کد خبر 381035
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱

نشریه آمریکایی نیوزویک، در ادامه درگیری‌ها میان مرزبانان عربستان و افراط‌گرایان داعش، از تلاش شبه نظامیان تروریست برای تسلط بر شهرهای مقدس مکه و مدینه خبر داد.

هدف داعش برای اشغال مکه و مدینه
به گزارش مشرق، نشریه نیوزویک در مطلبی نوشت: درگیری‌های اخیر میان نیروهای گشت‌ مرزی عربستان با افراط گرایانی که تلاش می‌کردند از عراق وارد عربستان شود، تازه‌ترین علامت‌هایی است که از تمایل داعش برای گسترش نفوذ و کنترل بر عربستان، کویت و سایر کشورهای خلیج فارس حکایت دارد؛ جایی که غنی از نفت است و ابوبکر البغدادی، رهبر داعش و حامیانش می‌توانند به جایزه نهایی برسند: شهرهای مکه و مدینه.

درگیری مسلحانه از زمانی که بغدادی خواستار افزایش حملات در پادشاهی عربستان شده است، شدت گرفته است.

احتمالا وی به درک این مساله رسیده است که کسی نمی‌تواند بدون کنترل شهرهای مقدسی همچون مکه و مدینه و ثروتی که از آنجا به دست می‌آید، "دولت اسلامی" راه بیندازد. طی ماه‌های اخیر، بغدادی خواستار حملات به داخل عربستان شده و خشونت علیه ساکنان در شهر العوامیه در شرق عربستان تایید می‌کند که افراط گرایان مستقر در این منطقه پیام وی را شنیده‌اند.

این استان شرقی عربستان مأمن اکثر جمعیت شیعیان و اغلب دخایر نفتی عربستان است. کویت و سایر کشورهای خلیج فارس خصوصا بحرین، جمعیت شیعیان زیادی دارند که می‌تواند هدف اولیه برای حملات داعش باشد. درگیری‌های گاه و بیگاه میان شیعیان و اهل تسنن در این مناطق احتمالا موجب می‌شود تا افراط گرایان سنی بیشتری جذب گروه بغدادی شوند. دولت‌های حوزه خلیج فارس چنانچه نتوانند کنترل را به دست بگیرند و تنش‌های فرقه‌ای و همبستگی در مرزهایشان را حفظ کنند، احتمالا با چالش مهمی رو به رو خواهند شد. جغرافیای این منطقه هم اکنون دستخوش تغییراتی شده است و احتمالا با ادامه درگیری‌ها به همین صورت باقی بماند. اما اعتماد میان جوامع که از دست رفته است می‌تواند بار دیگر احیا شده و با رهبری موثر و صرف وقت درست شود. با این حال مقام‌های سعودی و سایر دولت‌های این منطقه باید کارهای بیشتری را برای تقویت حس وفاداری و اجماع میان شهروندانشان انجام دهند.

همچنین نمایش حضور نظامی قدرتمند و همبستگی در منطقه احتمالا برای پیشگیری از تجاوزات خارجی کافی خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسن ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    باز فک کنم پرنده های ابابیل باید سنگ و کلوخ بریزن رو سرشون ... اینا چرا عبرت نمیگیرن.... در طول تاریخ فرزندان قابیل مایه ننگ بشر بوده اند ..
  • داریوش ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    فقط احتیاج به پرچم داعش دارند
  • علی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    امکان ندارداین اتفاق بیفتد،داعش مولودغرب وعربستان است وجیره خورآل سعوداست واین حملات هرازگاهی به مرز عربستان سیاه نمایی خودشان است که بگویندماهم موردحمله قرارگرفتیم وردگم کنند.ساده نباشید.زنجیر این سگ راطوری درست کرده اند که نه به خودشان آسیب بزند ونه پاره شود.
  • داریوش ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    یکی از اقوام ما گفت رفتیم ماهیگیری با دوسه نفر یکی از اونها دایی بنده بود چند تا از ماهی ها که گرفته بودییم هی می پرییدن اسمان می خواستند دوباره به پرند تو اب ما هم همه مشغول گفت دیدم ای وای محیط زیست پشت سر ما نزدیگ به دایی حالی کردم با اشاره گیر افتادییم کاری بکن گفت دریک لحظه تور دستی تو اب انداخت یه سیلی به من زد وچند قدم با سرعت زد روبه امام زاده کرد وگفت قسم می خورم این زمین مال فلانی است از این حرفها مامورها چند قدمی ما نزدیک شدند خیلی متعجب شدن نمی دانستند چکار کنند با دوربیین ما را زیر نظر داشتند قفل کردند داعش عراق وعربستان خود مردم اکثریت داعشی هستند تا اخرین تیر می جنگند وقتی گیر می افتند مردم مظلوم می شوند
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    فازت چیه؟
  • محسن از اصفهان ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    جالبه اگر درست توجه کنید اول خبر درگیری ها از رسان های خاصی پخش می شود و بعد در دیگر رسانه ها و با یکی دو روز تأخیر خبر با جزئیات بیشتری منتشر می شود. امریکائی ها و آل سعود با استفاده از رسانه ها 2 هدف را دنبال می کنند. 1- مظلوم نمایی و تبرئه کردن خود از اتهام حمایت از تروریستها. 2- رساندن پیام خود و هدایت نیروهای تروریست برای انجام عملیات در مواضع مشخص.
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    چی مصرف میکنی...ای ول !
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    سعودی های وهابی اطراف کعبه را به چه روزی انداختند! در عکس بالا دقت کنید. آپارتمان های اطراف کعبه از مسجد الحرام بزرگترند. کعبه مثل یک نقطه در برابر این برجهای شیطانی شده است. الهم عجل لولیک الفرج
  • احمد ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    اگر بپذیریم که داعش ملغله ای از بعثی _ وهابی هستند یورش جنایت کارانه آنها به مکه و مدینه محتمل است و آنگاه آل سعود و غرب در می یابند که داعش آبمیوه مسمومی است که دیگران آنرا نخوردند و خودشان مجبورند آنرا بچشند . این احتمال خیلی بالاست چون اشتهای داعش خیلی بالاست ! جای تعجب ندارد اما این علامت تعجب مخصوص عربستان و غرب بعد از نوشیدن مزه داعش است که در حال نوشیدن آن مدام میگویند : آخ ...چرا ؟! واقعا چرا ؟!
  • شاپرک ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    به نظرم اگه درگیری های داعش به عربستان رسید ما باید مخفیانه به داعش کمک نظامی بکنیم اینطوری قدرت دشمنانمون را کم میکنیم
  • مرتضی ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    مطمئن باشید که مکه و مدینه به دست داعش می افته...از نشانه های ظهوره...گرچه عربستان خودش داعش رو ساخت...فکر می کرد سوریه رو عوض کرده...اما دید که سگش هاری گرفته...از نشانه های ظهور اینه که طواف خانه خدا تعطیل میشه... و در مسجد النبی خون به زمین می ریزد...و این به دست کسانی اتفاق می افته که از سرزمین شام شروع می کنن..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس