آمار کشتی های ربوده شده در سال 2014 به 21 فروند رسید که افزایش چشمگیری را نسبت به 12 فروند سال 2013 نشان می دهد.

به گزارش مشرق ، دزدان دریایی در سال 2014 حدود 442 نفر گروگان گرفتند که نسبت به 304 نفر در سال 2013 افزایش نشان می دهد. در سال گذشته میلادی 21 فروند کشتی دزدیده شد و دزدان دریایی در 183 مورد از مجموع 245 حمله دزدان دریایی وارد کشتی مورد حمله شدند و 13 فروند از این کشتیها را پس از سرقت به آتش کشیدند.

همچنین در حملات دزدان دریایی در سال 2014، چهار دریانورد کشته، 13 نفر مجروح و 9 نفر گروگان گرفته شدند. کشتی های تانکر بیش از هر کشتی دیگری آماج حملات دزدان دریایی بوده است.

از مجموع 245 حمله دزدان دریایی تعداد 124 حمله به منطقه جنوب شرق آسیا مربوط می شود و بیشتر شامل دزدی های رده پایین با استفاده از سلاح های سرد و گرم بوده است. از سرقت 21 فروند کشتی انجام شده در سال 2014، 11 مورد در منطقه Pulau Bintan و دریای جنوب چین رخ داده و بار پاسخگویی به این نابسمانی دریایی بیش ازهمه بر دوش مقامات دولت اندونزی و دیگر کشورهای ساحلی این منطقه بوده است.

در غرب آفریقا نیز 41 مورد حمله دزدان دریایی ثبت شده است و شمار بسیاری از حملات دزدان دریایی در این منطقه ثبت نمی شود.

دزدان دریایی در سال 2014 پنج کشتی شامل سه فروند کشتی تانکر، یک کشتی تدارکاتی و یک کشتی ماهیگیری در غرب آفریقا سرقت کرده اند. حملات دزدان دریایی به کشتی های تانکر حمل مواد شیمیایی در سه ماهه آخر سال 2014 در غرب آفریقا به صفر رسید و آخرین حمله به این نوع کشتی ها در آخر ماه جولای سال 2014 گزارش شد.

در آب های نیجریه نیز 18 فقره دزدی دریایی رخ داد که 14 فقره از آنها مربوط به سرقت نفت و محصولات نفتی بوده است. در این منطقه نیز، آب های ناحیه جنوب و غرب ترمینال Brass، منطقه پر تنشی محسوب می شود. در حملات دزدان دریایی، آب های کشور غنا در ماه های ژوئن و جولای سال 2014، شاهد سرقت سه فروند کشتی بود که یکی از آنها قایق ماهیگیری است و
با هدف حمل دزدان و حمله به دو کشتی تانکر درگیر در این ناحیه ربوده شد.

هفت کشتی دیگر در ناحیه بندر Pointe – Noire در کنگو و در حالی که لنگر انداخته بود ، شاهد ورود دزدان دریایی بود . هدف اصلی دزدان در این حمله سرقت دارایی های کارکنان و تجهیزات کشتی ذکر شده است.

دولت بنگلادش هم از وقوع 21 حمله دزدان دریایی در سال 2014 در آبهای این نقطه از دنیا خبر داد.
این رقم نسبت به 12 حمله دریایی در سال 2013، افزایش چشمگیری نشان می دهد.در این میان 17 کشتی در حالی که لنگر انداخته بود و سه فروند دیگر در حال حرکت مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفت.

اغلب حملات گزارش شده در این منطقه مربوط به سرقت های رده پایین از کشتی ها گزارش شده است. البته دو فقره از حملات در آب های بنگلادش به گروگانگیری سه دریانورد و زخمی شدن دو نفر دیگر منجر شد. در مجموع کشتیهای تانکر کوچکتر در دریای جنوب شرق آسیا در سال 2014 میلادی بیشترین اهداف حملات دزدان دریایی بوده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس