کد خبر 377461
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶

یک نشریه آلمانی در مطلبی عربستان سعودی را در انبوهی از مشکلات داخلی و خارجی ارزیابی کرده و با اشاره به وخامت جسمانی ملک عبدالله و بحران جانشینی در این کشور همچنین قدرت روز افزون ایران را کابوس آل سعود دانست که محقق می‌شود.

به گزارش مشرق، نشریه "دی سایت" در مطلبی با عنوان کابوس عبدالله به بررسی بحران های بی شماری که در عربستان سعودی وجود دارد پرداخته و نوشت: مناقشات برای جانشینی ملک عبدالله پادشاه عربستان، مبارزه خاندان آل سعود با اقلیت ها، قیمت نفت در حال سقوط و ایرانی که روز به روز قدرتمند تر می شود این‌ها همه عربستان سعودی را در بحران قرار داده است. حالا هم ملک عبدالله به سختی بیمار است.

از آنجا که پادشاه عربستان سعودی در شب سال نو با مشکل تنگی نفس حاد با بالگرد به بیمارستانی در ریاض منتقل شد این مسئله در بین رعایای این پادشاهی ترس و ناامنی ایجاد کرده است.

پادشاهی عربستان سعودی ۴۸ ساعت بعد از انتقال ملک عبدالله به بیمارستان از پایداری حال وی وموفقیت آمیز بودن مراحل درمانی خبر داد.

نویسنده در ادامه از وخامت شدید حال ملک عبدالله و در معرض تهدید قرار گرفتن حیات وی خبر داده و نوشت: برای پادشاهی عربستان سعودی با بزرگترین ذخایر نفتی دنیا بحران تنفسی عبدالله در یک زمان بسیار بد اتفاق افتاد.

این کشور هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی با انبوهی از مشکلات مواجه است که نسبت به سابق هرگز این چنین نبوده است.

مسئله جانشینی ملک عبدالله در عربستان سعودی همواره حساس تر می‌شود. بخصوص به این دلیل که هیچ مکانیسمی در عربستان برای انتقال قدرت سلطنتی از افراد مسن وجود دارد و این قدرت باید به نسل سوم بنیانگذار آل سعود عبدالعزیر بن عبدالرحمن بن آل سعود که مسن هستند منتقل شود. سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد ۷۸ ساله کنونی ظاهرا از عوارض یک سکته مغزی و شروع زوال عقل رنج می برد.

عبدالله، سلمان و مقرن پسران عبدالعزیز، بنیان‌گذار عربستان سعودی‌ و اولین پادشاه آنند. ملک عبدالعزیز که معمولا به نام ابن سعود از او یاد می‌کنند سال ۱۹۵۳ درگذشت. از آن زمان عربستان پنج پادشاه داشته که همه از پسران عبدالعزیز بوده‌اند. گرچه او ده‌ها پسر داشته اما این روند نمی‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند.

کوچکترین پسر ابن سعود مقرن است که به تازگی به سمت معاون ولیعهد منصوب شده است و در بین ۳۴ گزینه واجد شرایط نشستن بر تخت پادشاهی مورد اختلاف است. از دید برخی از اشراف قدرتمند خاندان آل سعود وی حق جانشینی خاندان سلطنتی را ندارد چرا که پسر یک زن صیغه‌ای یمنی است که به صورت رسمی به همسری پدر مقرن در نیامد و این نشانه‌ای برای تنش های روزافزون در خاندان گسترده آل سعود برای جانشینی است.

یک مسئول سابق سعودی که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: مقرن یک شاهزاده واقعی نیست زیرا مادرش یک برده بود و برادرهای دیگرش از شایستگی بیشتری نسبت به او (برای تصدی پست جانشینی ولیعهدی) برخوردار هستند و کسی تصور نمی‌کند که مقرن بتواند شاه عربستان شود.

نویسنده در ادامه این مطلب نوشت: البته در جامعه عربستان سعودی نیز مشکلاتی وجود دارد و به نارضایتی ها درباره جایگاه ویژه شاهزاده ها و افراد مرتبط با خاندان آل سعود منجر شده است. قیمت بسیار کاهش یافته نفت در سال ۲۰۱۵ یک کسری بودجه‌ای تقریبا ۴۰ میلیارد دلاری را برای عربستان سعودی ایجاد می کند.

جمعیت شیعی در شرق عربستان سعودی جایی که تاسیسات نفتی فراوانی قرار دارد همواره ناآرام تر می شوند. تقریبا هر هفته شلیک هایی بین پلیس و اقلیت ها در این کشور رد و بدل می شود. رهبری استبدادی عربستان سعودی در برابر مخالفان سیاسی خود همواره جسورانه تر رفتار می کند.

متهمان در دادگاه ویژه و بدنام که برای تروریست ها در نظر گرفته شده محاکمه می شوند و فرقی نمی کند که آن ها از منتقدان خاندان آل سعود، فعال حقوق بشری یا زنانی که تنها به دنبال احقاق حق خود برای رانندگی هستند باشند

در خارج نیز عربستان سعودی با تهدید گروه تروریستی به سختی قابل پیش بینی داعش روبرو است بخصوص اینکه هیچ کس نمی داند چه تعداد از طرفداران این گروه تروریستی در بین جمعیت عربستان وجود دارد.

نویسنده در ادامه با اشاره به قدرت گرفتن حوثی های شیعی در یمن و افزایش نفوذ ایران در این کشور همچنین نوشت: به این ترتیب بزرگترین کابوس آل سعود می تواند محقق شود اگر دشمن درجه یک آن تهران بعد از سه دهه انزوا همچنین در سایه یک قرارداد اتمی با غرب در سطح بین المللی دوباره پذیرفته شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    یا امیرالمونین خودت دعا کن این قاتل مسلمانها هر چه زودتر به درک واصل بشه. لعنت خدا بر آل سعود نجس وخبیث
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    انشالله که ظهور نزدیکه.
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    این تحلیل ها صرفا برای تشویق ایران به تسلیم شدن در مقابل غرب نوشته می شود والا اگر ایران منزوی بود می توانست اینهمه در سایر کشورهای اسلامی نفوذ کند؟ راستی قذافی که از انزوا درآمد و وارد جامعه جهانی شد چه بر سرش آمد؟
  • سارا ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    حالا نیان اینجا خونخواهی؟؟ انشاالله که حکومت پادشاهی سعودی را کلاً با خودش به گور ببره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس