کد خبر 377046
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷

رادار آرایه فازی «عصر» می‌تواند اهداف با سطح مقطع راداری 4 متر را در فاصله حدود 200 کیلومتری، دریافت، کشف و شناسایی کند.

به گزارش مشرق، رزمایش بزرگ «محمدرسول الله» ارتش که با رژه یگان‌های سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش به کار خود پایان داد، دارای برخی نکات قابل توجه بود که یک نمونه آن نمایش تجهیز ناوشکن جماران به رادار جدید آرایه فازی «عصر» است.

نمایش چشمان 200 کیلومتری جماران+عکس
رادار آرایه فازی عصر برروی ناوشکن جماران

اگرچه خبر تجهیز ناوشکن جماران به این رادار پیش از این منتشر شده بود، اما این دستاورد مهم در رزمایش بزرگ ارتش، در مقابل دید رسانه‌ها قرار گرفت.

رادار آرایه فازی «عصر» سال گذشته با حضور امیر سید عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، رونمایی شد.

این رادار می‌تواند اهداف با سطح مقطع راداری 4 متر را در فاصله حدود 200 کیلومتری، دریافت، کشف و شناسایی کند.

نمایش چشمان 200 کیلومتری جماران+عکس
رادار آرایه‌فازی عصر

رادار «عصر» برای مقابله با اهداف هوایی ازجمله موشک‌های کروز به کار گرفته می‌شود و می‌توان آن را در ماموریت های مختلف نداجا در شرایط مختلف استفاده کرد.

به گفته فرماندهان نیروی دریایی ارتش، این رادار بر روی ناوشکن‌ها دماوند و سهند نیز نصب شده است.

امیر علی غلامزاده رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش نیز چندی پیش در گفتگو با فارس اعلام کرده بود: «عصر» از جمله رادارهای پیشرفته دنیاست و قابلیت و کارآیی آن حدود یک سال و نیم تست شده و به نتایج مطلوب رسیده است و الآن روی ناوشکن جماران نصب شده تا تست‌های دریانوردی آن هم انجام شود. اگر این پارامترها در محیط عملیاتی نیز موفقیت‌آمیز باشد تولید انبوه آن را در سایر واحدها انجام می‌دهیم.این تست‌های دریایی تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

اینها در حالیست که ناوشکن جماران -پس از تجهیز به این رادار- به همراه ناو لجستیک رزمی بوشهر در قالب سی و دومین ناوگروه اعزامی نداجا، از حدود 60 روز قبل به منطقه خلیج عدن اعزام شده است.

این ناوگروه در روزهای اخیر به منظور شرکت در رژه دریایی رزمایش محمدرسول‌الله(ص) به آبهای سرزمینی برگشت و پس از انجام رژه، مجدا به منطقه عدن اعزام شد.

نمایش چشمان 200 کیلومتری جماران+عکس
ناوشکن جماران در رژه دریایی رزمایش محمدرسول‌الله(ص)

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در روز پایانی رزمایش، از روی ناوشکن جماران به نظاره رژه بزرگ دریایی پرداخت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هابیل ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    سطح مقطع راداری 4 متر!!!! واقعا چه نیازی به این رادار بود اخه؟ همون قدیمی ها هم این کارو واسمون میکردن دیگه یعنی این رادار هواپیماهای معمولی روهم نمیتونه کشف کنه دیگه
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    ناوشکن نباید مقداری بزرگتر باشد؟
  • مانی ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    بهتر بود براش یه رادار سومار هم میذاشتن خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • سعید ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    اگر سونار نداشت چطوری اژدر شلیک می کنه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    این فریگیت هست که خودشونو گول میزنن میگن ناوشکن!
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    سطح مقطع ۴ متر خیلی زیاده. موشکهای کروز رایج قطعا کمتر از ۴ متر مربع سطح مقطع راداری دارند. سطح مقطع راداری هواپیماهای پنهان‌کار آمریکا که از چند سانتی‌متر مربع هم کمتره. پس این رادار فقط به درد شناسایی فانتوم و قایق‌ها و ناوهای قدیمی میخوره.
  • محسن ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    سطح مقطع راداری 4 متر!!!!!!!! باید حداقل با سطح مقطع 1 متر میبود.
  • علیا ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    سطح مقطع راداری 4 متر در فاصله 200 کیلومتری. قطعا وقتی اصله میشه 100 کیلومتری این سطح مقطع راداری میشه 1 متر یا 1 و نیم متر. دیدم ناو آمریکاییتون چوری تونست پهپاد ابابیل رو شناسایی کنه و منهدم کنه و نگذاره از فاصله ای یک کیلومتری ازش فیلم بگیره
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    در فاصله 200 کیلومتری 4 متر رو کشف میکنه. وقتی فاصله نزدیک تر میشه قدرت کشف میره بالاتر
  • حزب الله سایبری ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    شما همتون یک مشت وطن فروش هستید که فقط بلدین به دست اورد های کشورتون ایراد بگیرید تو کشور های بیشرفته یا به قول خودتون جهان اول وقتی یه دست اوریدی رو به دست می اورند مردمش به خودشون افتخار میکنن در حالی که ما توی اینهمه فشار و تحریم بدون هیچ کمکی چنین دست اوردهایی رو به دست اوردیم اون وقت هی ایراد بگیرید. در ضمن کسانی که چیزی نمیدونن از رادار و.... لطفا نظر ندن که ابروی خودشون میره
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    چقدر بعضی ها به صورت هماهنگ با ارباب هاشون به تولیدات نظامی ایران حمله می کنن. به این امید که مردم ایران دچار سرخوردگی بشن و نیروهای مسلح هم فکر کنن که تولیدات اونها از علم روز دنیا برخوردار نیست و یه کار بی فایده است. ولی اینو دشمنای ما بدونن که شتر در خواب بیند پنبه دانه. درود به نیروی دریایی و همه نیروهای نظامی ایران اسلامی.
  • علیا ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    باهات موافقم. اما نکته اینجاست که اونهایی که باید بفهمند این دستاوردها چه ارزشی دارند از درک لازم برخوردار هستند. و به موقع خودش از این دستاوردها جوری استفاده میکنند که ناباورها فک هاشون بخوره زمین از تعجب
  • محمد ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    برادر من درسته وقتی نزدیکتر بشه قدرت کشف بیشتر میشه ... ولی جنگنده های امروزی ناتو قبل از اینکه حتی به 200 برسه موشکشو فرستاده سمت هدف ...
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    بله. همین الان ما هم روی فانتوم هامون موشک های ضد کشتی داریم که بالای 200 کیلومتر برد دارند و اینجوری اگه شلیک هم صورت بگیره ناو نمیتونه فانتوم رو بزنه و مجبوره به مقابله با موشک بپردازه. حالا میتونی توضیح بدی ناوهای هواپیمابر آمریکایی که انقدر ارزشمند هستند که قوی ترین رادارهای آرایه فازی ممکن رو حمل میکنند این رادارشون چه قابلیت هایی داره؟ یا مثلا ناوهای آمریکایی چی؟ آیا رادارهای مشابهی که در روی ناوهای آمریکایی نصب هستند میتونند مثلا توی فاصله ی 200 کیلومتری جنگنده هایی با مقطع راداری 1 متر رو کشف کنند؟؟؟ مطلب دیگه اینه که فرضا ناو آمریکایی بتونه چنین کاری کنه. آیا فق آمریکا و روسیه و انگلیس میتونند؟ یا کشور هایی مثل هند و برزیل و غیره که حتی از نظر نظامی ساختاری قوی تر از ما دارند هم میتونند چنین راداری تولید کنند؟ و اگر نه که همین هم فوق العاده هست برای ما. قرار نیست همه ی تولیدات ما بتونه با بالاترین تولیدات آمریکا برابری کنه. همین که از خیلی از نمونه های مشابه بهتر باشه کافیه و نشون دهنده قدرت ما هست. البته واقعا خودمم دوست دارم بدونم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس