کد خبر 379820
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶

معاون پژوهشی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تغییرات رخ داده در آئین‌نامه‌های این بنیاد از تغییر در شمولیت تسهیلات خدمت نظام وظیفه برای دانش‌آموختگان ارشد و دکترا خبر داد.

به گزارش مشرق، غلامعلی منتظر معاون پژوهشی بنیاد ملی نخبگان در نشست‌خبری که پیش از ظهر امروز در ساختمان بنیاد ملی نخبگان با موضوع تبیین و توضیح آئین‌نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، گفت: شناسایی اجتماعات نخبگانی و اثرگذار کردن آنها در عرصه فعالیت‌های علمی و پژوهشی از برنامه‌های جدی و مهم بنیاد ملی نخبگان است، بنابراین تلاش می‌کنیم در این مسیر بستر را برای نخبگان تسهیل کرده و دانشجویان برتر را توانمند سازیم.

وی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در این بنیاد طی ماه‌های گذشته، ادامه داد: در این مسیر حدود 65 درصد از مقررات بنیاد ملی نخبگان تغییر کرده و تا پایان سال 94 نیز همه مقررات بنیاد ملی نخبگان که نیازمند اصلاح است، تغییر می‌یابد.

منتظر حمایت از گروه‌های دانشجویی برتر در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها را از مهمترین برنامه‌های این بنیاد دانست و گفت: گروه‌های دانشجویان، دانش‌آموختگان و اساتید از مخاطبان بنیاد ملی نخبگان هستند و در حال برنامه‌ریزی برای مهیا کردن شرایط بهتر برای آنها هستیم که در حال حاضر در حوزه دانشجویان و دانش‌آموختگان کل برنامه‌های بنیاد در این زمینه تغییر کرده و در حوزه اساتید نیز در حال تغییر برنامه‌ها هستیم که تا چند ماه دیگر این تغییرات به پایان می‌رسد.

معاون پژوهشی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: فعالیت دانشجویان برتر در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فناورانه و حوزه‌های فرهنگی مورد توجه بنیاد است و بر این اساس دانشجویان برتر شناسایی شده و زمینه توانمند شدن آنها توسط بنیاد فراهم می‌شود که در این مقوله توجه به فعالیت‌های آموزشی و فناوری و پژوهشی بیشتر مورد توجه است تا دانشجویان بتوانند با فعالیت‌های تجاری‌سازی  و اصول تجاری‌سازی آشنا شده و از آن در اشتغال خود استفاده کنند که البته حضور در دوره‌های تجاری‌سازی برای دانشجویان برتر از سوی بنیاد ملی نخبگان به صورت رایگان است.

وی گفت: دانشجویان مقطع ارشد و دکترا که در کنار یک استاد دانشیار به عنوان دستیار فعالیت کنند از حقوق ماهانه 500 هزار تومان و دانشجویان دکترا از حقوق 900 هزار تومان بهره‌مند خواهند شد و اگر این دانشجویان بخواهند از فرصت مطالعاتی در داخل کشور و یا خارج کشور استفاده کنند هزینه این فرصت مطالعاتی از سوی بنیاد ملی نخبگان پرداخت می‌شود.

منتظر اضافه کرد: دانشجویان و دانش‌آموختگان برتر کشور در صورت استفاده از بورسیه بنیاد ملی نخگبان با حضور در دانشگاه‌های برتر دنیا از حق رتبه یک ساله بهره‌مند می‌شوند و تلاش این است اگر دانشجویی در دانشگاه برتر است بتواند به واسطه این خوب بودن، از تسهیلات ویژه‌ای برای توانمند‌سازی بهره گیرد.

وی با اشاره به تسهیلات ویژه‌ به دانش‌آموختگان از سوی بنیاد ملی نخبگان، گفت: یکی از تسهیلات مهم برای این افراد، تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی است که با همکاری ستادکل نیروهای مسلح تعیین شده است. بر این اساس مدت زمان خدمت دانش‌آموختگان برتر نسبت به سایر افراد نصف خواهد شد. اگر برای سال آینده مدت خدمت سربازی 24 ماه است، مدت سربازی این افراد 12 ماه خواهد بود که در طول این مدت می‌توانند در یک پروژه فناوری یا تحقیقاتی شرکت کرده و مدت سربازی خود را به این شکل سپری کنند.

معاون پژوهشی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تغییرات پیش آمده در این تسهیلات نسبت به سال قبل، گفت: برای سال جدید تلاش می‌کنیم مجموعه مشمولین این تسهیلات را افزایش دهیم، به طوری که در سال گذشته 1000 نفر از این تسهیلات استفاده کردند، اما تلاش می‌کنیم ضمن افزایش مشمولین تنوع فعالیت‌های علمی و پژوهشی را افزایش دهیم. دانشگاه‌های برتر با معرفی دانشجویان برتر خود از این امر بهره‌مند شوند.

منتظر به تسهیلات دیده شده برای اشتغال دانش‌آموختگان برتر کشور اشاره کرد و گفت: اگر این دانش‌آموختگان در یکی از نهادهای صنعتی، فناورانه یا دانش‌بنیان مشغول به کار شوند بنیاد ملی نخبگان تا سه سال بخش عمده حقوق و بیمه آنها را پرداخت می‌کند تا جایی که در سال اول فعالیتش 80 درصد، سال دوم 60 درصد و سال سوم 40 درصد از حقوق و مزایای آنها را می‌پردازد و اگر این افراد در شهرستان‌ها و استان‌های خود مشغول به کار شوند سقف این حمایت به 90 درصد افزایش می‌یابد.

وی به بسته حمایتی از دانش‌آموختگان برتر در محیط‌های علمی و آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: اگر این افراد می‌خواهند عضو هیئت علمی شوند با مصوبه شورا، دانشگاه‌ها موظف هستند طی دو ماه وضعیت آنها را مشخص کنند و البته این افراد پس از ورود به دانشگاه‌ها از یک رتبه پژوهشی بهره‌مند می‌شوند و گروهی که با این دانش‌آموخته برتر نیز همکار شود از تجهیزات پژوهشی از سوی بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند خواهد شد.

معاون پژوهشی بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: اگر دانش‌آموخته برتر کشور در هر فعالیت علمی و پژوهشی در زمان دانشجویی خود نیز شرکت کند از حق بیمه بازنشستگی بهره‌مند می‌شود و می‌تواند سوابق این فعالیت‌ها را در بیمه خود درج کند.

منتظر در پاسخ به سوالی درباره آمار استفاده‌کنندگان از خدمت نظام وظیفه تخصصی، گفت: مشمولان نظام وظیفه برتر کشور از سال 1385 تا سال 1392 نزدیک به 5 هزار نفر بودند، اما براساس تغییرات صورت گرفته دانشجویان برتر دیگر نمی‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند، لذا دانش‌آموختگان مقطع ارشد، دانش‌آموختگان دکترا و دانشجویان دکترایی که از پروپوزال خود دفاع کرده باشند می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند و ما پیش‌بینی می‌کنیم برای سال آینده بیش از 2 هزار نفر بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکانات بنیاد ملی نخبگان برای نخبگان علوم انسانی، گفت: ما قیدی را برای حمایت گروه خاصی در نظر نگرفته‌ایم و دایره شمولیت آئین‌نامه‌های بنیاد همه دانشجویان هستند، اما برای نخبگان علوم انسانی تسهیلاتی را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم نخبگان ادبی را با همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی شناسایی کرده و از آنها حمایت ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون پژوهشی بنیاد ملی نخبگان در پایان گفت: برای فعالان حوزه قرآنی و نخبگان برتر این حوزه نیز که در فعالیت‌های قرآن‌پژوهشی فعالیت می‌کنند حمایت‌های خاصی در نظر گرفته شده که تا آخر سال اعلام می‌شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس