دومین شماره از سری جدید ماهنامه‌ی تخصصی نقد سینما با پرونده‌ای مفصل درباره‌ی «سینمای ترور» منتشر شد. این پرونده با عنوان «من می‌کشم، پس هستم!» به بررسی سه حادثه‌ی مهم تروریستی در تاریخ ایران همچون قحطی بزرگ، بمباران شیمیایی سردشت و ترور رئیس‌جمهور رجایی پرداخته است.

به گزارش مشرق دومین شماره از سری جدید ماهنامه‌ی تخصصی نقد سینما با پرونده‌ای مفصل درباره‌ی «سینمای ترور» منتشر شد. این پرونده با عنوان «من می‌کشم، پس هستم!» با بررسی سه حادثه‌ی مهم تروریستی در تاریخ ایران همچون قحطی بزرگ، بمباران شیمیایی سردشت و ترور رئیس‌جمهور رجایی و مقایسه‌ی آن با افسانه‌ی هولوکاست، بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و ترور رئیس‌جمهور لینکلن، می‌کوشد تا به کم‌کاری سینمای ایران در مواجه با این حوادث مهم تاریخی پرداخته شود. بررسی موضوعات تروریستی تاریخ جهان، بررسی بازنمایش حوادث تروریستی در سینمای ایران و جهان، سوژ‌های سینمایی فعالیت‌های تروریستی سازمان منافقین و مصاحبه با خانواده‌های شهدای ترور، و همچنین بررسی چرایی حذف ژانر جاسوسی-پلیسی از سینمای ایران از دیگر بخش‌های این پرونده است.
شماره‌ی دوم نقد سینما منتشر شد/رئیس‌جمهوری که بر روی پرده‌ی سینما ترور شد

یادداشت تحلیلی سانسور در سینمای آمریکا و نحوه‌ی مدیریت مخالف هالیوود از دیگر مطالب این شماره‌ی نقد سینما است. بخش «تازه‌نفس»‌های این شماره‌ی نقد سینما به گفت‌وگو با دو چهره‌ی جوان سینمای انقلاب اختصاص دارد؛ حسین دارابی، سازنده‌ی فیلم کوتاه «کرایه‌ها آماده» و سیدمحسن اصغرزاده، سازنده‌ی مستند تحسین‌شده‌ی «به‌‌نام آزادی».

بررسی کارنامه‌ی سه‌ساله‌ی «انجمن سینمای جوان ایران» در گفتگو با هاشم میرزاخانی، بخش «رو در روی مدیر» این شماره را تشکیل داده است. همچنین گفتگو با تینا پاکروان، کارگردان «خانوم» با عنوان «برای کامل‌شدن باید مادر شویم» و گفتگو با محمدمهدی عسگرپور، کارگردان «میهمان داریم» با تیتر «ما زمینه‌ی پذیرش واقعیت‌ها را نداریم» از دیگر قسمت‌های بخش سینمای ایران این شماره‌ی نقد سینما است. همچنین نشست نقد و بررسی فیلم «میهمان داریم» با حضور محمدتقی فهیم و روح‌الله سهرابی در این بخش منتشر شده است.

بخش جدید «پیشنهاد ویژه» که از این شماره به دیگر بخش‌های ماهنامه نقد سینما اضافه شده، با مطالبی همچون «ما را با آغوش باز بپذیرید» و «فردا روز دیگری است» به بازنمایش چهره‌ی زن بر پرده‌ی سینمای جهان متمرکز شده است.

صفحات پرونده‌ی سینمای جهان در این شماره با مطالعه‌ی موردی فیلم «او»، ساخته‌ی تحسین‌‌شده‌ی اسپایک جونز، به بررسی پدیده‌ی «آواتاریسم و زندگی دوم» در سینمای جهان پرداخته است. همچنین در بخش سینمامغز که مخصوص پژوهشگران حوزه‌ی سینما تهیه شده است، «همشهری کین»،‌ اثر بحث‌برانگیز اورسن ولز، و حوادث پیرامونی آمریکای قبل از جنگ جهانی دوم به بحث و نظر گذاشته شده است.

مجله‌ی تخصصی سینما و تلویزیون نقد سینما به صاحب امتیازی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و با مدیرمسئولی محسن مؤمنی شریف، در دورۀ جدید به صورت ماهنامه و به دبیری محمدرضا رضاپور منتشر می‌گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس