کد خبر 379715
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

برای واگذاری این دو تیم که هواداران میلیونی دارند، باید دقت شود و اهلیت افراد درخواست کننده را با وسواس بالایی زیر نظر بگیرند.

مشرق-
در بحث قیمت هیچ مسئله‌ای وجود ندارد. این موضوع به کارشناسان سازمان خصوصی‌سازی ارتباط دارد اما مسئله مهم‌تر این است که آیا کسانی که می‌خواهند استقلال و پرسپولیس را بخرند، توانایی هدایت باشگاه‌ها را دارند یا نه؟

مسئله مهم‌تر از قیمت، اهلیت افرادی است که قصد خرید باشگاه‌ها را دارند. باید دید دولت در چه شرایطی می‌خواهد پرسپولیس و استقلال را واگذار کند. احتمالاً کسانی که می‌خواهند استقلال و پرسپولیس را خریداری کنند، باید برای تیم ورزشگاهی هم بسازند. برای این کار کمک‌های دولت و سازمان خصوصی‌سازی هم نیاز است. البته باید دید خواسته‌های دولت توسط فردِ حقیقی یا حقوقی درخواست کننده پذیرفته می‌شود یا شرایط قابل پذیرش نیست. شاید دولت بخواهد این دو باشگاه را با شرایطی خاص واگذار کند که برای متقاضیان غیرقابل پذیرش باشد.

وقتی تیم‌های ملی در میدان‌های جهانی هم موفق می‌شوند باعث نشاط مردم می‌شود و اگر ناکامی به دست بیاید، این ناکامی به مردم هم منتقل می‌شود. پس برای واگذاری این دو تیم که هواداران میلیونی دارند، باید دقت شود و اهلیت افراد درخواست کننده را با وسواس بالایی زیر نظر بگیرند. اتفاقاتی که در چند وقت اخیر برای پرسپولیس رخ داد، باعث سرخوردگی هواداران میلیونی این تیم شد و حساسیت‌ها روی این موضوع باید بالا باشد.

دولت باید برای این افراد شرایطی را بگذارد که مثلاً در 5 سال باشگاه‌ها به صورت قطعی به تقاضا کننده‌ها برسد. نباید سرانجام این باشگاه‌ها مانند شرکت‌هایی شود که پیش از این خصوصی شدند. وقتی شرکتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود، نیازمند توسعه است.

باید برنامه توسعه‌ای 5 یا 10 ساله برای این باشگاه‌ها نوشته و سپس شرایط به تقاضا کننده‌ها اعلام شود تا مثلاً در صورتی که آنها نتوانستند برنامه را در 5 یا 10 سال به جایی برسانند، باشگاه از آنها پس گرفته شود. در طول این 5 یا 10 سال هم باید اختیارات کامل به افرادی که باشگاه‌ها را تحویل می‌گیرند داده شود و برنامه سال به سال پیش برود. در این بین نقش دولت بسیار مهم است و اگر بخش خصوصی حمایت نشود، زمین می‌خورد. این زمین خوردن هم با ضررهایی همراه خواهد بود که مطمئناً ضرر آن از لحاظ روحی و روانی جبران ناپذیر است.

کسی که می‌خواهد امتیاز برند باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را خریداری کند، باید بتواند از حقوق کپی- رایت، بلیت فروشی، فروش و تولید پوشاک ورزشی و ... استفاده کند که استفاده از این مسائل هم فقط حمایت و کمک دولت را می‌طلبد. وزارت ورزش‌وجوانان، وزارت اقتصادودارایی و همچنین سازمان خصوصی‌سازی باید به این نکته‌ها توجه داشته باشند و از همه مهم‌تر اهلیت افراد را به خوبی بسنجند.

وقتی برای مزایده شرایط گنجانده می‌شود، هر کسی می‌تواند متقاضی شود. پیشکسوتان هم تجربیات خوبی دارند که شاید بتوانند به باشگاه‌شان کمک کنند اما آنها نیز طبق قانون باید در مزایده شرکت کنند. فقط دولت می‌تواند نسبت به پیشکسوتان باشگاه‌ها نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

حسین گروسی (نماینده مردم شهریار در مجلس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس