وزیر نیرو با اشاره به امضای 8 هزار مگاوات قرارداد تبدیل نیروگاه‌های گاز به سیکل ترکیبی به عنوان یکی از بزرگترین قراردادهای صنعت برق گفت: تمام نیروگاه‌های جدید احداث دوساله باید سیکل ترکیبی تبدیل شوند.

 به ‌گزارش مشرق، حمید چیت‌چیان در آستانه روز هوای پاک با اشاره نقش انرژی برق در بهبود کیفیت هوا در کلانشهرهای کشور، گفت: در حال حاضر صنعت برق به‌عنوان تولید کننده انرژی، خود بزرگ‌ترین مصرف‌ کننده انرژی است چراکه نقش اصلی آن تبدیل انرژی به یک انرژی دیگر است.

وزیر نیرو با بیان اینکه یک‌ سوم کل گاز طبیعی کشور در نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد، تصریح کرد: حدود 260 میلیارد کیلووات‌ ساعت برق در سال تولید و حدود 217 میلیارد کیلووات‌ ساعت آن مصرف می‌شود که 90 تا 92 درصد برق کشور با استفاده از سوخت فسیلی تولید می‌شود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید سهم بالای سوخت فسیلی، افزایش سهم سوخت مایع در مصارف نیروگاهی از 17 درصد در سال 82 تا 46 درصد در سال 92 و کیفیت نازل سوخت‌های مایع را از علل انتشار گازهای آلاینده در بخش برق عنوان کرد و افزود: بازده پایین نیروگاه‌ها، تلفات بالا و غیر قابل قبول شبکه‌های انتقال و توزیع و همچنین بازده نازل مصرف برق در بخش‌های مختلف اقتصادی از دیگر عوامل انتشار گازهای آلاینده در صنعت برق است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق در طول چند سال‌های اخیر در حد کفایت نبوده است، بیان کرد: از این رو مجبور به استفاده از نیروگاه‌های کم‌ بازده هستیم.

چیت چیان با اشاره به برنامه‌ها و سیاست های وزارت نیرو به منظور کاهش آلایندگی‌ها و گازهای گلخانه‌ای، اظهار داشت: احداث نیروگاه‌ها دور از شهرها و مراکز جمعیتی و همچنین افزایش 1.5 برابری بازده نیروگاه‌های گازی با تبدیل آنها به سیکل ترکیبی از برنامه‌های اساسی وزارت نیرو است که با اجرای آن، مصرف سوخت فسیلی در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسبت به نیروگاه گازی به یک‌سوم کاهش می‌یابد.

وزیر نیرواز انعقاد قرارداد تبدیل 3800 مگاوات نیروگاه گازی بخش خصوصی به سیل ترکیبی در هفت ماه ابتدایی فعالیت دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: تا پایان امسال نیز قرارداد تبدیل حدود 4000 مگاوات نیروگاه گازی دولتی به سیکل ترکیبی منعقد می‌شود.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه سال‌ جاری و سال آینده، قرارداد احداث هشت ‌هزار مگاوات نیروگاه بخار برای تبدیل 16 هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی امضا می‌شود، یادآور شد: براساس برنامه‌ ریزی‌های انجام ‌گرفته، بخش خصوصی تنها می‌تواند به‌ مدت دو سال از نیروگاه تازه تاسیس خود به‌صورت سیکل باز (نیروگاه گازی) بهره ‌برداری کند و پس از دو سال حتما باید نیروگاه خود را به سیکل ترکیبی تبدیل کند.

این مقام مسئول از افزایش سهم مصرف گاز طبیعی و کاهش مصرف سوخت‌های مایع در نیروگاه‌های کشور خبر داد و تاکید کرد: از ابتدای فروردین ماه تاکنون میزان مصرف گاز 41.4 میلیارد مترمکعب بوده است که سال گذشته در همین مدت میزان مصرف گاز در نیروگاه‌ها 31.2 میلیارد مترمکعب بوده است که حکایت از افزایش 33 درصدی مصرف گاز در نیروگاه‌های کشور دارد.

وی افزود: امسال 8.2 میلیارد لیتر نفت کوره در نیروگاه‌ها مصرف شده درحالی که میزان مصرف نفت کوره در مدت زمان مشابه سال گذشته 12.3 میلیارد لیتر بوده است که بیانگر کاهش 33 درصدی مصرف این سوخت مایع در نیروگاه‌ها بوده ضمن آنکه در سال‌ جاری 7.4 میلیارد لیتر گازوییل در نیروگاه‌های کشور مصرف شده که کاهش 20 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

وزیر نیرو افزایش سهم منابع تجدیدپذیر انرژی در تولید برق و توسعه نیروگاه‌های CHP، CCHP  و DG در کشور را از دیگر اقدام‌های مورد توجه وزارت نیرو یاد کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور در سال‌جاری دوبرابر می‌شود.

چیت چیان تاکید کرد: کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع به زیر 10 درصد در مدت یک سال، هوشمندسازی شبکه برق و اجرای زیرساخت‌های اندازه‌گیری پیشرفته، استفاده از فناوری‌های جدید توربین گاز، از رده خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده و بهینه‌سازی مصرف برق از دیگر برنامه‌های در دست اجرای وزارت نیرو است که بر کاهش آلودگی‌های زیست محیطی تاثیر زیادی دارد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون راندمان نیروگاه‌های گازی حدود 31.5 درصد بوده که با ورود نسل جدید توربین‌های گاز به کشور، بازده بخش بخار به 40 درصد و با تبدیل آن به سیکل ترکیبی به 60 درصد می‌رسد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کوروش بزرگ ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    مشرق تم سایتوب حالت قبلی برگردون این تم جدیدسرگیجه آوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس