رسانه‌های مطرح سعودی با تمام توان به نقد نه! به تخریب جمهوری اسلامی پرداخته و با کلمات زشت و حتی با کاریکاتورهایی بی‌شرمانه به تخریب چهره‌ مقامات بلند‌پایه ایران می‌پردازند. و تنها در پاسخ به این انتقاد که چرا در برابر تخریب ایران و ایرانی در رسانه‌های سعودی هیچ واکنشی نشان داده نمی‌شود، می‌گویند: اینها رسانه هستند و در روابط دیپلماتیک نقشی ندارند.

از دردسرهای یک تیتر برای رسانه داخلی تا کاریکاتورهایی که مورد تشویق قرار گرفت
به گزارش مشرق، چندی پیش تیتری در روزنامه "وطن امروز"منتشر شد که با واکنش‌های جدی دولت روبرو شد و این روزنامه را با حواشی‌ زیادی روبرو کرد. سیاست‌های ضد ایرانی آل‌سعود و آزادی رسانه‌های سعودی سوالی است که این روزها بیش از پیش مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

اپیزود اول: انقلاب اسلامی؛ تقابل با اسلام آمریکایی


اینجا ایران است، بهمن سال 1357؛ محمدرضا پهلوی فرار کرده و مردم به رهبری امام خمینی انقلابی را رقم زده‌اند که چشم جهانیان را به خود خیره کرده است. هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرده که پیرمردی به نام روح‌الله، پرچم مبارزه با استکبار را در دست بگیرد و در منطقه‌ای که همه حکام آن جیره‌خوار آمریکا هستند ژاندارم منطقه را ساقط کند.
این انقلاب اما فایده دیگری هم داشت و آن اینکه اسلام ناب محمدی در برابر اسلام آمریکایی آل‌سعود قرار گرفت که به گفته پیر جماران چند ویژگی دارد و از آن جمله «اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملاهای کثیف درباری، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه‌داران بر مظلومین و پابرهنه‌ها و در یک کلام اسلام آمریکایی».
امام آنقدر بر این مقابله مصر است که می‌فرماید: «لازم‌ است‌ در نوحه‌ها و اشعار مرثیه‌ و اشعار ثنای‌ از ائمه حق‌ - علیهم‌ سلام‌الله - به‌طور کوبنده‌ فجایع‌ و ستمگری‌های‌ ستمگران‌ هر عصر و مصر یادآوری‌ شود و در این‌ عصر که‌ عصر مظلومیت‌ جهان‌ اسلام‌ به‌ دست‌ آمریکا و شوروی‌ و سایر وابستگان‌ به‌ آنان‌ و از آن‌ جمله‌ آل‌سعود، این‌ خائنین‌ به‌ حرم‌ بزرگ‌ الهی‌ ـ لعنه..‌الله و ملائکه‌ و رسله‌ علیهم‌ ـ است‌ به‌ طور کوبنده‌ یادآوری‌ و لعن‌ و نفرین‌ شود».

اپیزود دوم: دفاع مقدس در برابر پول‌های آل‌سعود

سال 1359 می‌شود. با آغاز حمله عراق به ایران، دشمنی سعودی‌ها علنی‌تر می‌شود و عربستانی که چشم دیدن صدام را هم نداشت برای آنکه جمهوری اسلامی را ساقط کند با صدام و آمریکا و اسرائیل و سی و چند کشور دیگر هم‌کاسه می‌شود تا اقتدار قبلی خود را بازیابد اما نمی‌شود که نمی‌شود!
دردهایش از ایران که زیاد‌تر می‌شود رگبار بر ملت ایران می‌بندد؛ دقیقا در سال 1366، یک‌سال پیش از پایان جنگ تحمیلی آن هم در مراسم «برائت از مشرکین» درست در مکان و زمانی که خون ریختن در آن حرام است و حتی اعراب جاهلیت پیش از پیامبر نیز حرمت را حفظ می‌کردند؛ عوامل سعودی 400زائر ایرانی بیت‌الله الحرام را مظلومانه شهید کردند.
نکته دردناک آنجاست که بسیاری از آمار شهدا مربوط به روزهای پس از حادثه است که مأموران سعودی اجازه مداوای مجروحان حادثه را در بیمارستان‌ها ندادند و برخی از مجروحان که جراحات حاد داشتند، پس از تحمل رنج و درد بسیار و در حالی که امکان مداوای آنها بود، به شهادت رسیدند.

از آزادی بیان رسانه‌های سعودی در توهین به مقامات ایرانی تا محاکمه یک تیتر

از آزادی بیان رسانه‌های سعودی در توهین به مقامات ایرانی تا محاکمه یک تیتر

از آزادی بیان رسانه‌های سعودی در توهین به مقامات ایرانی تا محاکمه یک تیتر

از آزادی بیان رسانه‌های سعودی در توهین به مقامات ایرانی تا محاکمه یک تیتر
اپیزود سوم: توطئه نفتی برای زمین زدن ایران

سال 1393 است. دولت ایران یک‌سالی است که پای میز مذاکرات با آمریکا نشسته تا تکلیف مساله هسته‌ای ایران را حل کند. قرار است در عوض برخی محدودیت‌ها ماهانه 700میلیون دلار از اموال بلوکه‌شده ایران آزاد شود اما آمریکایی‌ها همزمان پای میز با آل‌سعود هم می‌روند و در یک توطئه نفتی قیمت نفت را آنقدر پایین می‌کشند که دولت ایران را با چالش درآمد مواجه کنند. در همین حین اما یک خبر مهم مجامع سیاسی دنیا و خاورمیانه را متوجه خود می‌کند. عبدالعزیز، شاه 91 ساله عربستان به دلیل وخامت احوالش به بیمارستان منتقل می‌شود و همه خوشحال از اینکه یکی از اصلی‌ترین دشمنان اسلام ناب محمدی که امام خمینی معتقد بود اگر از جنایات آمریکا بگذرد از جنایات آنها نخواهد گذشت، در حال مرگ است. روزنامه «وطن امروز» هم در تیتری «خبر مرگش» را به عموم ملت اطلاع می‌دهد.

از دردسرهای یک تیتر برای رسانه داخلی تا کاریکاتورهایی که مورد تشویق قرار گرفت

اپیزود چهارم: ناراحتی دولتی‌ها از «خبر مرگش»

وقتی خبر مرگش منتشر می‌شود، به جای آنکه عربستان و همپیاله‌ای‌‌هایش ناراحت از آن باشند، بعضی در داخل ناراحت می‌شوند! هدف نگارنده این متن درست و غلط بودن انتشار این تیتر نیست. موضوعی که در اینجا حائز اهمیت است رفتار دیپلماتیک در عرصه جهانی است. سیاستمداران، دیپلماسی دوجانبه را براساس کنش و واکنش بین دو دولت تعریف می‌کنند. فهم و درک مناسبات بین‌المللی بدون درک این کنش و واکنش‌ها امکان‌پذیر نیست، یعنی هر عملی یک عکس‌العمل دارد و با توجه به آن عمل، عکس‌العمل مناسب شکل می‌گیرد.

 جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای آغازین که نفرت سعودی‌ها از انقلاب ایران آشکار شد در برابر این دشمنی‌ها واکنش جدی نشان نداده و حتی تاجایی که امکان داشته سعی در بهبود روابط داشته است که این موضوع در دولت سازندگی و دولت یازدهم بیشتر به چشم می‌آید اما در آن طرف ماجرا کشوری قرار دارد که آشکارا پرچم دشمنی و نفرت از جمهوری اسلامی را در دست گرفته و با تمام توان سعی در متوقف کردن موتورهای پیشرفت این نظام در منطقه و جهان دارد.  حال بازمی‌گردیم به همان فضای رسانه‌ای و به بررسی رسانه‌های ایران و عربستان می‌پردازیم.

رسانه‌ها و کارشناسان ایرانی نقدهای بسیاری به عملکرد آل‌سعود منتشر کرده و به بسیاری از رفتارهای ضدایرانی سعودی‌ها اعتراض داشتند اما این به معنای توهین و بی‌احترامی آشکار قلمداد نمی‌شود. حال که تیتری علیه آل‌سعود در یک رسانه منتشر می‌شود دوستان داخلی به فکر انتقام می‌افتند و پرچم عدالت‌خواهی و روشنفکرنمایی به دست می‌گیرند.


این درحالی است که در آن سوی مرزها، رسانه‌های مطرح سعودی با تمام توان به نقد نه! به تخریب جمهوری اسلامی پرداخته و با کلمات زشت و حتی با کاریکاتورهایی بی‌شرمانه به تخریب چهره‌ مقامات بلند‌پایه ایران می‌پردازند. و تنها در پاسخ به این انتقاد که چرا در برابر تخریب ایران و ایرانی در رسانه‌های سعودی هیچ واکنشی نشان داده نمی‌شود، می‌گویند: اینها رسانه هستند و در روابط دیپلماتیک نقشی ندارند. حال سوال اینجاست اگر رسانه‌ها نقشی ندارند، چرا یک تیتر در روابط دیپلماتیک نقش دارد ولی موج گزارش‌ها و کاریکاتورهای توهین‌آمیز سعودی‌ها نقشی ندارد؟!

منبع وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    جواب ساده است. ما متمدن هستیم آن ها نه !
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    بابا این که دیگه خیلی تابلو که به خاطر مسایل سیاسی به وطن امروز گیر میدن. دولتی ها دنباله بهانه هستن و گرنه کیهان پر از این مطالبه. زورشون به وطن امروز رسیده.
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    از بی غیرتی ماست!مسئولین ما باید مدتها پیش تو دهنی محکمی به سعودی ها میزدن تا جرات جسارت به ایران و ایرانی و شیعه رو نداشته باشن! نتیجه لبخند و مماشات میشه این!
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    سياست لبخند مفرط به عربستان هم رسيد
  • ناشناس ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    چرا کاریکاتورهای چاپ شده در روزنامه های آنها درج نکرده اید.
  • ناشناس ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    مگر مرده که خبر مرگش را داده است . چرا مردم را ساده لوح گیر آورده اید .این تیتر یعنی آرزوی مرگش را دارد.
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    خبر مرگش
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    کلا مسئولان ما با مواضع عزتمندانه بیگانه اند!
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    پ نه پ آرزوی صحت و سلامتش را دارند!! قبل از قلم فرسایی تعقل میفرمودید بهتر بود.
  • جواد ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    من که هرچه فکر میکنم چطور بعضی ها با سیاست وادادگی مقابل دشمنان میخواهند برای ملت ایران عزت بیاورند به سه جواب میرسم: اول اینکه اشتباه میکنند. دوم اینکه ما اشتباه میکنیم و عزت همین چیزی ست که داریم میبینیم. سوم اینکه فعلا با اینا کار ندارند و فکر میکنند خیلی سیاست مدار هستن و یک نقشه ی توپ دارن، با خودشان میگویند که اگر رابطه با کدخدا درست شود تمام این دشمنان که زیر دست آمریکا هستند باید نوکری ایران را بکنند. غافل از اینکه آمریکا خیلی خیلی بیشتر از شما از سیاست سررشته دارد، جوری بازیتان میدهد که چند سال بعد بفهمید چی شد. سیاست آمریکا از طرفی توسط اندیشکده های متفاوت و بسیار که پر از دانشمندان حاذق میباشد تدوین و اجرا میشود و از طرف دیگر صهیونیست ها که در نیرنگ و حیله دست تدبیر و امید امثالتان را از پشت میبندند بر این سیاست ها تاثیر میگذارند. تنها راه غلبه بر آمریکا پیروی کامل از اسلام هست. این را تلاش بی حد و حصر غربی ها برای از بین بردن اسلام واقعی به خوبی نشان میدهد چرا بعضی ها توان دیدن ندارند؟
  • جواد ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    شما ظاهرا روزنامه خوندن اصلا توی کارت نیست. این روش در تیتر زدن کاملا در بین روزنامه نگاران مرسوم است. مشکل ناظران و مسئولان با این روزنامه چیز دیگه ای هست. 1- وادادگی بعضی ها 2- همسو نبودن این روزنامه با تفکرات همون بعضی ها که در مورد اول گفتم.
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    خوب برای فتنه دلارسعودی لازم است
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    طاقت تیتر تلافی سعودی ها را داری ؟
  • ناشناس ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    امام خمینی:اگر روزی از صدام بگذريم از آل سعود نخواهيم گذشت.
  • رضا ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    زدی به هدف. همینه!
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    آفرین متمدن! منفی!
  • مهردا ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    آل سعودی که از اول انقلاب تا کنون با ایران با خباثت برخورد کرده و خون شیعیان را مباح و در عراق ، سوریه و لبنان این جنایتها رو میکنه قابل تحرم است؟ خوش بینانه اگر نگاه کنیم همین ضعف دولت کنونی از خباثت عربستانه که باعث افت شدید قیمت نفت شده جرا ما نباید حد اقل از آنها انتقال کنیم؟ بخاطر اینکه خوشایند بعضی از آقایون نیست؟
  • علی حقجو ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    اتفاقا سکوت در برابر دشمن از بی تمدنی ماست
  • عادل ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    ایول.
  • عادل ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    خبر مرگ پیر خرفت سعودی ان شاء الله
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    اینهایی که از «خبرمرگش» ناراحتند احتمالا به آنها « خبر مرگت » زیاد گفته اند باید بروند وببینند آیا در فرهنگ عربها این جمله توهین است یا نه ؟ بعدش بیان شلوغش کنن
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    اصلا آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است>>
  • امیر ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    احسنت بر تو خیلی پاسخ منطقی دادی ناشناس
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    فارق از هر مرده باد و زنده باد سر در اصلاح میهن باید نهاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس