کد خبر 377419
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰

رئيس اتاق ايران و چين گفت: برخلاف خواسته امام راحل هنوز 80 درصد اقتصاد ايراني دولتي است.

چگونه چین اقتصاد اول دنیا شد به گزارش مشرق، اسدالله عسگر اولادي شب گذشته با حضور در برنامه پايش اظهار كرد: چين درها را به روي سرمايه گذاري از كشورهاي بيگانه باز كرد و به سرمايه گذاري اهيمت داد. چين اعلام كرد كه هركس براي صادرات اقدام به توليد كند از امتيازات خاصي برخوردار مي شود. كارخانه در كشور چين تا 85 درصد تنخواه دريافت مي كردند و اين باعث شد كه همه به سمت توليد براي صادرات حركت كند.

 وي افزود: سومين قدم كشور چين اين بود كه به فضاي كسب و كار اهميت داده و حركت براي اشتغال را به گونه اي تنظيم كرد كه در هيچ شهري فرد بيكار وجود نداشته باشد.

 رئيس اتاق ايران و چين تصريح كرد: كشور چين به افراد كارآفرين جايزه داده و درب مذاكرات اقتصادي را به روي تمام كشورها باز كرد. همچنين به دوست و دشمن در اقتصاد اهميت داده و با اين كارها هر سال يك رشد بين 9 تا 10 درصد را در اقتصاد شاهد بود.

 عسگر اولادي يادآور شد: حجم صادرات چين در سال جاري دو هزار و 160 ميليارد دلار است. حجم واردات اين كشور نيز يك هزار و 970 ميليارد دلار است و اين به معناي اقتصاد بالاي چهار هزار ميليارد دلار است.

 وي بيان كرد: اقتصاد كشور چين در حال حاضر بازارهاي بزرگ آمريكا و روسيه را تحت تاثير قرار داده است. چين طي چند ماه اخير 370 ميليارد دلار با آمريكا معامله كرده است.

 رئيس اتاق ايران و چين با اشاره به اينكه در چين به كارگرهاي با درآمد پايين يارانه كالا مي دهند گفت: بهره تسهيلات در كشور چين پنج تا 6 درصد بوده و تمامي تسهيلات حتي صنعتي ها يك بهره تك رقمي دارند.

 عسگر اولادي يادآور شد: ايران 51 ميليارد مبادله دارد و فقط 100 ميليون دلار آن كالاي مصرفي است. امسال 51 ميليارد دلار با چين مبادله دو طرفه داريم كه 55 درصد آن صادرات و 45 درصد آن واردات است. در 30 سال اخير هميشه توازن اقتصادي موجود مثبت بوده است. در 55 درصد صادرات كشور به چين بيشتر انرژي، ميعانات گازي و پتروشيمي است.

 مديريت در ايراني ارثي، سياسي و رانتي است

 وي ادامه داد: مديريت در چين شايسته سالاري است ولي در ايران ارثي، سياسي و يا رانتي است. ما در عمل به فضاي كسب و كار كمك نمي كنيم. چين نظارت كرد ولي همه كار را به دست مردم سپرد.

 رئيس اتاق ايران و چين تاكيد كرد:‌ امام راحل به دولت فرمودند كاري كه مردم مي توانند انجام بدهند را انجام ندهيد ولي دولت رعايت نكرد. همواره در دولت هاي مختلف قول داديم كه درصد دخالت دولت در اقتصاد را پايين بياوريم ولي هنوز بين 75 تا 80 درصد اقتصاد دولتي است.

عسگر اولادي در پايان با اشاره به اينكه دولت به واحدهاي دولتي كمك كند گفت: چين براي همه صادراتش بين 7 تا 15 درصد  جايزه دارد. بهترين جنس و بدترين نوع جنس را در كنار هم توليد مي كند. متاسفانه برخي از كشورهاي همسايه اجناس بي كيفيت را به نام چين به ما مي فروشند. بهره تسهيلات در چين كم است. وام هاي پرداختي در حد بالاست. راندمان هم بالا بوده و برخي اوقات كارگرهايشان سه شيفت هم كار مي كنند.

محمد حسین محبی فعال اقتصادي نيز شب گذشته با حضور در برنامه پایش اظهار کرد: تصور من اين است كه وقتي به ماه هاي گذشته كشور نگاه كرده و آن را بررسي كنيم متوجه مي شويم كه ايران نتوانست به خوبي كارهاي اقتصادي را به بخش خصوصي واگذار كند. چين اجازه داد تا كارهاي اقتصادي كه دولت مي تواند انجام دهد را بخش خصوصي انجام دهد. براي كار، توليد و كارآفريني احترام قائل شدند.

 سرزنش دولت به بخش خصوصي براي پرايد

 وي افزود: مشكل كشور اين است كه وقتي قصد توجه به توليد را دارند يك توليد كننده را آنقدر اهميت مي دهند كه محصولش مي شود پرايد و سمند؛ باز هم بخش خصوصي را سرزنش مي كنند كه ما هر چه شما را حمايت كرديم نتيجه آن پرايد شده است.

 فعال اقتصادي يادآور شد: اگر دولت تصميم بگيرد كه از توليد دفاع كند مشاهده مي شود كه در سال  92 حدود دو نيم برابر مصرف سرانه كشور برنج وارد مي كنيم و بعد هم پايان سال 93 اعلام مي شود كه برنج وارد نكرديم. البته خلاف اين مطلب هم ثابت شده است.

 محبي با اشاره به اينكه بايد به كارآفرين و توليد كننده احترام گذاشته شود گفت: ما هميشه همينطور هستيم كه هر وقت پول داريم به توليد توجه نمي كنيم و هر وقت به تنگنا مي رسيم توليد را سپر بلا مي كنيم. عرض من اين است كه اگر دولت نمي تواند توليد و اشتغالزايي كرده و توليدكنندگان را سامان دهد پس اجازه بدهد خودشان اين كار را انجام دهند.

وي تاكيد كرد: در حقيقت (سمن هاي) بخش خصوصي كه امروزه غير فعال هستند مي تانند اين كار را به خوبي انجام دهند. در تركيه از زماني كه طرح توليدي يا تجاري ارائه داده شود استان مربوطه موظف است ظرف هشت روز امكانات سنجي كند.

 بانك‌هاي ربوي و نبود سرمايه در گردش مشكلات اساسي

 فعال اقتصادي ادامه داد: بهره بانكي پنج درصد و تسهيلات فراوان به بخش توليد در چين است ولي در ايران بهره ها تا 44 درصد رسيده و نبود سرمايه در گردش و بانك هاي ربوي برخي از مشكلات ما هستند.

 محبي بيان كرد: در چين 300 روز كاري با بهره وري كامل دارند ولي در ايران يك و دو  دهم ساعت بهره وري داريم. در ايران 17 ماه حقوق به ازاي هفت ماه كار پرداخت مي شود. گردش سرمايه در چين هر 10 روز يكبار است ولي در ايران بخش خصوصي هفت ماه و نيم و بخش دولتي نيز تا 17 ماه هم مي رسد.

 وي ادامه داد: در چين تورم نزديك به صفر است ولي ايران در زمينه تورم رتبه دوم جهان را با حدود 46 درصد دارد. ثبات نرخ ارز و يوان به خوبي در چين قابل مشاهده بوده ولي در ايران به صورت لحظه اي شاهد نوسانات ريال بوده ايم.
 
فعال اقتصادي تصريح كرد: مشوق هاي سياسي و اجتماعي براي اقتصادي هاي كشور چين در نظر گرفته مي شود ولي در ايران با تحريم هاي بين المللي و داخلي داريم.

 محبي با اشاره به اينكه در ايران سركوب مالي را داريم گفت: در چين سياست اقتصادي پويا با خريد داخل دارند. دولت چين مردم را تشويق به خريد توليد مي كنند. فضاي صنعتي در چين هيچ شباهتي به سوله هاي متروكه ايران ندارد. در چين يك و نيم ميليارد نفر ماليات را با رغبت كامل پرداخت مي كنند ولي در ايران هنوز توليد كننده محصول را به انبار نبرده بايد مبلغي را علي الحساب براي ماليات پرداخت كند در حاليكه ماليات را بايد مصرف كننده پرداخت كند.

 وي عنوان كرد: كودكان و نوجوانان چيني بيشتر مطالعه مي كنند و از هر فرصتي براي كسب علم و اطلاعات استفاده مي كنند. ما شرايط خوبي در كشور داريم و تحريم خارجي در خيلي از صنايع وجود ندارد. امسال دو محموله مواد اوليه ما را به طور معمول پنج ماه در گمرك معطل ماند.

چگونه چین اقتصاد اول دنیا شد

لزوم توقف واردات كالاي مشابه ساخت داخل

 فعال اقتصادي اظهار كرد: در حال حاضر براي كالاهايي كه در ايران نمي توانستيم بفروشيم مشتري داريم ولي با سيگنال هايي كه داريم نمي شود صادرات كرد. بايد هشت درصد ماليات بر ارزش افزوده قطعي پرداخت كنيم و متاسفانه در حال حاضر با 15 درصد ظرفيت داريم كار مي كنيم.

محبي در پايان گفت: نسلي كه امروز توليدكننده اند احتمالا آخرين نسل هستند چون ما الگوهاي حداقلي را براي آنها رعايت و تعريف نمي كنيم كه حداقل تشويق بشوند تا آشنايان و خانواده را در كارگاه خود مشغول به كار كنند. براي تقويت وضعيت اقتصاد كشور لازم است كه توقف واردات كالاي مشابه ساخت داخل، رواج صادرات بي قيد و شرط و توليد بدون مزاحمت رعايت شود.

مجتبي موسويان رئيس اداره آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت نيز شب گذشته با حضور در برنامه پايش اظهار كرد: چين همواره در صحنه بين المللي كشوري مهم بوده و تنها اكنون نيست كه چين مهم است. اگر تاريخ چين را بررسي كنيم مطمئنا متوجه مي شود كه چين يك كشور بسيار مهم و اثر گذار در طول تاريخ بوده و اين اثرگذاري دليلش فرهنگ است.

اهميت بيشتر فرهنگ نسبت به اقتصاد از نظر مقام معظم رهبري

وي افزود: مقام معظم رهبري در ابتداي سال فرمودند فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است؛ بنابراين اگر به فرهنگ مردم چين توجه شود اين فرهنگ از بودايي، دائو و كنفسيوس منبعث شده است.

 رئيس اداره آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت تصريح كرد: علي رغم فراز و نشيب هاي تاريخي فراوان در چين، كنفسيوس همواره يك فلسفه و فرهنگ زندگي را به مردم اين كشور داده است. عزت نفس، علو همت، خلوص نيت، شوق به عمل و خوش رفتاري پنج مسئله مهم در فرهنگ كنفسيوس به شمار مي روند.

موسويان يادآور شد: اگر بناهاي تاريخي چين را نگاه كنيم متوجه مي شويم كه چين از نظر مهندسي هم در گذشته حرفي براي گفتن داشته و آن زمان هم صادركننده پارچه، ابريشم، ادوات نظامي و كشاورزي بوده است. اين فرهنگ يك سري از مسائل را در زندگي مردم نهادينه كرد كه نظم، انضباط و فرمانبرداري از جمله اين مسائل است.
 
وي تاكيد كرد: در حال حاضر مبارزه با فساد بيشتر توسط مردم كشور مورد تاكيد قرار  گرفته بنابراين جالب است بدانند كه نرخ بالاي رشد اقتصادي و نرخ بالاي اعدام ها در چين هر دو در سطح جهان اول هستند در حقيقت مبارزه با فساد در چين روشي براي حركت رو به جلو اين كشور است.

 رئيس اداره آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس آمار 11 ماهه اخير حدود 47 و نيم ميليارد دلار بين چين و ايران مبادله شده كه حداقل 36 درصد رشد داشته و صادرات ها نيز 25 و نيم بوده كه در اين زمينه نيز 10 درصد رشد داشته ايم. واردات امسال از كشور چين 22 ميليارد دلار بوده در حاليكه سال گذشته 11 ميليارد دلار بوده است.

 چين فضا را براي حضور بخش خصوصي بيشتر كرد

 موسويان ادامه داد: در سال 1992 نقطه آغاز اوج اقتصادي چين بود. در واقع اقتصاد چين در يك روند 20 ساله راه خودش را باز كرد و يك شبه اين اتفاق روي نداده است. هرچقدر روند اقتصادي به سمت جلو باشد مشوق بيشتري در اختيار فعالين اقتصادي قرار مي دهند. چين فضا را براي حضور بخش خصوصي بيشتر كرد. يكي از دلايل عمده افزايش مناطق آزاد در چين جذب سرمايه گذاري هاي خارجي است.

 وي عنوان كرد: اگر چين نصف فشارهاي تحريمي كه در حال حاضر بر كشور ايران وارد شده است را داشت قطعا وضعيت اقتصادي اش به شكل حالا نبود. چين 13 نوع استاندارد براي كشورهاي مختلف دارد و براي هر بازاري با توجه  به توان خريد جامعه، محصول را توليد مي كند. توليدكنندگان چيني بر اساس نياز و سفرش توليد مي كنند.

 رئيس اداره آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت در پايان گفت: چيني ها با فرهنگ كنفسيوستي با نظم و مسئوليت پذيري فرزندانشان را تربيت مي كنند. بايد از اقتصاد چين درس گرفت.

 علی دینی ترکمانی اقتصاد دان نيز شب گذشته با حضور در برنامه پایش اظهار کرد: موفقیت چین را از زوایای مختلف باید بررسی کرد. برخی نظریه پردازان معتقد هستند که چین باید هم در اقتصاد پیشرفت پیدا می کرد چون نیروی کار ارزان قیمتی داشته و سرمایه ای که در کرانه اقتصادی جهان فعال بود و حاشیه سود در دهه 1970 پایین آمده بود ولی چین دنبال اقتصادی با حاشیه سود بالاتر بود که بتواند این چرخه را ادامه دهد.

وي افزود: اقتصاد دانان معتقدند از سال 1980 به بعد در واقع تحولات چین وارد دوره جدیدی شده و اقتصادش را به سمت اقتصاد جهانی و سیاست های آزاد سازی تجاری و همچنین آزاد سازی قیمت ها هدایت کرده و این گونه سیاست ها را برای چین موثر می دانند.

 اقتصاد دان تصريح كرد: دولت چین دولت توسعه خواه و کارآمدی بود البته پیشرفت چین تا بخشی هم به جذب سرمایه جهانی و خارجی ارتباط دارد. در عین حال از سال 1980 به بعد یک نگاه عمل گرایانه قطار اقتصاد چین را در ریل جدیدی انداخته و همچنین سیاست های خارجی اش را هم به خوبی توانسته تغییر بدهد. ظرفیت جذب مهارت های بالا و توانمندی دولت نیز بسیار موثر است.
 
لزوم سرمايه گذاري بر نيروي انساني براي تقويت اقتصاد
 
تركماني يادآور شد: سه دهه پيش كساني كه روي فرهنگ چين كار مي كردند، فرهنگ كنفسيوستي را نقطه ضعف چين عنوان كرده و معتقد بودند كه اين فرهنگ بيشتر بر بدبيني و نبود اعتماد تاكيد دارد. (GDP) چين در حال حاضر 9 هزار و 500 ميليارد دلار و آمريكا حدود 16 هزار ميليارد دلار است.

 وي تاكيد كرد: عامل زيرساختي ظرفيت جذب از موجودي سرمايه انساني، مهارت هاي مديريتي و همكاري هاي علمي و فناوري تشكيل مي شود. اقتصاد كشور هرچقدر بيشتر روي سرمايه انساني كار كند در حقيقت در جذب و نهادينه كردن فناوري موفق تر خواهد بود. در نهايت با سرمايه گذاري در بخش نيروي انساني تورم مهار شده، بيكاري كاهش پيدا كرده و از صادرات تك محصولي نيز رها مي شوند.

 اقتصاد دان گفت: چين از سال 1952 نرخ رشد بالايي داشته است. البته دو بار هم در زمان انقلاب فرهنگي و قحطي رشد منفي داشت. اما در مجموع ميانگين نرخ رشد تا قبل از 1980 هم حدود هفت درصد است.

 تركماني بيان كرد:‌ چين در سال 2030 بر مبناي شاخص جامع ملي از آمريكا جلو خواهد افتاد. در سال 2025 از لحاظ قدرت جهاني با آمريكا برابر مي شود. از سال 1980 تا سال 1994 تورم بالا بود و بعد كاهش پيدا مي كند.

 وي ادامه داد: از سال 1996 تا 2008 ميانگين تورم سه درصد است. چين از سال 1993 تا 2005 ارزش يوان را ثابت كرده و بعد از آن برنامه ريزي كرده تا آن را تقويت كند. توزيع درآمد هم در انتها بسيار نابرابر شده است.

ترکمانی يادآور شد: اكنون چين 600 ميليون نفر را از خط فقر بالا آورد. ما بايد كاري كنيم كه فشارهاي بين المللي را كمتر كنيم. اقتصاد ما درگير تو در توي نهادي است. نيروهاي خودسر همه جا وجود دارند. در حين قوانين و مقررات محدود و متوليان امر هم كم هستند. اين تو در تو قطعا فساد، اتلاف منابع و ضعف مسئوليت پذيري را در پي دارد. وقتي اقتصادي مثل چين شروع به خيزش كند، ابتدا كالاهايي كه ارزان قيمت را توليد مي كنند.

وی عنوان كرد: چيني ها برج 30 طبقه را يك ماهه، هتل 15 طبقه را 15 روزه ساخته و الان  كار ساخت برجي كه 838 متر ارتفاع دارد را 10 ماهه انجام مي دهند.

 لزوم تامين عدالت قانوني و قضايي در مبارزه با فساد

 وي بيان كرد: در چين خصوصي سازي خيلي رايج نبود. از ابتدا در زمينه كشاورزي شروع شد با بنگاه هاي روستا- شهر چين در واقع فضايي سرمايه داري جديد فراهم ساخت. وقتي سرمايه گذاري رشد پيدا كرد سهمش در توليد ناخالص بالا رفت و گرنه هنوز هم بنگاه هاي بزرگ دولتي دارند.

ترکمانی در پايان گفت: در واقع دولت راه را براي فعاليت بخش خصوصي هموار مي سازد. چين به دنبال اين است كه يوان را به عنوان يكي از پول هاي قدرتمند معرفي كند و الان با خيلي از كشورها وارد مذاكره شده است. به منظور بهبود وضعيت اقتصادي كشور بهتر است كه تامين عدالت قانوني و قضايي در مبارزه با فساد و برخورد قاطع و همينطور طراحي سياست صنعتي و تجاري براي نقشه راه مدنظر قرار بگيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس