به گزارش مشرق، جلسه ۹۸ شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی
انقلاب فرهنگی، به ریاست غلامعلی حدادعادل و با حضور محمد فرهادی وزیر
علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد. در ابتدای این
جلسه، محمد فرهادی ضمن تبریک ایام هفته وحدت گفت: شورای ارتقا و تحول علوم
انسانی به عنوان یکی از شوراهای تخصصی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی
عهدهدار مسئولیت مهم تحول و ارتقاء و بازنگری در مبانی و مبادی این علوم
است و به همین اعتبار از اهمیت وافری برخوردار است.
وی افزود: در دو دهه گذشته رشتههای علوم انسانی در کشور با یک رشد جهشی و غیرهدفمند گسترش یافتهاند به گونهای که هم اکنون حدود دو میلیون دانشجو در این رشتهها مشغول به تحصیل هستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هدفمندی در آموزش عالی در همه رشتهها و گرایشها ضرورت دارد و در علوم انسانی ضرورت آن بیشتر است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علوم انسانی چون به انسان میپردازد و مستقیما بر فرهنگ اثر میگذارد باید بر طبق جهان بینی اسلام بازنگری شود.
وی افزود: در جهان بینی اسلام که در قرآن کریم تبلور یافته است، انسان ذیل خداوند متعال و وابسته به او تعریف میشود و به همین دلیل باید علوم انسانی اسلامی با توجه به این نگاه و رویکرد بازنگری و تدوین شود. عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اینکه قرآن کریم بارها انسان را مخاطب قرار میدهد و از او میخواهد نگاه خود را به آفرینش سامان دهد، بزرگترین دلیل بر امکان و لزوم علوم انسانی اسلامی است.
علوم انسانی غربی، ناتوان از حل مشکلات جامعه
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: خروجی و ما حصل علوم انسانی باید در حل مشکلات کشور مفید باشد و علوم انسانی متعارف که ریشه در جهان بینی غرب دارد، صرفنظر از آنکه با مبانی ارزشی اسلام متعارض است در حل مشکلات جامعه نیز ناتوان بوده است. وی افزود: در موضوع «تحول و ارتقاء در علوم انسانی» باید ابتدا بدانیم کجا هستیم و باید به کجا برویم و به این منظور مدل ارزیابی نتیجه کار باید تدوین شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: موضوع علوم انسانی نباید وابسته به ساز و کار عرضه و تقاضا در بازار علم باشد بلکه در بسیاری از موارد باید صرفنظر از جریان حاکم بر بازار عرصه و تقاضای علمی، کار شود. فرهادی گفت: آمایش آموزش عالی و ساماندهی این بخش و توجه به توان کیفی هیئت های علمی و اساتید دانشگاهها باید حرف اول را در گسترش آموزش عالی بزند.
وی افزود: علوم انسانی وابسته، محمل اصلی تسلط استعمار نوین است و همه کشورهایی که توانستهاند خود را از تحت سیطره استعمارگران خارج کنند، ابتدا در بخش علوم انسانی خود را از سیطره خارج کردهاند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توجه به مطالعات بین رشتهای و تأثیر علوم انسانی بر سایر بخشهای مانند پزشکی، مهندسی در این زمینه لازم است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به عنوان مثال در زمینه پزشکی، اگر پزشک از مطالعات علوم انسانی برخوردار باشد، حتما میتواند بهتر به فعالیت درمانی خود بپردازد و با بیمار تحت درمان خود ارتباط برقرار کند. وی افزود: در موضوع مقابله با سرقت ادبی و پایاننامههای سفارشی، در دانشگاهها نظارت را تشدید کردهایم و در بیرون دانشگاه هم پیشنویس یک لایحه به منظور جرم انگاری این سرقت ادبی، به زودی تقدیم دولت خواهد شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: خود را موظف به اجرای مصوبات شورای تحول و ارتقا علوم انسانی میدانیم و ساماندهی رشتهها و تسریع در بررسی سایر رشتههای باقی مانده را از این شورا خواستاریم.
وی افزود: در دو دهه گذشته رشتههای علوم انسانی در کشور با یک رشد جهشی و غیرهدفمند گسترش یافتهاند به گونهای که هم اکنون حدود دو میلیون دانشجو در این رشتهها مشغول به تحصیل هستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هدفمندی در آموزش عالی در همه رشتهها و گرایشها ضرورت دارد و در علوم انسانی ضرورت آن بیشتر است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علوم انسانی چون به انسان میپردازد و مستقیما بر فرهنگ اثر میگذارد باید بر طبق جهان بینی اسلام بازنگری شود.
وی افزود: در جهان بینی اسلام که در قرآن کریم تبلور یافته است، انسان ذیل خداوند متعال و وابسته به او تعریف میشود و به همین دلیل باید علوم انسانی اسلامی با توجه به این نگاه و رویکرد بازنگری و تدوین شود. عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اینکه قرآن کریم بارها انسان را مخاطب قرار میدهد و از او میخواهد نگاه خود را به آفرینش سامان دهد، بزرگترین دلیل بر امکان و لزوم علوم انسانی اسلامی است.
علوم انسانی غربی، ناتوان از حل مشکلات جامعه
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: خروجی و ما حصل علوم انسانی باید در حل مشکلات کشور مفید باشد و علوم انسانی متعارف که ریشه در جهان بینی غرب دارد، صرفنظر از آنکه با مبانی ارزشی اسلام متعارض است در حل مشکلات جامعه نیز ناتوان بوده است. وی افزود: در موضوع «تحول و ارتقاء در علوم انسانی» باید ابتدا بدانیم کجا هستیم و باید به کجا برویم و به این منظور مدل ارزیابی نتیجه کار باید تدوین شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: موضوع علوم انسانی نباید وابسته به ساز و کار عرضه و تقاضا در بازار علم باشد بلکه در بسیاری از موارد باید صرفنظر از جریان حاکم بر بازار عرصه و تقاضای علمی، کار شود. فرهادی گفت: آمایش آموزش عالی و ساماندهی این بخش و توجه به توان کیفی هیئت های علمی و اساتید دانشگاهها باید حرف اول را در گسترش آموزش عالی بزند.
وی افزود: علوم انسانی وابسته، محمل اصلی تسلط استعمار نوین است و همه کشورهایی که توانستهاند خود را از تحت سیطره استعمارگران خارج کنند، ابتدا در بخش علوم انسانی خود را از سیطره خارج کردهاند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توجه به مطالعات بین رشتهای و تأثیر علوم انسانی بر سایر بخشهای مانند پزشکی، مهندسی در این زمینه لازم است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به عنوان مثال در زمینه پزشکی، اگر پزشک از مطالعات علوم انسانی برخوردار باشد، حتما میتواند بهتر به فعالیت درمانی خود بپردازد و با بیمار تحت درمان خود ارتباط برقرار کند. وی افزود: در موضوع مقابله با سرقت ادبی و پایاننامههای سفارشی، در دانشگاهها نظارت را تشدید کردهایم و در بیرون دانشگاه هم پیشنویس یک لایحه به منظور جرم انگاری این سرقت ادبی، به زودی تقدیم دولت خواهد شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: خود را موظف به اجرای مصوبات شورای تحول و ارتقا علوم انسانی میدانیم و ساماندهی رشتهها و تسریع در بررسی سایر رشتههای باقی مانده را از این شورا خواستاریم.