وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود آورده است که "دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال‌های بعد از اغتشاشات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 در ایران با صرف ده‌ها میلیون دلار به آموزش بیش از 5 هزار نفر از مخالفان در سراسر دنیا پرداخت."

گروه بین‌الملل مشرق- "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه سابق آمریکا و یکی از سیاستمداران بانفوذ در این کشور اخیراً کتابی به نام "انتخاب‌های سخت" را منتشر کرده است. کلینتون در این کتاب به تشریح تصمیم‌های سختی پرداخته که در دوران تصدی وزارت خارجه مجبور شده است بگیرد. وی داستان‌های زندگی خود را در طی 4 سالی که وزیر امور خارجه آمریکا بود بازگو می‌کند.

هیلاری کلینتون در بخشی از کتاب خاطراتش به مسئله اغتشاشات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نیز اشاره کرده و وی می‌نویسد: "دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال‌های بعد از اغتشاشات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 در ایران با صرف ده‌ها میلیون دلار به آموزش بیش از 5000 نفر از مخالفان در سراسر دنیا پرداخت." کلینتون در فصل 18 این کتاب مباحث مختلفی را درباره ایران مطرح کرده و تاریخچه روابط ایران و آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران و مسائل مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال 1388 را مورد بررسی قرار داده است.

بعد از انتخابات 88 با هزینه ده‌ها میلیون دلار، 5 هزار ایرانی را آموزش دادیم

وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خود با اشاره به حمایت‌های پشت پرده وزارت خارجه تحت امرش از اغتشاشات سال 1388 ایران می‌نویسد: "تیم من در وزارت خارجه در پشت صحنه، تماس‌های مستمری با فعالان در داخل ایران برقرار می‌کرد و با مداخله‌ای فوری توانست از توقف توئیتر به خاطر تعمیرات جلوگیری کند. اگر توئیتر تعطیل می‌شد تظاهرات‌کنندگان یکی از ابزارهای مهمشان برای ارتباط را از دست می‌دادند."

کلینتون در ادامه با اشاره به حمایت‌های دولت اوباما از مخالفان ایران در سال‌های بعد از اغتشاشات می‌‌افزاید: "ما در سال‌های بعد ده‌ها میلیون دلار هزینه کردیم و بیش از 5 هزار فعال را در سرتاسر دنیا آموزش دادیم." وزیر خارجه سابق آمریکا در بخش دیگری از این کتاب تأکید می‌کند به نظر وی دولت اوباما باید حمایت فعال‌تری از مخالفان داخلی ایران در زمان اغتشاشات به عمل می‌آورد، اما سپس اعتراف می‌کند مشخص نیست که آیا چنین رویکردی به نتایج دیگری از آن‌چه اتفاق افتاد، ختم می‌شد یا خیر.

قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال 1388 تحرکات متعددی در آمریکا برای حمایت از مخالفان داخلی در ایران آغاز شده بود. به عنوان مثال در سال 2008، در فاصله یک سال مانده به انتخابات، روزنامه آمریکایی "نیویورکر" گزارش داد کنگره با درخواست جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت این کشور برای اختصاص 400 میلیون دلار جهت حمایت از مخالفان در ایران و بی‌ثبات کردن این کشور موافقت کرده است.

کنگره، خود در اقدامی جداگانه در سال 2006 قانونی موسوم به "قانون حمایت از آزادی در ایران" را تصویب کرد که ضمن تشدید تحریم‌ها علیه ایران، 10 میلیون دلار به حمایت از مخالفان داخلی در این کشور اختصاص می‌داد. کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا مدت کوتاهی بعد، خواستار اختصاص بودجه‌ای 75 میلیون دلاری شد تا با اقداماتی نظیر افزایش فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای، برنامه‌های فرهنگی و تأسیس دفتری به نام "دفتر امور ایرانیان" براندازی حکومت ایران را پیگیری کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ناشناس ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    1 1
    خداوند دشمنان ما را احمق آفریده است این یانکی احمق فکر کرده با 5000 نفر نیروی معاند میتواند در مقابل جمعیت میلیونی مردم ایران بایستد و کودتای مخملی صورت بدهد.
  • بهرام ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    1 0
    خانم کلینتون طوری حرف زده که انگار ما اصلاح طلب ها مزدور امریکا و برانداز هستیم .
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    1 0
    واقعا این 5000 نیروی فعال پای کار هر کدام الان دارن تو سه تا روزنامه و دو تا خبرگزاری کار میکنن اونوقت بعضی نیروهای ارزشی فقط نق میزنن! این 5000 نفر قدرت تغییر مسیر تمدن ایرانی اسلامی رو ندارن اما قدرت کم کردن سرعت ما تو این مسیر رو دارند! مشرق در مورد فتنه مناسبتی ننویس! منتظر گزارش های تحلیلی در مورد فتنه هستیم :)
  • مهدی از قم ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    الان اگر رفورمیست ها روشون بشه میگن که پایداری ها یه جورای کیلینتون را مجبور کردند این حرف ها رو بزند.اگر از تمام دنیا دلیل بیاورند که سران اصلاحات خائن هستند طرفدارانشان قبول نمیکنند که نمیکنند
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    نتونستن بایستن. اما الزاما شکست نخوردن حداقلش که قدرت آمریکا تو مذاکرات رو چند برابر کردن... پیروزی فقط این نیست که توی پایتخت دشمن ارتش بکارید...
  • ایرانی والا ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    مشرق دست شما درد نکنه فقط دوستان این گزارش و ادعاهای کلینتون رو ببیند بعد ساده انگارانه نگن که فتنه از انتخابات و صحبتهای فلانی شروع شد که این ادامه همون فتنه و منحرف کردن از دشمن اصلی ملت شریف و فهیم ایرانه!
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 2
    راست میگی سال 88 فقط 5000 نفر تو خیابون بودن!
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    1 0
    هیلاری کلینتون : تحریمهای نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان است
  • امیر تبریز اوغلی ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    و هیچ غلط نتونستن بکنن
  • فری ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    و سرانجام به مدد عاشورا و یاری امام حسین علیه السلام نه تنها هیچ غلطی نتوانستند بکنند بلکه چنان سیلی خوردن که هنوز هم منگ و گیج اند! و زنده باد نه دی....
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 1
    شما به دل نگیر با شما کاری ندارند بلکه با گنده های شما کار دارند
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    :)))) یعنی میخوای بگی اصلاح طلب ها چه شکلین؟ خوب و متین!! اصلاح طلب ها دیکتاتورهای کوچکی هستند که حتی عرضه مرگ بر امریکا گفتن رو ندارن و به دنبال قدرت های خارجی برای غلبه بر ملت خودشون هستن.
  • علي ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    اميدوارم كتاب وارد ايران هم بشه به نظر جالب مياد
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    من مطمئنم كه مشرق راست ميگه ، حالا براي اينكه شائبه اي در خصوص عدم وجود صحبت هاي خانم كلينتون در مورد اتنخابات 88 ايران در كتاب خاطراتشون وجود نداشته باشه لطف كنين و همانطور كه صحبت هاي ترجمه شده را با رنگ فارسي منعكس كرديد اصل صحبت هاش رو هم بصورت اسكن و عكس منتشر كنين تا اصلاح طلب ها بهانه اي نداشته باشن و شما رو به دروغگويي و تحريف سخنان خانم كلينتون متهم نكنن - متشكر
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    مگه نیستین؟ شک داری؟
  • شایان ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    چقدر کج فهم هستین اگر سال 88 پنج هزار تا را ماموریت دادین برای براندازی جمهوری اسلامی ولی اوایل انقلاب تمام دنیا را بر علیه جمهوری اسلامی بسیج کردین هیچ غلطی نکردید .حالا باورتان شد حریف انقلاب اسلامی ایران نمی شوید
  • حسین ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    ناشناس|UNITED STATES|۱۵:۰۹ - ۵۰۰۰ نفر لیدر بودند یک عده ساده لوح هم بودند که شدن سرباز بی‌ جیره مواجب اینها
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    خوب معلومه دیگه پولها کجا و چطوری خرج شدن و به کیا رسیدن . وگرنه فرقه شیرازیها از کجا پول میاره که سیزده کانال ماهواره ای و 22 حوزه علمیه و صدها موسسه و کتابخونه جهت ترویج تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی راه اندازی و اداره کنه. فتنه بعدی رو دریابید که بسیار خطرناکتر از 88 و 79 خواهد بود فتنه یحتمل 98
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    خوب معلومه دیگه پولها کجا و چطوری خرج شدن و به کیا رسیدن . وگرنه فرقه شیرازیها از کجا پول میاره که سیزده کانال ماهواره ای و 22 حوزه علمیه و صدها موسسه و کتابخونه جهت ترویج تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی راه اندازی و اداره کنه. فتنه بعدی رو دریابید که بسیار خطرناکتر از 88 و 79 خواهد بود فتنه یحتمل 98
  • سعید ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    این رابدانید،امریکابدلیل ماهیت استکباری وشیطانیش هیچ گاه صداقت نخواهدداشت وهمیشه بدنبال کسب منافع نامشروع وسلطه مادی ومعنوی برکشورهای دیگروبه بردگی کشانده ملتهای دیگراست.اگرشک داریدتحقیق کنید.
  • امیر ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    به امید خدا و با اتکا به اهل بیت و امام زمان و اطاعت رهبری اونقد خار در چشم ظالمای دنیا میمونیم تا کور بشن فرقی نمیکنه چه ظالم داخلی(غرب گراها،تکفیریهای شیعه،...)چه ظالم خارجی که همتون میشناسین.
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    مرگ بر هر چی وطن فروش...
  • هیلاری ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    پ ن پ!!! ذوب در ولایت و غرق در میهن پرستی هستید!!! خخخخخخخخخ
  • مهدی ص ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    معلومه این همه تحریم به پیشنهاد کیا در داخل علیه ملت مظلوم ایران اعمال شد؛به پیشنهاد فتنه گرها
  • مجید ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    5000 نفر نه 5نفر کافی است که کشور را دجار مشکل کنند مگر در ایام فتنه چند نفر بودند که بقیه را به اشوب هدایت کردند باید نهادهای امنیتی اسامی فتنه گران را به مردم اعلام کنند الته برنامه صدا و سیما در مستند 9دی امثال کار خوبی کرد و چهره برخی که خود را انقلابی می دانستن و چهر ه واقعی انها را مشخص کرد بنظرم اسامی 5000 نفر باید به مردم معرفی شوند 0
  • یه بنده خدا ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    نه برادر مزدور که نمیشه گفت ، دور از جون شما. گنده هاتون قبول کن که همراهی میکنن با اونا ، اما بهتره به خودتون بیاین ، خانم الهه راست گو هم اصلاح طلب بودند دیگه ، چه رفتاری باهاش شد ؟ انگار منش اصلاح طلبا اینه که طوری باشند تا دشمن شاد بشه نظام، اون کی بود که میگفت اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه ما در ایرانند ؟ ها ؟ بیا بیرون از این حزب مایه شرم ، از خانم راستگو یاد بگیر .
  • عباس از چالدران ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    آموزش دادید چه غلطی توانستندبااجدادشما بکنند احمق بی شعور
  • زهرا ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    مرگ بر فتنه گر مرگ بر آمریکا ظالم کم است اما ظلمش زیاداست هیلاری ادعای حمایت از فقرا و زنان و حیوانات و حقوق بشر هم می کند اما چشم دیدن یک ملت شریف ایران را ندارد
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    هیچ غلطی نمیتوانند بکنند همانطور که اربابشون هیچ غلطی نمیتونه بکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس