
به گزارش مشرق، عليرضا رييسيان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا ضمن تاکيد بر نبود ظرفيت انتقادپذيري در مديران خانه سينما افزود: هرگاه فردي، مديريت خانه سينما را نقد مي کند، به او تهمت تباني با دولت و هوس امتيازگيري از مديران دولتي زده مي شود.
وي افزود: اگر با اين انگ زدن ها مشکلات خانه سينما حل مي شود، آماده هستيم هر روز تهمت ها را تحمل کنيم، اما حقيقت اين نيست.
رييسيان گفت: نبود روحيه نقدپذيري در مديران خانه سينما، ما را متوجه اين امر مي کند که گروهي خاص با استفاده از نام خانه سينما، از اعتبار آن بهره مي برند.
وي تاکيد کرد: مديران و دست اندرکاران خانه سينما بهتر است بدانند با متهم کردن منتقدان خود، صنوف سينمايي راه به جايي نمي برند.
به گفته کارگردان فيلم سينمايي 'سفر'، مديران خانه سينما بايد به نقدهايي که درباره عملکرد اين نهاد سينمايي وجود دارد نگاهي جدي داشته باشند و بجاي متهم کردن ديگران، در راستاي رفع نقايص فعاليت هاي خانه سينما تلاش کنند.
** مديريت صنوف سينمايي در بدترين وضعيت قرار دارد
رييسيان در ادامه گفت: مديريت صنوف سينمايي در حال حاضر در بدترين وضعيت خود در 20 سال گذشته تا کنون قرار دارد. موضوع بر سر اختلاف خانه سينما و معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيست، حقيقت آن است که وظايف اصلي خانه سينما در قبال صنوف سينمايي معطل مانده است.
وي افزود: افرادي که به پرخاشگري ها در خانه سينما دامن مي زنند، اساسا در اين نهاد سينمايي مسووليتي ندارند و در هيچ جايي از اساسنامه خانه سينما تعريفي براي حضور اين افراد ديده نشده است.
رييس سابق کانون کارگردانان سينماي ايران با انتقاد از جمع آوري کمک مالي خانه سيما از اصناف سينمايي گفت: نام اين عمل، مشارکت اهالي سينما در تامين منابع مالي خانه سينما نيست و اينکه بخواهيم مخارج خانه سينما را از دستياران کارگردانان، بدلکاران، طراحان صحنه و ... جمع آوري کنيم ضايعه ايي تاسف بار است.
رييسيان افزود: خانه سينما از مسير اصلي خود خارج شده و هم اکنون صنوف و مديريت خانه سينما هر يک کار خود را مي کنند و اساسا اين مسير درست نيست.
وي گفت: نمونه بارز از سو مديريت در خانه سينما، اتفاقات کانون کارگردانان در سال گذشته بود. مديريت کنوني خانه سينما، کانون سينما را که روزي مقتدرترين صنف سينمايي کشور بود، به صنفي ورشکسته تبديل کرده است.
اين کارگردان سينما افزود: وضعيت کنوني کانون کارگردانان اکنون به سمتي رفته که برگزاري مجمع عمومي اين کانون در سال گذشته طي سه بار به هيچ نتيجه ايي نرسيد و رسميت نيافت.
** سخنان سيروس الوند تکان دهنده بود
رييسيان به صحبت هاي سيروس الوند کارگردان سينما و رئيس کنوني کانون کارگردانان خانه سينما در نقد مديريت جامعه اصناف سينمايي در مجمع عمومي خانه سينما اشاره کرد و گفت: صحبت هاي اين کارگردان کهنه کار بسيار تکان دهنده بود. با اينکه در آن مجمع حضور نداشتم و در ديگر مجامع عمومي خانه سينما نيز حضور نخواهم يافت، اين صحبت ها را از حاضران شنيدم.
کارگردان فيلم سينمايي 'پرونده هاوانا' افزود: سيروس الوند و عليرضا اميني در صحبت هايي که داشتند به درستي مشخص کردند که افرادي خاص در خانه سينما بدنبال اهداف جناحي هستند و اين علت کناره گيري من از کانون بود.
به عقيده رييسيان، انتشار صحبت هاي الوند در مجمع عمومي خانه سينما بسيار تکان دهنده بود و با اين سخنان مي توان به عمق فاجعه در فعاليت هاي صنفي در خانه سينما پي برد.
** شيوه مديريت کنوني سينما بد نيست
رييسيان در ادامه با اينکه روش هاي مختلف در دنيا براي مديريت فرهنگي سينما وجود دارد، افزود: يکي از اين روش ها، نظارت دولت در امور اجرايي و سينمايي است و اصناف در اين ميان حکم رابط بين مديران دولتي با سينماگران را ايفا مي کند.
وي افزود: اين همان چيزي است که امروز در کشور شاهد آن هستيم و اين شيوه مديريتي بدي نيست.
کارگردان فيلم سينمايي 'چهل سالگي' گفت: در شيوه مديريتي کنوني سينماي ايران، اصناف سينمايي 'امر بر' بخش دولتي نيستند و در عين حال صنوف سينمايي فرمانرواي دولت نيستند و بطور مستقل و با نظرات دولت به فعاليت در حوزه هاي مختلف سينمايي مي پردازند.
به گفته رييسيان، مديريت خانه سينما در دوره گذشته با معاونت سينمايي رابطه پنهاني برقرار کرده و با سياست هاي غيرکارشناسانه آنان همراه مي شدند، اما در اين دوره مديران خانه سينما با معاونت سينمايي کشور درگيري پيدا کرده اند.
وي افزود: نبود شناخت دقيق مديريت خانه سينما از شاکله و جريان فکري صنوف سينمايي موجب شده که امروز اين صنوف در شرايط مساعدي قرار نداشته باشد و از سويي ديگر بايد گفت مديران سينمايي پيشين نيز در رقم زدن چنين شرايطي بي تقصير نيستند.
رييسيان گفت: مديران سينمايي در گذشته تلاش مي کردند تا به ظاهر نشان دهند صنوف وضعيت خوبي دارند و آرامش نسبي در خانه سينما برقرار است در حاليکه اين سياست اشتباه بود زيرا انگيزه تشکيل صنوف سينمايي نقد صحيح جريان سينمايي کشور است.
کارگردان فيلم 'ايستگاه متروک' همچنين اختلافات ميان خانه سينما و معاونت سينمايي را ناشي از کج روي هاي مديريت خانه سينما دانست.
** اتحاديه تهيه کنندگان
رييسيان در ادامه به تشکيل اصنافي همچون اتحاديه واحد تهيه کنندگان سينماي ايران اشاره کرد و گفت: افرادي که در اين اتحاديه عضو هستند به دولت و يا خانه سينما وابستگي مستقيم ندارند و در مسيري صحيح و مستقل فعاليت مي کنند.
وي افزود: گرفتن برخي امتيازات از سوي صنف واحد تهيه کنندگان از دولت اتفاق خوبي است و نبايد ارتباط خوب سينماگران با دولت را نادرست بدانيم.
کارگردان فيلم 'ايستگاه متروک' گفت: در دوره اي اين امتيازات از سوي مديران خانه سينما از دولت پنهاني اخذ مي شد.
رييسيان افزود: انتخابات صنف واحد تهيه کنندگان با حضور اهالي سينما و دوربين رسانه هاي مختلف صورت گرفت تا همه بدانند انتخابات اين صنف سينمايي در شرايطي سالم برگزار مي شود در حاليکه در انتخابات خانه سينما و البته کانون کارگردانان، حتي اجازه ورود خبرنگاران به حياط خانه سينما نيز داده نشد.
وي گفت: اهالي رسانه، وجدان هاي بيدار فيلمسازان و اهالي سينما هستند و نبايد بسياري از تصميم هاي به دور از نگاه آنان و بصورت پنهاني انجام شود.