فضاپیمای بدون‌ سرنشین «دراگون» روز گذشته (دوشنبه) به همراه 2.6 تن محموله برای فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوست.

به گزارش مشرق، بری باتچ ویلمور، فرمانده کنونی ایستگاه با استفاده از بازوی رباتیک 17.6 متری، دراگون را در ساعت 10:54 به وقت گرینویچ گرفته و در ساعت 13.54 به وقت گرینویچ به ماژول هارمونی ایستگاه ملحق کرده بود.

فضاپیمای باری دراگون روز شنبه (20دی) بر روی یک موشک فالکون 9 از کیپ‌کارنوال فلوریدا به فضا پرتاب شده بود. این پنجمین ماموریت از حداقل 12 ماموریت رسمی برنامه‌ریزی شده برای اسپیس‌ایکس تحت یک قرارداد 1.6 میلیارد دلاری با ناسا برای ارسال محموله به ایستگاه فضایی به شمار می‌رود.

تجهیزات آنبرد این فضاپیما شامل یک سیستم انتقال آئروسل-ابر (CATS) برای اندازه‌گیری ذرات ریز گرد و غبار در جو است.

غذاهای آماده، تجربیات علمی، دوربین IMAX و ابزارهایی برای کمک به فضانوردان در زمان پیاده‌روی فضایی نیز از جمله محموله‌های منتقل شده به ایستگاه فضایی بشمار می روند.

دراگون حدود یک ماه در ایستگاه توقف داشته و سپس با بیش از هزار و 600 کیلوگرم محموله از چیزهایی که دیگر مورد نیاز فضانوردان ایستگاه نیست و همچنین تجهیزات رایانه‌ای و علمی که به بررسی بیشتر در زمین نیاز دارند، باز خواهد گشت.

دراگون تنها فضاپیمای جهان با قابلیت بازگشت به زمین به شکل دست‌ نخورده و سالم است. سایر فضاپیماهای باری در زمان ورود مجدد به زمین می‌سوزند.

به گفته ناسا، فضاپیمای دراگون در روز 10 فوریه (21 بهمن) در یکی از اقیانوس‌های زمین فرود خواهد آمد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس