لباس‌هایی هستند که مردم آنها را می‌پوشند تا به چشم بیایند و مردمی هستند که می‌خواهند لباس‌هایی بپوشند که به چشم نیایند. لباس‌هایی که به چشم می آیند و مردمی که می خواهند به چشم نیایند؛ جنگی جامعه شناختی که سالیان سال است بین مردم و لباس‌هایشان برقرار است؛ پیروز میدان این جنگ نابرابر هم کسی جز صاحبان اصناف و طراحان و دارندگان کارگاه‌های تولیدی نبوده است.

گروه اجتماعی مشرق- سردرگمی در بازار برای پیدا کردن لباس مناسب تجربه‌ای تمام‌نشدنی که همه ما بارها و بارها برایمان اتفاق افتاده است. گاهی پیش می‌آید که روزها و ساعت‌ها در فروشگاه‌ها برای پیداکردن یک مانتو یا شلوار مناسب پرسه می‌زنی و آخر سر خستگی‌ات را به دوش می‌گیری و پا در دکان بزاز محترم می‌گذاری و پارچه را می‌خری و خدمت خیاط باشی می‌بری و در این فاصله بارها خودت را لعنت می‌کنی که کاش از اول همین کار را کرده بودم.

به راستی چرا هر روز آب رفتگی طول و عرض لباس‌ها مد می‌شود و غالب مردم هم چون انسان‌های نجیب سر در گریبان اسکناس‌های خود را برای اینچنین جامه‌ای خرج می‌کنند؟

آنچه که مردم می‌خواهند بپوشند و آنچه که باید بپوشند/ نبود طرح مناسب حلقه مفقوده در مسیر اصلاح الگوی پوششی
با آغاز فصل زمستان و نزدیک‌شدن به عید نوروز بازار فروش زمستانه و بهاره پوشاک داغ و نمایشگاه‌های مختلفی با عنوان مد و لباس در گوشه و کنار پایتخت برپا شده است حال باید دید بعد از قول و قرارهایی که مسوولان برای سامان بخشی به وضعیت پوشش شهروندان داده‌اند تا چه میزان به این وعده‌ها جامه عمل پوشانده شده است؟

قانون ساماندهی مد و لباس مصوب 1385/10/12 مجلس شورای اسلامی به‌رغم اینکه با محور قرار دادن موضوع مد و لباس تلاش کرده که به ساماندهی وضع پوشش بپردازد و پاسخی برای منویات مقام معظم رهبری باشد؛ با چالش‌های گسترده‌ای مواجه است.

طبق تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از جمله چالش‌های مهمی که در این زمینه می‌توان یاد کرد چشم‌پوشی از مُد به عنوان یک صنعت و بی‌توجهی آن به زیرساخت‌های مورد نیاز تولید پوشاک، عدم ضمانت اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس، فقدان بودجه کافی برای پیشبرد اهداف، عدم تمایل تولیدکننده به استفاده از ظرفیت طراحان لباس، ضعف در نساجی و طراحی پارچه در کشور، فقدان زیرساخت‌های لازم برای فروش آثار مورد تایید کارگروه ساماندهی مد و لباس، عدم نظارت کافی از سوی نهادهای ناظر به ویژه اتحادیه پوشاک بر فعالیت تولیدکنندگان، ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات در آثار طراحی شده، حجم گسترده واردات رسمی و غیررسمی پوشاک و ملحقات وابسته از مهمترین چالش‌های اجرایی این حوزه به شمار می‌آید.

فاصله طرح‌ها و آنچه در بازار دیده می‌شود
مشکلات مربوط به وضع پوشش مردم تنها به این مسائل ختم نمی‌شود و آنچه که به عنوان مهمترین معضل در این باره می‌توان از آن یاد کرد فاصله‌ای است که طرح‌های اسلامی و داخلی از نمایشگاه‌ها تا خانه مردم طی می‌کند. دلیل  این فاصله به عدم مطابقت طرح‌ها با سلایق مردم بر می‌شود. دست و پا گیر بودن و پرتکلفی عمده دلایلی است که مردم معمولا از انتخاب پوشاکی با عنوان ایرانی اسلامی سر باز می‌زنند.


آنچه که مردم می‌خواهند بپوشند و آنچه که باید بپوشند/ نبود طرح مناسب حلقه مفقوده در مسیر اصلاح الگوی پوششی

بخش مهمی از پوشاک، مدها و طرح‌هایی که ارائه می‌شوند متوجه خانم‌هاست. طرح‌هایی که با عنوان ایرانی – اسلامی برای بانوان کشور ارئه می‌شود تمام تلاشش را دارد که بتواند پوششی جایگزین برای پوشش کنونی ایجاد کند اما در این بین روحیات زنان قرن 14 که عموما شاغل هستند و ساعات زیادی را باید بیرون منزل بگذرانند در نظر گرفته نشده است. زن امروز به دنبال لباسی است که علاوه بر ویژگی‌های ظاهری راحتی را نیز برایش در پی داشته باشد.

وقتی دانش آموختگان خارج طراح لباس‌هامان می‌شوند
نبود رشته طراحی لباس در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز باعث شده است که بسیاری از علاقه‌مندان این رشته برای تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و بعد از  پایان تحصیل به کشور بازگردند و وارد بازار کار شوند و این خود می‌تواند زمینه‌ای برای فاصله گرفتن پوشش و فرهنگ ایجاد کند؛ ایجاد رشته طراحی لباس در دانشگاه‌ها و ایجاد محتوای مناسب برای دانشجویان این رشته می‌تواند از زمانی که برای توجیه طراحان و فارغ التحصیلان این رشته لازم است، کاسته و بیشتر به آنچه باید برای این فرهنگ تغییر یافته و به فنا رفته انجام داد، پرداخته شود.

آنچه که مردم می‌خواهند بپوشند و آنچه که باید بپوشند/ نبود طرح مناسب حلقه مفقوده در مسیر اصلاح الگوی پوششی

نبود طراح دلسوز که با چشم‌پوشی از هر نگاه بازاری به طراحی لباس مناسب برای جوانان این مرز و بوم بپردازد اصلی‌ترین مشکل در زمینه لباس و پوشش است. طراحی که بدون لابی و زد و بند بازاری ها با نیت خیرخواهانه به طراحی لباس بپردازد و با قاطعیت از طرح خود دفاع کند و امکان هیچ نوع تغییری را در طرحش ندهد، طراحی که زیر بار هیچ اتحادیه و صنفی نرود و فقط و فقط به بهبود وضع پوشاک بپردازد. نمونه چنین طراحی در کشور المان دیده می‌شود، کشور غیر مسلمان و حتی ضد مسلمانی که یکی از رسالت‌هایش ریشه کن کردن اسلام است.

خانم مسلمان چچنی به نام "بلقیس بخر شیوا" مهاجری که حدود ۱۳سال قبل به آلمان رفت، توانست اولین مرکز طراحی لباس زنان مسلمان در آلمان را راه‌اندازی کند. وی زمانی که در رشته طراحی لباس وارد دانشگاه آلمانی شد هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد که روزی اولین مرکز طراحی لباس را در آن کشور تأسیس کند.

وی در مورد ابتکار تأسیس مرکز طراحی لباس اسلامی به خبرگزاری آلمان می‌‌گوید: زمانی که حجاب را انتخاب کردم فهمیدم لباس‌هایی که جامع میان مدرنیته غرب و آموزه‌های اسلامی باشد را به‌ندرت می‌توان در بازارهای آلمان یافت؛ به همین دلیل برای اولین بار طرح تأسیس مرکز طراحی لباس اسلامی برای زنان مسلمان به ذهنم خطور کرد.

مسأله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم اکثر زنانی که از لباس اسلامی وی استفاده می‌کنند مسلمان نیستند، بلکه جدای از جنبه دینی، لباس‌های بلند و غیر بدن‌نما آنها را به خود جلب می‌کند.

برای سر و سامان بخشیدن به وضع پوشش و حجاب مردان و زنان این سرزمین با دو مقوله مواجه هستیم؛ یکی خود مردم و دوم بازار و طراحان و دست اندرکاران تولید است؛ مردم که قشر وسیع آنها نشان داده‌اند که تابع بازار هستند بنابراین اگر بازار اصلاح شود، وضع پوشش هم تا حد زیادی اصلاح خواهد شد.

آنچه که در بازار برای ارائه پوشش ایرانی-اسلامی سنگ اندازی می‌کند وجود دست بیگانگان و دست نشانده‌های آنها هستند. طراحانی که با کپی برداری از الگوهای غربی تنها نقش واسطه را بازی می‌کنند. خارج کردن این دست از طراحان از چرخه تولید پوشاک اقدامی تاثیرگذار در این زمینه خواهد بود.

در مورد طراحانی که بدون سو قصد به طراحی برخی از لباسها می پردازند و احساس ابتکار می‌کنند، اعتقاد به خط قرمزهایی که در پوشش یک فرد مسلمان به ویژه بانوان توسط این گروه، بسیاری از مشکلات را کم خواهد کرد. اگر طراح به آنچه که اسلام امر و نهی کرده است معتقد باشد دیگر مانتویی که آستینش تا آرنج باشد نخواهیم دید.
 
نقش سینما و تلوزیون بر آنچه مردم می پوشند
همچنین برای آن دسته از جوانان که تنها شرایط بازار باعث نوع پوشش آنها نشده است خود نیز پیگیر لباسی خاص با خاصیت جلب توجه بالا هستند، اصلاح الگوی پوشش بازیگران و سینماگران در فیلم‌ها می‌تواند به عنوان کارآمدترین شیوه تبلیغ استفاده کرد.

در گذشته طراحان صحنه وظیفه طراحی لباس بازیگران را بر عهده داشتند و معمولا بدون نگاه تخصصی این کار صورت می‌گرفت و حتی کسی را که مسئول انتخاب لباس بازیگران بود تا حد جامه‌دار گروه فیلم‌برداری پایین می‌آوردند اما با اضافه‌شدن طراح لباس به گروه فیلم‌برداری انتظار می‌رود که الگوی مناسبی در این فیلم‌ها برای مردم ارائه شود.


نهادهایی که وظایفشان روی کاغذ ماند
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل خانه طراحان پارچه و لباس ایران، اعمال تمهیدات لازم برای ترویج و تبلیغ نمادها پارچه و لباس ایرانی و اسلامی در این زمینه تلاش‌هایی هرچند ناموفق داشته است.

همچنین وزرات آموزش و پرورش وظیفه آشناکردن دانش‌آموزان با شیوه‌ها و مظاهر تهاجم فرهنگی غرب به ویژه در زمینه اشاعه و القای الگوهای رفتاری و ترویج مدگرایی کاذب در پوشش و آرایش، فراهم کردن زمینه‌ طراحی‌های متنوع برای لباس دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان مدارس و برگزاری جشنواره سالانه لباس مدارس در راستای ساماندهی مد و لباس را عهده‌دار بوده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در زمینه ساماندهی مد و لباس وظایف متعددی از جمله حمایت از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک اسلامی، شناسایی تولیدکنندگان و فروشندگان موفق در زمینه تولید و عرضه لباس‌های مناسب اسلامی و اعطای تسهیلات به آنها، پیگیری وضع و اعمال تعرفه‌های گمرکی بر واردات تجاری پوشاک و پارچه‌های خارجی بر اساس قانون و مقررات صادرات و واردات، حمایت از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان لباس‌های منطبق با الگوهای ایرانی و اسلامی به‌خصوص چادر با کیفیت، فراهم کردن امکان ارتباط مؤثر طراحان پارچه و لباس‌های اسلامی با کارخانه‌های نساجی و تولیدکنندگان لباس را بر عهده دارد.

در نهایت سازمان صدا و سیما طبق قانون ساماندهی مد و لباس وظایفی از جمله ترویج الگوهای مناسب پوشش منطبق با ارزش‌های فرهنگی، اسلامی و ملی در فیلم‌ها و برنامه‌های مختلف، تهیه و ترویج برنامه‌های تلویزیونی برای معرفی و ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف کشور را بر عهده دارد.

اما با نگاهی به انچه بر عهده نهادهای نامبرده قرار گرفته است و چیزی که در سطح شهر و در فروشگاهها و مغازه ها دیده می‌شود به این نتیجه می‌رسیم که این قوانین نیز مانند بسیاری از قوانین دیگر روی کاغذ مانده است و هر کس راه خودش را می‌رود و آنگونه که صلاح می‌داند رفتار می‌کند.

تولید انبوه پوشاک با طراحی نامناسب در بازار باعث ارزانی انها شده است و به راحتی در دسترس مردمی که می‌خواهند کمترین هزینه را کنند، قرار می‌گیرد. از طرفی پوشاکی همچون چادر مشکی چون به وفور تولید نمی‌شود، روز به روز بر قیمت آن افزوده می‌شود. اگر دولت برای پوشش مردم به اندازه شکم آنها ارزش قائل باشد در نهایت می‌تواند یارانه‌ای برای پوشاک اسلامی در نظر بگیرد تا در کوتاه مدت سر و سامانی به وضع پوشاک مردم داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    انقلاب فقط در حیطه سیاست(که اولین نتیجه انقلاب هاست) اونم با اغماض موفق بوده و بقیه حوزه ها مثه فرهنگ، نظام اقتصادی، نظام اجتماعی و ... درجا زده
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    واقعا با بد حجاب بودن چه چیزی بدست می آید؟
  • علیرضا ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    اینا که تو عکس هستن تازه از با حجاب هاشن :D وجدانا گونه ی " بشر " ، گونه ی عجیب و پیچیده ایه :| :|
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    فقط شعار همایش نمایشگاه در عمل چی؟؟؟بعضی ها هنوز نفهمیدن باید از کودکی شروع کنن اخلاق وحجاب و آموزش بدن دختره9و10و11 12-13-14و... سالشه هنوز نفهمیده چرا باید حجاب داشته باشه و نماز بخونه(همین طور پسره)این همه همایش و نمایشگاه ترویج حجاب گذاشتید به کجارسید؟من نمییگم نذارید بذارید اما در عمل چی اون غربی با ماهواره واینترنتش ببین چه تاثیری گذاشته ! ما با همایش و شعار و نمایشگاه چه تاثیری گذاشتیم؟! چر این همه پدرومادرا به دین و ایمون فرزندشون بی توجه شدن؟ مرده به زنش نمیگه موهاتو بزار تو مانتوی تنگ نپوش نامحرم میبینه باعث میشی به گناه بیفته! جامعه رو به فساد میکشی کجا رفته غیرت مردای ما؟کجا رفته عفت و حیای زنای ما؟اشکال فقط تو مسئولان نیس تو خود ماهم هست بیاید از خودمون شروع کنیم .خدایا آقاصاحب الزمان رو بفرست.
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    اینا همش بخاطر اینه که شل میاین،پدر اگر جلوی فرزندانش ابهت خودشو حفظ نکنه روشون زیاد میشه و ساختار خانواده از بین میره.
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    وضع حجاب را نمی توان درست کرد من که نا امید شدم
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    چرا اینقدر طراحان لباس را متهم می کنیم؟آیا براستی گرانی لباسهای باوقار دلیل این موضوع است؟ پس چرا اکثرا خرپولهای بالا شهری دچار این لباسهای بی حیا هستند و چرا بیشتر دخترهای پایین شهر و فقیر چادری هستند؟ چرا مدل و طرح لباسها را متهم می کنیم؟ وقتی که هدف از لباس گوشیدن عدم جلب نظر جنس مخالف باید باشد نه بر عکس؟ چرا می ترسیم بگوییم همه این مفاسد ریشه گرفته در ثروت انباشته شده در دست بخش کوکی از جامعه است که آنها را به طغیان علیه خدا سوق داده است؟جز اینکه ارتباط مستقیم این بخش از جامعه با ماهواره است که کار ما را ساخته است؟ کلا ان الانسان لیطغی ان رآه استغنی درست که که فرمود فقر نزدیک است که کفر بیاورد، اما آیا براستی الان بخش متدین جامعه ما بیشتر مستضعفان و اقشار فرودست هستند یا مرفهان بی درد؟ چرا می ترسیم بگوییم مساله پوشش یک شوخی استو دلیل اصلی رفتن حیا و غیرت از جامعه است . چرا می ترسیم بگوییم که مطابق تعالیم دیی ما مال حرام است که وقتی سر سفره ها بیاید حیا غیرت را می برد؟ چرا می ترسیم بگوییم جریان مال حرام از بانک ها و شغلهای حرام بگونه ای است که هر کس بیشتر ثروت داشته باشد و بیشتر با این شغلها و بانکها در تماس باشد بیشتر احتمال دارد دچار بی حیایی و بی غیرتی شود؟ چرا نمی بینیم جماعتی که روشنفکر می نامند خودشان همه از همان مرفهان بالا شهری هستند که طغیانشان به جایی کشیده که حتی لخت شدن را نوعی اقدام روشنکفرانه و حتی مبارزه سیاسی و اجتماعی می نامند!؟ چرا بیدار نمی شویم؟ چرا ریشه تولید مال حرام را از علوم انسانی و اقتصاد غیر اسلامی نمی یابیم؟ به قول ده نمکی عزیز، گویا مسوولان مایلند مردم متدین درگیر بی حجاب ها باشند و کاری به ریشه مفاسد نداشته باشند... اسلام یک کلیت واحد است. شما نمی توانید یک گوشه آن را رها کنید و خیال کنید گوشه دیگر درست می شود. امکان ندارد مشکل بی حجابی بر طرف شود وقتی سیلاب مال حرام در حال کندن همه ارزشهای الهی در جامعه است.
  • جواد ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    وضع حجاب درست شدنی هست اما برنامه بلند مدت میخواد که خوشبختانه دوستان هم توجهی ندارند
  • علی ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    این کشور اسلامیه؟! زهی خیال باطل!!! مشرق سانسور نکن ! مطلب میذاری باید پاسخشو بگیری! واقعا اینجا یه کشور اسلامیه؟!
  • یک دانشگاهی ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    مثل آب خوردن قابل حل است اما دریغ که اراده ای برای این کار در میان مدیران وجود ندارد که ندارد
  • یافاطمه الزهرا ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    کو اون پدر باغیرت و مادر با حیا!!
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    اشتغال زن ها و زن ذلیلی مرها عامل اصلی شکسته شدن ابهت مردها هست !
  • محمد ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    ناامید نباید شد قرآن درسوره آل عمران میفرماید شما بهترین امید باشید که امربه معروف میکنه ونهی ازمنکر.پیامبران الهی درمراکز فساد اقوامشان قیام کردن ومتاسفانه ماهم باید درمرکز حکومت اسلامی قیام کنیم یعنی تهران
  • حقگو ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    بی حجابی بیتشر از این که به نفع خانم ها باشد به ضرر آن ها است . یکی از عوامل افزایش طلاق ناشی رواج به حجابی است. خارج شدن بی جای زن از خانواده در حالی که می تواند در منزل هم با کارهایی مانند هنرهای صنایع دستی هم به اقتصاد خانواده کمک کند و هم زندگی بهتری داشته باشد. جا دارد صدا و سیما مناظره ای پیرامون این موضوع برگزار کند
  • آریو ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    لباس دوزان داخل کشور دستشون با طراحان ایرانی انورد آب در یک کاسه است. من خودم چند تا از اینها را میشناسم. ۳۵ روز پیش یکی از اینها با من در یک هواپیما بود و تصادفا با هم صحبتی داشتیم . تمام این مسائل برنامه ریزی شده که آهسته آهسته ذائقه مردم را عوض کنند.
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    فقط شما با پوشش مردم مشکل دارین خشک مغزها
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    معل.مه! چون مردم همکاری نمیکنن تا حالا چیزی به زور درست شده؟
  • سیدمصطفی علوی ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    وقتی پدر و مادر خانواده هیچ گونه عکس العملی نسبت به پوشش نامناسب فرزندان خود ندارند و در اکثر مواقع خود با وضعی بدور از شئونات اسلامی وارد اجتماع می شوند هیچ مصوبه ای نمیتواند حجاب را به جامعه برگرداند.باید از خود ما از درون خانواده های خویش تذکر را شروع کنیم تا به نتیجه مطلوب اسلامی برسیم
  • ایرانی والا ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    نمی خوان که وضع حجاب درست بشه وگرنه این همه متصدی نمیخواد که یه متولی حجاب بذارن و از همون بازرسی کنند! آخه خودتون کلاتونو قاضی کنید اگه بانوان محجبه بشن و آقایون هم سرشون به کار و علم گرم شه کی میتونه فتنه کنه و کی میتونه بیت المال رو به بیت الحال تبدیل کنه؟؟؟
  • سیستانی ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    ذات دختربرخودنمایی است!هستندکسانی که براین ایده باقدرت مقابله میکنندوراهی راکه خدادوست داردمیروند!حتی اگرباهمان دخترانی که احیاناخودنمایی راپیشه کرده اند،صحبت کنید،خواهندگفت که خداوندرادوست دارندواهل نمازوروزه هستند!به این فکرنکرده اندکه ایارعایت نکردن حجاب میتواندبین انهاوخدایشان فاصله بیندازد؟انانی که به حجاب اهمیت نمیدهند،درست مثل همان مسلمینی هستندکه خمس وذکات رافراموش کرده ولی بازهم مسلمان میباشند!اگرمسلمانی پیشه کرده ایم،بایدپای راست رامردانه جلوبگذاریم وبه دستورات دین کامل عمل کنیم!اگردل به معبوددهیم،هیچ عملی برای ماسخت نخواهدبود!دخترمحجوب:سعی کن انگونه که خدامیخواهدزندگی کنید!نه انکه جامعه میپسندد!
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    حجاب بعد از انقلاب تا زمان جنگ آزاد بود هرچقدر هم زور بزنید با اجبار بدتر میشه .
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    در این مملکت آن کسی که وظیفه دارد وظیفه اش را انجام نمیدهد. مخصوصا در مسائل فرهنگی
  • خودم ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    مردم مايك خصلتي دارنداگرزيادروي يك موضوعي بهشون گيربديم لج ميكنندالان بگيدبي حجابي خوبه پيله كنيدهمه چادري ميشند
  • علی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    در این زمینه ، دلایل زیادی است. اولا شما تهرانی ها فقط تهران و شمال ان را می بینید. یعنی در جنوب تهران همه با حجابند و فقط چشم و نوک بینی خانم پیداست.اتفاقا تهرانی ها بسیار بافرهنگ و با حجابند. اما روستای من چی. روستای من پر از بی حجابه. دیگه درست هم نمی شه. مگر این دختران از سال اول دبستان تا سال اخر تحصیل خود در کلاسهای قال الصادق (ع) و قال الباقر (ع) نبوده اند. یکی از علتهای بی حجابی ضعف ایمان است. ضعف ایمان علتهای زیادی دارد. تلویزیون ما .کتابهای درسی ما . حرف اسلام ما زیباست اما در عمل می بینیم چنین نیست. دین اسلام کاملترین دین است. پس جذابترین دین است. چرا دین ما امریکایی شده . علت این است که عمل ما درست نیست. عمل ما در بسیاری از موارد درست نیست و سبب می شود لقمه حرام. درامد حرام ودروغ وارد زندگی ما شود. چند مورد وظیفه دولت را بیان می کنم1 چرا مواد مخدر در کشور وجود دارد. کارهای بزرگی هر روز در جریانه است اما در کوچه پس کوچه ها می فروشند . یکی از علتهای فساد در کشور مواد مخدر است. که می شود ظرف مدت یکسال و یا چند ماه کاری کرد که کشور ما از این لحاظ پاک گردد. با بر خورد شدید با عاملان ان .اما اگر با تجویز اسراییلی وارد شویم. وبگوییم مصرف کنندگان بیمارند. وفقط فروشندگان را جریمه مالی و کمی زندانی کنیم و درامدی هم کشور داشته باشد. نه این تجویز امریکایی و نسخه ای اسراییلی است. دوم اینکه تلویزیون و بازیگران رانگذاریم پشت صحنه انها به بازار بیاید. بروید توسایت بهارنیوز ببینید تصویر این خبر را ((مراسم رونمایی از فیلم دریا و ماهی پرنده به کارگردانی مهرداد غفار ژزاده با حضور تعدادی از عوامل فیلم در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد. این فیلم یکی از فیلم های احتمالی حاضر در جشنواره فجر خواهد بود.)) اخه این چه وضعیتی است . من چیزی نمی دانم اگه این فیلم به مسابقه راه یابد با وجود این خانم که نمی دانم کیه و فقط می دانم عضو ان فیلم و عوامل ان است صدرصد نمره می ا ورد . زیرا با پوشیدن این لباسها و این وضعیت دل مردان هنرمند را احتمالا خواهد برد . تو مراسم رونمایی نگاه کنید مردان حاضر مانند عبد ذلیل در کنا ر ان خانم هستند. ایا این اسلام و پوشش اصیل اسلامی است. نه و بسیار از مسائل دیگه .... اگر بخواهیم با حجاب باشیم باید با اجرای دستوران ناب اسلامی و اجرای عدالت و مبارزه با رشوه و پارتی بازی از رب نانوا تا اسخدام نیرو بر اساس دستورات خدا عمل کنیم .تا مردم و دختران و پسران طعم اسلام واقعی را بچشند و گرنه همه می شویم عالم بی عمل مانند زنبور بی عسل
  • بصیرت ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    تا به کی خود را به شیطان و نفس میفروشیم. مرگ در کمین ماست ؟؟؟؟؟ یک لحظه غفلت و یک عمر پشیمانی ....... آنگاه دست ما از همه جا کوتاه است .......
  • ... ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    اتفاقا مشکل تو فقط پوششه جناب اوپن
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    این عکس های داخل خبر خیلی زننده هستند. این چه وضع عکس گذاشتنه. اگر کسی از دیدن این عکس ها به گناه بیافته شما مسئولید
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    مشرق چرا فقط عکس دخترها را منتشر کردی؟ آیا مشکل بدپوششی فقط در بین خانمها دیده می شود؟ آیا این نشانگر نگاه مرد سالارانه به مشکل حجاب و بد پوششی نیست؟ آیا این نوع تفکر کمکی به حل مشکل میکند یا خود باعث مشکلات دیگری می شود؟
  • محمود ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    بسم الله*ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است.ارزنده ترین گوهر زن حفظ حجاب است. در جواب دوست ناشناس که فرمودند این عکسها زننده اند فک کنم ایشون مثل عمویادگار تو غار زندگی میکنند اینقد عکسای لخت و پتی تو اینترنت و... هست و جامعه واقعی هم بدتر که این تصاویر به حساب نمیان
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    برخی فقط نامهای بزرگ اسلامی را با خود ید می‌کشند و تنها اسلام را درون صفحه اول شناسنامه خود جای داده‌اند، ولی وقتی صحبت از عفاف و حجاب به میان می‌آید می‌بینی که مسلمانان واقعی اندک و ناچیزاند.
  • سلام ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    رفیق تنهایی فکر کردی به این نتیجه رسیدی ، داداش با همه معایب ظاهری این جماعت کافی است شمع وجودشان به نور خدا شعله ور بشه ، آن لحظه از من که به طور حقیقی مسلمان تر اند، کمی صبر کن آری اینجا با همه گروه های سفید و سیاهش خدا بخواهد کشور اسلامی است
  • hdvhkd ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    صد درصد این حرف سیاه نمایی هست اگه الان دوران وابستگی و نوکری به آمریکا در قبل انقلاب ادامه داشت ایران الان شبیه مصر امروزی بود هر چی به دست آوردیم به خاطر انقلاب و استقلالمان بوده. از لحاظ فرهنگی هم مطمئن باش کسی که با آموزش و پرورشی غربی طاغوتی ضد دینی تربیت میشد الان وضع جامعه فاجعه بود.
  • مهدی ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    آره جلب توجه!
  • ایرانی ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    قوانین اسلامی داره بیشتر مردمش هم مقید هستند
  • مهدی ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    مشکل اجبار نیست مشکل از فعالیت های ساماندهی شده علیه اخلاق در ایران هست که بودجش از اون ور آب میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس