کد خبر 376205
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین'حماس' روز چهارشنبه از 'محمود عباس' رییس حکومت خودگردان فلسطینی به علت شکست تلاش برای تصویب قطعنامه ای در سازمان ملل متحد به منظور تعیین تاریخی برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطینی، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، 'فوزی برهوم' سخنگوی حماس با توصیف وتوی طرح پیشنهادی حکومت خودگردان برای تعیین مهلتی برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطینی به عنوان شکستی تازه، افزود ابومازن (عباس) روند تصمیم گیری فلسطینیان را تحت تسلط یک جانبه خود درآورده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه به وقت تهران، پیش نویس قطعنامه پایان اشغال فلسطین ظرف سه سال آینده از سوی رژیم صهیونیستی را به دلیل مخالفت آمریکا رد کرد.

به گزارش ایرنا، در این نشست شورا، هشت عضو به پیش نویس قطعنامه رای موافق، 2 کشور آمریکا و استرالیا رای مخالف و 5 کشور انگلیس، لیتوانی، نیجریه، کره جنوبی و رواندا رای ممتنع دادند.

تصویب این پیش نویس، نیاز به حداقل 9 رای موافق و عدم استفاده 5 عضو دائم شورای امنیت از جمله امریکا از حق وتو داشت، اما واشنگتن پیش تر اعلام کرده بود که اجازه نخواهد داد چنین قطعنامه ای تصویب شود.

انگلیس نیز که دارای حق وتو است، به پیش نویس قطعنامه رای موافق نداد.

'دینا قعوار' نماینده اردن در شورای امنیت به نمایندگی از 22 کشور عربی و حکومت خودگردان فلسطین درخواست رای گیری در باره این پیش نویس را داده بود.

علاوه بر اردن، کشورهای آرژانتین، چاد، شیلی، لوکزامبورگ، چین، فرانسه و روسیه به این پیش نویس رای موافق دادند که 3 کشور اخیر دارای حق وتو در شورای امنیت هستند.

پیش نویس این قطعنامه، مهلت 12ماهه ای را برای رسیدن به توافق صلح میان حکومت خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی تعیین می کرد و همچنین به این رژیم برای خروج از سرزمین های اشغال شده پس از سال 1967، تا پایان سال 2017 مهلت می داد.

'ریاض منصور' نماینده حکومت خودگردان فلسطینی در سازمان ملل از اینکه این سازمان در به عهده گرفتن مسئولیت های خود در برابر درخواست های بین المللی برای دستیابی به صلح در خاورمیانه، 'ناتوان' است، ابراز تاسف کرد.

مفاد این پیش نویس به تعیین بیت المقدس به عنوان پایتخت مشترک کشور فلسطینی و رژیم صهیونیستی، آزادی زندانیان فلسطینی، حل و فصل مسایل پیچیده از جمله مساله آب ها و توقف عملیات شهرک سازی و دیوار حائل از سوی رژیم صهیونیستی، تاکید داشت.

بر اساس متن این پیش نویس، توافق نهایی صلح، راه را برای ایجاد کشور فلسطین ظرف 3 سال آینده هموار می کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس