کد خبر 380800
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱

عضو کمیسیون حقوقی مجلس با اعلام خبر ارسال طرح مقداری - قیمتی به کمیسیون تلفیق و تشابه این طرح با نظام قیمت‌گذاری پلکانی - افزایشی گفت: براساس این طرح، افرادی که بیشتر از الگوی مصرف کنند قیمت تمام‌شده را پرداخت می‌کنند.

 به گزارش مشرق، ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره عادلانه بودن شیوه فعلی توزیع یارانه ها گفت: افراد پردرآمد مصرف بالاتری دارند و طریقه توزیع  فعلی یارانه عادلانه نیست و به نفع افراد پردرآمد است، همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی هم نیست.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس اضافه کرد: طرحی تحت عنوان مقداری- قیمتی به کمیسیون تلفیق فرستاده شده است، یعنی افرادی که بیشتر از الگوی جهانی مصرف داشته باشند قیمت تمام شده را پرداخت می‌کنند و افرادی که در چارچوب الگو مصرف می کنند تشویق و افزایش قیمتی برایشان وجود نخواهد داشت.

ابوترابی در توضیح این طرح گفت: طرح مقداری قیمتی همانند طرح قیمت گذاری پلکانی-افزایشی (IBT) است منتها دو پله دارد پله اول افرادی هستند که در چارچوب الگو مصرف میکنند که برای آن ها به قیمت سال 93 محاسبه خواهد شد و افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت و پله دوم افرادی هستند که خارج از الگوی جهانی مصرف می‌کنند که باید قیمت تمام شده را به علاوه مالیات مربوطه بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اصرار دولت بر حذف پردرآمدها، آیا امکان حذف یارانه افراد پرمصرف به جای حذف یارانه افراد پردرآمد وجود دارد؟ گفت: آن هم می‌تواند به عنوان یک ظرفیت باشد و منعی برای آن وجود ندارد و هر دو تا را باهم می‌توانیم اعمال کنیم . ما مشکل زیر ساختی نداریم و میتوانیم دو تا کار را با هم انجام بدهیم.

ابوترابی درباره آثار اجرای این طرح بر میزان مصرف انرژی مردم گفت: صرفه جویی مطمئنا برای اکثر دهک ها به دلیل تفاوت قیمتی بسیار بالا  انجام خواهد پذیرفت، اما برای دهک های بالا که افزایش قیمت فشاری بر آن ها نخواهد داشت،  فایده این طرح این است که دولت یارانه مصرف بالاتر از حد مجاز آن ها را پرداخت نخواهد کرد و شخصی که زیادتر مصرف می‌کند خودش باید از جیب خودش پول تمام شده به علاوه مالیات را به دولت بدهد. اما برای 26درصد جامعه که در حال حاضر الگوی مصرف را رعایت می‌کنند هیچ تغییری بوجود نخواهد آمد.

وی ادامه داد: حدود 30 درصد جامعه هم به راحتی می‌توانند خودشان را در چارچوب الگوی مصرف قرار دهند و تنها برای درصد باقی مانده افزایش قیمت بوجود خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه طرح مقداری قیمتی، تورم زا نبوده و موجب برقرای عدالت می شود، درباره دیدگاه سایر نمایندگان مجلس درباره این طرح پیشنهادی گفت: در واقع ما چاره ای نداریم، اقتصاد مقاومتی یعنی ما باید ابتکاراتی را به کار اندازیم. اگر نمایندگان دنبال این هستند که در قالب اقتصاد مقاومتی کشور را در مقابل تهدید ها مصون بدارند و مشکلات بی آبی و بی برقی را برطرف کنند، این طرح مناسب است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح قیمت بنزین متناسب با قیمت های جهانی متغیر خواهد شد و زیرساخت های لازم برای انجام این کار وجود دارد، گفت: وقتی بنزین در جهان ارزان می‌شود بالتبع ایرانی هم باید با قیمت ارزان تر خرید کنند و این عدالت است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس