کد خبر 377625
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵

آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی اعتقاد داشت: «در شیعه خانواده‌ای محترم‌تر و مکرم‌تر از خانوادۀ صدر نیست؛ نسب صدر به موسی بن جعفر می‌رسد و از طرف مادری نسبشان به شهید ثانی، (صاحب شرح لمعه) می‌رسد.»

به گزارش مشرق، آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی، استاد برجسته عرفان و فلسفه، سحرگاه روز یکشنبه، چهاردهم دی 1393، دارفانی را وداع گفت.

گروه تاریخ شفاهی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در سال ۱۳۸۹ و در آغاز پروژه تحقیقاتی خود، دیداری با ایشان داشت. این دیدار که در منزل کوچک و اتاق ساده آیت الله انصاری برگزار شد، در فضای صمیمی و عاطفی خاصی صورت گرفت.

در این دیدار اعضای مؤسسه و سرکار خانم صدر حضور داشتند و تمایل داشتند خاطرات و اطلاعات آیت الله انصاری درباره خاندان صدر را بشنوند.

نظر آیت‌الله انصاری شیرازی درباره امام موسی صدر

درس آقا موسی از بهترین‌ها بود

آن مرحوم در آغاز سخنان خود گفت: «در شیعه خانواده‌ای محترم‌تر و مکرم‌تر از خانوادۀ صدر نیست؛ نسب صدر به موسی بن جعفر می‌رسد و از طرف مادری نسبشان به شهید ثانی، (صاحب شرح لمعه) می‌رسد.»

وی توضیحاتی در مورد جایگاه و فعالیت‌های آیت الله سید صدرالدین صدر (پدر امام موسی) داد و سپس، در حالی که بسیار متاثر بود در مورد امام موسی صدر گفت: «آقا موسی صدر صورت نجیبی داشت. اگر به دست ظالم‌ها نیفتاده بود مرجع تقلید می‌شد. درسی در حوزه می‌گفت که بهترین درس‌ها بود. وقتی آقاموسی قوانین می‌گفت درس بقیه تعطیل بود.»

آقا موسی در امور اجتماعی نظرات بلند و نویی داشت

آیت الله انصاری که یکی از یاران نزدیک امام خمینی و از چهره‌های برجسته مبارزه علیه رژیم شاه بود در باره بازتاب سفرسال ۱۳۵۰ امام موسی صدر به ایران و دیدار با شاه گفت: «آقا موسی در آن سفر به عنوان رئیس مجلس شیعیان آمد. شاه هم خیلی از ایشان احترام کرد. شاه تکلیف خودش دید احترام کند. [آقا موسی] به عنوان رئیس مجلس شیعیان لبنان مورد پذیرایی دربار قرار گرفت. فعالیت‌های نهضت هم شروع شده بود. آقا موسی بنا بود واسطه شود. آقا موسی خودش لیاقت سلطنت داشت و آدم عادی نبود. ارتباط با شاه نداشت، به عنوان ارتباط با لبنان یک سفری آمد به ایران و چند روزی ماند و مورد احترام قرار گرفت.»

وی با اشاره به موقعیت سیاسی و اجتماعی امام موسی صدر نزد نیروهای فرهنگی و سیاسی آن روز ایران افزود: «معروف بود که اگر شاه را بیرون کردند، کسی که می‌تواند در رأس قدرت قرار بگیرد، آقا موسی صدر است.»

این مدرس برجسته حوزه علمیه قم، امام موسی صدر را مجتهد در فقه و اصول خواند که در امور اجتماعی نظرات بلند و نویی داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    او او او !!!!!!!! این جمله خیلی معنی داره : «معروف بود که اگر شاه را بیرون کردند، کسی که می‌تواند در رأس قدرت قرار بگیرد، آقا موسی صدر است.»
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    خود حضرت امام خمینی(ره) هم اینچنین قصدی داشتند که متاسفانه دشمنان با ربودن ایشان نگذاشتند این برنامه عملی شود
  • حسین ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    هر کس را که خدا اراده کند ولی و سرپرست مردم قرار میدهد به معروف بودن نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس