني بر داشتن ضمانتنامه اصلي و زمان اين ضمانتنامه را براي خريدار ارسال مي‌کند. چنانچه گوشي داراي ضمانتنامه اصلي نباشد پيامي مبني بر اينکه گوشي داراي ضمانتنامه اصلي نيست براي خريدار ارسال خواهد شد.
اطلاع رساني از طريق اينترنت: خريداران گوشي اين نوع برند مي‌توانند با وارد کردن شماره سريال گوشي در آدرس اينترنتي در نظر گرفته شده براي اين امر از دارابودن ضمانتنامه اصلي گوشي خود و مدت زمان آن مطلع شود.

مراجعه به مرکز خدمات مشتريان: مراکز خدمات مشتريان اين برند تلفن همراه تمامي مراحل قبل و بعد از خريد را تکميل کرده و اين اطمينان را به مصرف‌کنندگان مي دهد که "با ضمانتنامه اصلي خيالشان راحت باشد". همچنين اين شرکت در مراکز مجاز خدمات خود، در صورت بروز مشکل براي گوشي خريداري شده، آن‌را براي مصرف‌کننده تعمير خواهد کرد.
نحوه کنترل اصالت ضمانتنامه برندهاي موبايل در بازار
براي جلوگيري از سوء استفاده افرادي که با جعل کارتهاي گارانتي شرکتهاي بزرگ و معتبر موجب بروز مشکلاتي هم براي شرکتها و هم براي خريداران موبايل مي شوند نمايندگي هاي برندهاي اصلي موبايل همچون نوکيا، سامسونگ، ال جي و سوني اريکسون خدمات آنلايني ارائه مي دهند که در صورت اطلاع رساني مناسب، اين خدمات مي تواند پاسخگوي نياز بسياري از کاربران تلفن همراه در کشور باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس