کد خبر 376252
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹

مدرس کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال گفت: قوانین و مقررات مربوط به کنترل دوپینگ در سطح جهانی هرساله دچار تغییرات زیادی می‌شود و امسال این تغییرات در بخش مدت محرومیت کاملا مشهود است به طوریکه اگر نمونه بازیکنی مثبت اعلام شد باید برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کند.

به گزارش مشرق، احمد هاشمیان مدرس کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال امروز (چهارشنبه) در همایش کنترل دوپینگ در سالن همایش‌های نیروگاه اصفهان گفت: خوشبختانه برگزاری این همایش مصادف شد با قرار گیری در آستانه سال نو میلادی و قوانین جدید کنترل دوپینگ از اوایل سال جدید میلادی اجرایی می‌شود.

وی اظهارکرد: قوانین و مقررات مربوط به کنترل دوپینگ در سطح جهانی هرساله دچار تغییرات زیادی می‌شود و امسال این تغییرات در بخش مدت محرومیت کاملا مشهود است به طوریکه اگر نمونه بازیکنی مثبت اعلام شد باید برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کند.

مدرس کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال ادامه داد: در طول 7 سالی که در فدراسیون فوتبال و 5 سالی که در فدراسیون پزشکی ورزشی خدمت کردم، خاطرات بدی از بازیکنانی که جواب نمونه دوپینگ آن‌ها مثبت اعلام شده بود دارم.

هاشمیان با بیان اینکه بیش از 70 تا 80 درصد از موارد دوپینگ در ایران بصورت ناآگاهانه اتفاق می‌افتد، تصریح‌کرد: در ایران دوپینگ حرفه‌ای نداریم و بازیکنان یا از روی ناآگاهی و یا از روی سهل انگاری دچار این عمل می‌شوند.

وی بازیکن را مسئول مستقیم دوپینگ دانست و اظهارکرد: این به معنای آن نیست که کادر فنی، سرپرستی و مدیریت باشگاه در این امر دخیل نیستند بلکه به دلیل اینکه بازیکن در اوج احساس وارد ورزش فوتبال می‌شود باید از سوی اطرافیان حفاظت شود تا برای قهرمانی دست به هر کاری نزند.

مدرس کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال عنوان‌کرد: اگر سازمان لیگ و هیئت فوتبال استان‌ها بدون مجوز حضور در دوره‌های آموزشی کنترل دوپینگ پای هیچ قراردادی را امضا نکنند و آن را ثبت نکنند، آن زمان تیم‌ها مجبور هستند تا در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند و با مباحث دوپینگ از نزدیک آشنا شوند.

هاشمیان با اشاره به اخلاق حرفه ای در ورزش دنیا، یادآورشد: واژه‌ای که در سال های گذشته از آن به عنوان یک لازمه برای تمام حرفه‌ها یاد می‌شود، اخلاق حرفه‌ای است چرا که داشتن اخلاق حرفه‌ای در ورزش باعث می‌شود تا ما در چارچوب درست حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه دوپینگ در ورزش حرفه‌ای نمونه یک بی اخلاقی است، افزود: رفتار جوانمردانه در ورزش ما را ملزم می‌کند تا برای رسیدن به قهرمانی دست به هرکاری نزنیم و دوپینگ که یک نمونه بی اخلاقی است از این ماجرا مستثنی نیست.

مدرس کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال، اظهارکرد: سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ از دهه پایانی قرن نوزدهم شکل گرفت و ساختار جوانی دارد و بیش از 60 سال قبل از آن در فدراسیون جهانی فوتبال در جهت مبارزه با دوپینگ اقدامات لازمه انجام گرفت.

هاشمیان با بیان این مطلب، ادامه داد: در کشور ایران کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال با الگوپذیری از فیفا تشکیل شد تا امور مربوط به وضعیت دوپینگ در فوتبال کشور را مورد بررسی قرار دهد و خوشبختانه در این زمینه بر اساس اعلام آمار از سوی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ در سال‌های 2012 تا 2013 فوتبال ایران در سطح اول آسیا قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال 2012 در کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال تعداد 649 نمونه کنترل دوپینگ را آنالیز کردیم و در سال 2013 علیرغم تمامی تحریم‌ها و در اختیار نداشتن کیت‌های آزمایشگاهی تعداد 300 نمونه کنترل دوپینگ از ایران ارسال شد.

مدرس کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال تصریح‌کرد: این آمار زمانی معنا پیدا می‌کند که بدانیم سازمان کنترل دوپینگ کشور که تمامی فدراسیون‌های ورزشی کشور را در بر می‌گیرد تنها در سال 2012 تعداد 118 نمونه و در سال 2013، تعداد 104 نمونه کنترل دوپینگ ارسال کرده است.

هاشمیان تخلف از یکی از بندهای مربوط به قوانین ضد دوپینگ را دوپینگ دانست و عنوان‌کرد: بازیکنان باید این مساله را بدانند که مصرف و یا قصد مصرف مواد غیرمجاز حتی اگر نمونه‌ای گرفته نشود و از طرق دیگر دوپینگ ثابت شود، محرومیت به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان‌کرد: در قانون گذشته اگر بازیکنی از دادن نمونه کنترل دوپینگ به هر دلیلی امتناع می‌کرد 2 سال از فعالیت ورزشی محروم می‌شد این درحالی است که در قانون جدید این محرومیت به 4 سال افزایش یافته است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس