بهروز اثباتی معتقد است برای تأثیرگذاری بر جریان پیاده روی اربیعن باید یک قرارگاه با حضور نمایندگانی از جهان تشیع تشکیل شود.

به گزارش مشرق، بهروز اثباتی مدیر انتشارات ساقی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور در میان عزاداران حسینی، این حرکت عظیم را چطور ارزیابی می کنید، گفت: اربعین دارای یک انرژی سنتی است که بعد از عاشورا به وجود آمده و جزو آداب و سنن شیعیان منطقه قرار گرفته است. در دوره صدام به دلیل سرکوب فعالیت‌های اهل تشیع این انرژی عظیم متمرکز شد و شیعیان تحت فشار قرار گرفتند و در نهایت جریان پیاده‌روی تبدیل به یک نظام مبارزاتی شد. بعد از سقوط صدام  این انرژی محیط بازی را پیدا کرد و  تبدیل به یکی از عظیم‌ترین اجتماعات بشری شد.

وی ادامه داد: بنابراین شخصا سه عامل را در شکل‌گیری این نهضت خودجوش موثر می‌دانم؛ اول نظام سنتی پیاده‌روی اربعین که سابقه طولانی و تاریخ دارد، دوم فشارهای سیاسی دوره حکومت بعث و سوم شکل‌گیری و تهدیدات مستمر داعش. علاوه بر این معتقدم تدبیرهایی که در داخل کشورمان انجام شد هم موثر بود. مثل نقل قول از مقام معظم رهبری که فرمودند هر کس توان شرکت در این راهپیمایی را دارد به جمعیت عزادار بپیوندد. همه این عوال موجب شکل‌گیری شورعظیمی شد که در اربعین مشاهده کردیم.

مدیر انتشارات ساقی با تأکید بر اینکه پیاده روی اربعین ظرفیت‌های نهفته‌ای دارد که باید با انجام کارهای فرهنگی آن را آشکار کرد گفت:  من در جریان پیاده روی رائران امام حسین(ع) حضور داشتم. وقتی برگشتم اولین نکته‌ای که به دوستان گفتم بی‌برنامه‌گی بی‌حدی بود که در بحث‌های فرهنگی دیدم. در واقع به جای توجه به مسائل فرهنگی همه نیروها به سمت خدمات‌دهی حرکت کردند تا مسایل اولیه را حل کنند. این کار موجب شد تا حرکت‌های فرهنگی بدون متولی بماند. معدود کارهای تبلیغاتی هم که انجام شد بیشتر تزییناتی بود مثل زدن بنر و پوستر و... . واقعیت این است که از طرف شیعه انقلابی تبلیغ خاصی ندیدم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که افرادی که برای حضور در راهپیمایی اربعین خودشان را به مرزها رسانده بودند پذیرفته بودند که در شرایط سخت قرار بگیرند، اینکه در ابتدا همه تمرکز ما بر روی ارائه خدمات آسایشی و رفاهی برود به نظرم کار چندان شیوه‌مندی نیست. آنها که برای راهپیمایی آمده بودند، پر از شور حسینی بودند که به نظرم می‌شد این شور را با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آمیخته کرد.

به گفته اثباتی در عراق عمدتا نمادهای تبلیغاتی و فرهنگی جریان‌های سلفی و افراد مغرضی و معلوم‌الحالی مانند سیدصادق شیرازی است که در حقیقت یکی از بدترین اتفاقاتش منحرف کردن باورها و ضربه زدن به باورهای اهل تشیع است.

وی گفت: به بعضی از دوستان گفتم که هر چه سریع‌تر باید یک ستاد یا قرارگاه فرهنگی درست شود تا شروع به آسیب‌شناسی کند تا بتوان برای این جریان برنامه‌ریزی کرد. واقعیت این است که در  این  سال‌ها فعالیت‌های فرهنگی تبدیل به اموری تزیینی شده و هر حرکتی که شروع می‌شود بدون متولی و خودجوش و بی‌برنامه پیش می‌رود.

اثباتی تصریح کرد: همه ما در دوران دفاع مقدس غافلگیر شدیم اما بعد توانستیم با برنامه‌ریزی و منسجم کردن فعالیت‌ها، فضای فرهنگی جبهه را هدایت کنیم. متأسفانه ما همیشه یک قدم از جریانات نوظهور عقبیم در صورتی که با تدوین و استفاده از تجربیات گذشته می‌توانیم در کمترین زمان ممکن آنها را هدایت کنیم. به نظرم با تشکیل یک قرارگاه فرهنگی مستقل و با حضور نمایندگانی از جهان تشیع فعالیت‌های فرهنگی را منسجم و هدایت کنیم.مشروح این گفتگو و گفتگوهای دیگر با این موضوع در سایت www.mananashr.ir قابل مشاهده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس