مخالفت آمریکا با پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی و تعیین چارچوب زمانی برای تشکیل کشور فلسطین، مانع از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل شد.

به گزارش مشرق، روز سه شنبه، با مخالفت آمریکا و نرسیدن آرای اعضای شورای امنیت به حد نصاب لازم، قطعنامه تعیین چارچوب زمانی برای خروج رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی کرانه باختری و تشکیل کشور مستقل فلسطین، ناکام ماند.

علاوه بر آمریکا که دارای حق وتو است، استرالیا هم با این پیش نویس که از سوی اردن به شورای امنیت آمده بود، مخالفت کرد.

به نوشته شبکه «راشا تودی»، این پیش نویس که کشور فلسطین را تنها به مرزهای پیش از سال 1967 محدود می کرد، تنها توانست آرای 8 عضو شورا را به دست آورد. پیش نویس ارائه شده، برای تصویب، نیاز به دستکم 9 رأی مثبت داشت.

انگلیس که پیش از این اعلام کرده بود با این پیش نویس مخالفت می کند و در صورت لزوم از حق وتوی خود استفاده می کند، در کنار لیتوانی، نیجریه، کره جنوبی و رواندا، از رأی دادن خودداری کرد.

این پیش نویس که نسخه اصلاح شده پیش نویس ابتدایی اردن بود، خواستار مشخص شدن نتیجه مذاکرات سازش تا پایان سال 2016 و همچنین خروج نیروهای اشغالگر از اراضی فراتر از مرزهای پیش از جنگ 6 روزه، تا سال 2017 شده بود.

رژیم صهیونیستی به شدت با این پیش نویس مخالفت و اعلام کرده بود اجازه تصویب آن را نمی دهد. آمریکا و انگلیس نیز با این ادعا که تصویب این قطعنامه موجب بروز تنش بیشتر و دشوار شدن روند مذاکرات سازش می شود، با آن اعلام مخالفت کرده بودند.

تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا برای لابی علیه قطعنامه

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا که از ابتدای آغاز فعالیت در این سمت، مدعی موضع بی‌طرفانه در مذاکرات سازش شده بود، ساعتی پیش از رأی‌گیری در مورد قطعنامه، با هدف منصرف کردن کشورها از رأی مثبت، با وزیران خارجه و مقامات کشورهای متعددی تلفنی گفت‌وگو کرد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، کری در این رابطه با وزیران خارجه اردن، عربستان سعودی، مصر، روسیه، انگلیس، شیلی، لیتوانی، لوکزامبورگ، آلمان و فرانسه گفت‌وگو کرده است. وی همچنین با رئیس‌جمهور رواندا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی صحبت کرده است.

مذاکرات سازش که سال گذشته با هدف رسیدن به راهکار نهایی ظرف 9 ماه، بار دیگر با نقش‌آفرینی آمریکا آغاز شد، نهایتا یک ماه پیش از ضرب‌الاجل تعیین‌شده، به واسطه گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی، با شکست مواجه شد.

با این حال، واشنگتن می‌گوید تنها راه حل برای مسئله فلسطین، همین مذاکرات و رضایت دوجانبه است. «جف راتک» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این هفته در واکنش به ارائه پیش‌نویس به شورای امنیت، گفته بود این طرح امنیت اسرائیل را با چالش مواجه می‌کند و در عین حال تنش میان طرفین را افزایش می‌دهد، به همین خاطر واشنگتن با آن مخالف است.

«یوال اشتاینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم‌صهیونیستی نیز گفته بود در صورتی که کشور فلسطین با وضعیت کنونی تشکیل شود، حماس و گروه‌های مقاومت در کرانه باختری قدرت می‌گیرند، که این امر می‌تواند امنیت اسرائیل را با تهدید جدی مواجه کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس