کد خبر 378561
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲

مربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان معتقد است که تیم ملی باید با استفاده از ضدحملات، فاصله مدافعان بحرین را با دروازه این تیم زیاد کند تا مهاجمان بهترین استفاده را از این فضا ببرند.

به گزارش مشرق، منصور ابراهیم‌زاده درباره آغاز جام ملت‌های آسیا اظهار داشت: بازی افتتاحیه جام دقیقا نشان داد تیم‌هایی مثل استرالیا و ژاپن در شرایط مطلوب‌تری نسبت به سایر تیم‌ها قرار دارند و تیم‌هایی چون کویت، قطر، بحرین و امارات سعی می‌کنند با بازی دفاعی و بسته رو به ضد حملات بیاورند. به همین دلیل مقابل این تیم‌ها باید در همان دقایق ابتدایی به گل رسید تا در ادامه کار سخت‌تر نشود.

وی ادامه داد: استرالیا وقتی گل اول را روی غافلگیری دریافت کرد با دفاع بسته حریف مواجه شد و کویت هم روی ضد حملات خطرناک نشان داد اما با این حال تیم میزبان توانست با بازی منطقی و با برنامه برتری خود را به حریف دیکته کند و به برتری 4 بر یک برسد.

سرمربی پیشین پیکان تصریح کرد: در مجموع بازی اول نشان داد که سطح رقابت‌ها بالا است و به نظرم این دوره از مسابقات نسبت به دوره‌های قبل در سطح بالاتری برگزار خواهد شد. تیمی مثل استرالیا بعد از چند سال توانسته چه در سطح باشگاهی که در دوره قبل لیگ قهرمانان تیمی از این کشور قهرمان شد و چه در سطح ملی، به قدرت بالایی دست پیدا کند و به قدرت‌های برتر آسیا تبدیل شود.

ابراهیم‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی ایران می‌تواند مانند استرالیا مقابل تیم‌های دفاعی با بازی تاکتیکی و کارهای ترکیبی موفق باشد، یاد‌آور شد: تیم ملی بازیکنان خلاق خیلی خوبی دارد که می‌توانند در زمین مسابقه با حرکات خلاقانه خود گره بازی را باز کنند اما فقط داشتن بازیکن خلاق مقابل تیم‌های دفاعی کافی نیست. در مواقعی لازم است که مقابل این تیم‌ها رو به کارهای ترکیبی دو و سه نفره آورد و از این راه به گل رسید.

وی تاکید کرد: در حال حاضر خیلی نباید در مورد کسب مقام صحبت کرد و باید دید در این رقابت‌ها تا چه اندازه از بازیکنان جوان خود استفاده خواهیم کرد تا آنها را برای جام جهانی 2018 آماده کنیم. در حقیقت این مسئله خیلی اهمیت دارد. با این حال من شانس را صرفاً برای تیم ملی نمی‌دانم بلکه مردم ایران در این دوره از مسابقات شانس بالایی دارند تا قهرمانی تیم ملی را ببینند. در این دوره می‌توانیم به قهرمانی جام ملت‌ها برسیم و این حق تیم ماست.

سرمربی پیشین پیکان در خصوص اینکه گفته می‌شود کی‌روش در جام ملت‌ها از همان ترکیب جام جهانی استفاده خواهد کرد و به دنبال جوانگرایی نیست، خاطرنشان کرد: شاید 80،90 درصد همین نظر را داشته باشند اما من معتقدم در جام ملت‌ها 8،9 بازیکن جوان در ترکیب تیم ملی فرصت بازی پیدا خواهند کرد و این می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

ابراهیم‌زاده با تاکید بر اینکه قدرت تیم‌ها را نباید در مرحله مقدماتی ارزیابی کرد، گفت: مرحله مقدماتی را باید به طور از مرحله حذفی بازی‌ها جدا کرد. در مرحله مقدماتی تیم‌ها شناخت کمتری از یکدیگر دارند اما در مرحله حذفی در شرایط بسیار بهتری قرار خواهند گرفت و قدرت کامل خود را به نمایش خواهند گذاشت. بازی مقابل تیم‌هایی که از شما شناخت زیادی ندارند به مراتب راحت‌تر است اما وقتی در مرحله‌ای قرار گرفتید که شناخت تیم‌ها از یکدیگر کامل است آن وقت رقابت بسیار سخت‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به دیدار فردای تیم ملی ایران مقابل بحرین اظهار داشت: ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشیم که از 16 تیم حاضر در جام ملت‌های آسیا 9 تیم از کشورهای عربی هستند و یک سوم این تیم‌ها که 3 تیم می‌شوند در گروه ما قرار گرفته‌اند.

ابراهیم‌زاده با اشاره به مشکلات داخلی کشور بحرین ادامه داد: جدا از مشکلاتی که در کشور بحرین وجود دارد، این تیم همیشه دردساز بوده است. بحرینی‌ها بازی بسیار بسته‌ای انجام می‌دهند و کار را برای هر تیمی سخت می‌کنند.

مربی پیشین تیم ملی خاطرنشان کرد: سبک بازی تیم ملی با کارلوس کی‌روش انجام بازی متمرکز در خط دفاع است و بیشتر به ضدحملات چشم داریم. شاید این مدل بازی بتواند بازی بحرینی‌ها را بازتر کند و مهاجمان تیم ملی بتوانند از فضای خالی ایجاد شده پشت مدافعان تیم حریف استفاده کنند. چشم به ضدحملات داشتن به این معنی نیست که مقابل بحرین دفاعی بازی کنیم و بخواهیم به آنها فرصت بازی‌سازی بدهیم، بلکه به این معنی است کاری کنیم تا حریف از دروازه خود فاصله بگیرد. با توجه به اینکه آنها در کارهای سرعتی و هجومی ضعیف‌تر هستند، باید از این ضعف آنها برای ضربه زدن استفاده کنیم.

ابراهیم‌زاده با تأکید بر اینکه نتیجه گرفتن در اولین بازی یک تورنمنت اهمیت زیادی دارد، افزود: حفظ آرامش توسط بازیکنان تیم ملی یکی از مسائلی است که باید در بازی با تیم‌های عربی حفظ شود. اگر بتوانیم با آرامش بازی کنیم و اسیر حواشی تیم‌های عربی نشویم بهتر می‌توانیم کارمان را پیش ببریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نیست تیم ملی مقابل تیم‌های آسیایی با مهاجمان بیشتری بازی کند و مانند جام جهانی با سیستم تک مهاجم به میدان نرویم، به تسنیم گفت: تیم ملی در حال حاضر صرفاً با یک مهاجم به میدان نمی‌رود و دو بازیکن کناری هم در حملات به خط حمله اضافه می‌شوند. در سیستم 1-3-2-4 که تیم ملی با این سیستم بازی می‌کند، سه هافبکی که پشت مهاجم اصلی حضور دارند به خط حمله اضافه می‌شوند و قوای تهاجمی تیم ملی بیشتر می‌شود. به این شکل که دو بازیکن کناری از دو سمت محوطه جریمه به مهاجم اصلی اضافه می‌شوند و هافبک وسط نیز وارد محوطه جریمه شده تا عملاً 4 نیروی هجومی به سمت دروازه حریف بروند.

سرمربی پیشین تیم‌های پیکان و ذوب‌آهن با اشاره به قدرت تیم ملی در خط دفاعی، یادآور شد: در بحث‌های دفاعی همیشه قدرتمند بوده‌ایم و بحثی در این خصوص وجود ندارد. تیم ملی اکنون هم خط دفاعی قدرتمندی دارد و در بین تیم‌های حاضر در مسابقات جزو بهترین‌هاست.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس