گویا غربی ها و خائنانی که در علن و خفی اعلام کرده اند که ضد ایران و اسلام و انقلابند و شمشیر از رو بسته اند بیش از این سینماگران مدعی توانسته اند فیلم« خانه پدری» و اشارات و کنایه هایش را درک کنند. این سایت ها از عدم اکران«خانه پدری» به شدت ناراحت شده اند

گروه فرهنگی مشرق- بعد از آنکه سازمان سینمایی هوشمندانه مانع اکران « خانه پدری» شد و اصرار و ابرام مدیر هنروتجربه هم اثری نکرد،این بار انواع و اقسام کارگردان هایی که دوست داشتند نظر و نگاه جماعت شبه روشنفکر را به خود جلب کنند شروع کردند به انتقاد از عدم اکران فیلم و تمجید از عیاری و خانه پدری او. منطق همه آنها هم این بود که منتقدان،فیلم را نفهمیده اند و در آینده حکایت «به رنگ ارغوان» تکرار می شود و ...یکی می گفت تجربه نشان داده حساسیت‌ها نسبت به اکران برخی فیلم‌ها در نهایت بی‌دلیل بوده است و منتقدان باید از همه عذر بخواهند.آن یکی منتقدان را کج فهم می خواند و ...

اما گویا غربی ها و خائنانی که در علن و خفی اعلام کرده اند که ضدد انقلابند و شمشیر از رو بسته اند بیش از این سینماگران مدعی توانسته اند فیلم و اشارات و کنایه هایش را درک کنند.این سایت ها از عدم اکران«خانه پدری» به شدت ناراحت شده اند و آرزو کرده اند تا به زودی دوباره این فیلم اکران شود.

سایت های ضد انقلاب از عدم اکران«خانه پدری» ناراحت شدند


بی هیچ توضیحی نقد یک سایت معاند را بر این فیلم بخوانید .نقدی که در آن موضوع فیلم را تعصب مذهبی می داند و نمادها را نشان دهنده این می داند که جامعه مذهبی ایران هنوز درگیر موضوعات ناپسندی است که از گذشته در آنها وجود داشته است :

«خانه پدری»، درامی جنایی- خانوادگی درباره خشونت، قتل ناموسی و تعصب مذهبی است و با سکانسی خشن و تکان‌دهنده آغاز می‌شود. زمان شروع داستان، حدود یک قرن پیش است. در خانه‌ای با معماری قدیمی مربوط به دوره رضا شاه، دختر جوانی به نام ملوک را می‌بینیم که می‌خواهد از دست پدر و برادر کوچکش محتشم فرار کند اما آن‌ها او را گرفته و به زیرزمین خانه برده و در آنجا او را به طرز وحشتناک و بی‌رحمانه‌ای کشته و در گوشه‌ای از‌‌ همان زیرزمین که کارگاه قالی‌بافی پدر دختر است، دفن می‌کنند. خانه پدری به گورستان پدری تبدیل شده و این سرفصل سلسله‌ای از رویدادهای شوم و غم‌انگیز است که در طی چند دهه روایت می‌شود. قتلی خانوادگی و شوم که نکبت آن تا سال‌ها گریبان اعضای خانواده را می‌گیرد. زیرزمین خانه پدری نه تنها گورستان ملوک است بلکه محل اختفای همه راز‌ها و دروغ‌های خانوادگی است.

فرشی که دخترک در آغاز فیلم رفو می‌کند و پدر قبل از کشتن او، بر دقیق بودن کارِ رفوی آن اصرار دارد، به شکل پیشگویانه‌ای بر سرنوشت دختر و قتل او که باید با دقت پوشیده و پنهان بماند، تأکید دارد.

عمو و پسرعموهای دختر از راه می‌رسند و وقتی از کشته شدن او و محل دفن جنازه‌اش مطمئن می‌شوند، نفس راحتی می‌کشند. عمو دست برادر بزرگ (قاتل) را می‌بوسد و می‌گوید: «خوشا به غیرتت برادر».

قتل ناموسی، پدیده‌ای رایج در ایران و جوامع سنتی مذهبی است. دختری که پیش از ازدواج و عقد شرعی بخواهد با مردی رابطه جنسی داشته باشد، مستحق مرگ است. او لکه ننگی است که باید به وسیله مردان غیور خانواده از دامان خانواده پاک شود، هرچند جگرگوشه پدر یا برادرانش باشد.

سایت های ضد انقلاب از عدم اکران«خانه پدری» ناراحت شدند


قتل بی‌رحمانه ملوک، خونِ به ناحق ریخته او و گور او در زیرزمین خانه پدری، به عنوان یک راز بین مردان خانواده می‌ماند و همچون میراثی اجدادی (همانند فرشی کهنه و قدیمی)، نسل به نسل به دیگران منتقل می‌شود و تأثیر ویرانگری بر زندگی و سرنوشت آن‌ها به ویژه زنان خانواده می‌گذارد. اما این راز برای همیشه نمی‌تواند نزد مردان پنهان و سر به مهر بماند بلکه مادر خانواده و به دنبال او دخترانش به تدریج از این راز آگاه می‌شوند و آنگاه است که کشمکش سخت و دراماتیکی بین پدر و برادر از یک‌سو و مادر و خواهران از سوی دیگر آغاز می‌شود.

زمان می‌گذرد و نسل عوض می‌شود. آدم‌ها می‌آیند و می‌روند اما تابی که در گوشه‌ای از حیاط کهنسال خانه تکان می‌خورد و دخترکی روی آن در حال بازی است، همیشه باقی است. آن تاب و آن دخترک، یک موتیف سینمایی درخشان و نمادی از تکرار سرنوشت زنان شوربخت در این خانواده سنتی است. هر بار، در خانه باز شده و ساکنان جدید یا قبلی را می‌بینیم که وارد می‌شوند، با چهره‌ای که گرد زمان بر آن نشسته است. با تغییر فضای جامعه و حرکت آن به سمت مدرنیسم، فضای سنتی خانه نیز تغییر می‌کند. اگرچه روحیه و اقتدار مردسالارانه پدر و برادر (محتشم) همچنان باقی می‌ماند. دختران جوان خانواده (نوه‌ها و نتیجه‌ها)، دیگر به راحتی تسلیم خواست‌های مستبدانه مردان خانواده نمی‌شوند و طغیانشان را با سرپیچی از فرمان‌ها، خودکشی یا فریاد، نشان می‌دهند.

روشن است که خانه در این فیلم همانند اجاره‌نشین‌های مهرجویی نمادی از ایران است با این تفاوت که مهرجویی، سرنوشت ساکنان آن خانه را در قالب طنز روایت کرده بود اما عیاری، قالب تراژدی را برای آن انتخاب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    هالیوود که توی فیلمهاش ایرانی هارو تروریست نشون میده کارگردان های خودمون هم ایرانی رو یه مشت ادم عقب افتاده و خشن و بی رحم و گدا گشنه نشون میدن وقتی خارجی ها برای اولین بار میان ایران و واقعیت رو میبینن کلی تعجب میکنن از دروغهایی که از قاب دوربین این کارگردانان خائن دیده اند.
  • سلام ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    متاسفانه بسایری از جماعت تیاتچی و بازیهای سینما و تاتر و تلویزیون از تاثیر نیت سوء اجانب برای ایجاد هرزگی در ایران سرزمین پاکان رسوب سختی گرفته اند و بر اندیشمندان با اصالت حرفه تولید و بازیگری است که حس مسؤلیت این ها را بالا ببرند {بازیگر جماعت نیز برای ثنار در آمد برای هر نقشی خود را نبازد برای طراحانی که پاکدامنی دختران و زنان را در ایران نشانه گرفته اند - نه دختران ناپاکند نه پدران این جعلیات در خانواده ایرانی وجود خارجی ندارد - اشرف پهلوی ملعون خیلی تلاش می کرد اشاعه بی عفتی دختران را وسعت بدهد که در آرزوی ایجاد ناپاکی مادران پاکدامن آرزویش را به گور برد - شعرای هرزه و نقاشان و بازیگران و بازی سازان بی عفتی در ایران در ایران که از آبشخور غرب لجن می نوشند و می آشامند با هر حیلت وترفند سعی در تخریب چهره دختران و پدران ایرانی دارند که وقار و پاکی و عفت پدران و مادران و فرزندان نجیب ایران زمین مورد حسد مغرب زمینی ها است چون که همه آن چه را از شرف و مردانیگی است به باد فنا داده اند و همه را به کیش خود تشویق می کنند تا هرزگی غرب مقبول شود و همه ملت ها در لجن هرزه غرب غلط بزنند اما زمین از الگوی عفیف ها و عفت خالی نخواهد ماند برای هرزها محال است همه زمین را مملو از فساد و تباهی بکنند- خیلی تلاش کردم مقاله پرفسور فرهت قائم مقامی را در سال 53یا 54 و...را که در جریده شریفه کیهان یا اطلاعات چاپ شد و دفاع جانانه ای از حریم و نوامیس پاک ایرانی در مقابل عفریته های کثیف پهلوی نگاشته بود بدست بیاورم که موفق نشدم مع الوصف این قصه و مشابه آن سال هاست برای ایجاد هرزگی در جامعه بی آلایش و پاک ایران تلاش بیهوده می کنند سر درازی دارد - خدا اراده کرده در سرزمین ایران زمین نجابت و پاکدامنی پایدار بماند تا نمونه تربیت فاطمی نسل بشر با پاک و پاکی ها زنده بماند / مرگ بر نقش سازان بی شرافت هرز ضد بشر/
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    اسم اين سايت هاي معاند ضد خدا و پير و پيغمبر ضد بشر مي آورديد ....!؟
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    یک کامنتی خوندم توی خبرگزاری فارس طرف رسما خل و چل بود نوشته بود : الان زیرزمین خونه های قدیمی رو بگردی چندتایی جنازه از هر کدوم در میاد چون قدیما رسم بوده اینکارا !!! بعد نوشته بود : چرا میترسین گند کاراتون در بیاد ؟!!! :) بعد فکر کن همچین آدمایی که اصلا معلوم نیست آپشن عقل درشون تعبیه شده یا نه میان و پز و ادای منطق و روشنفکری بر میدارن !!!
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    آقای ناشناس از قحطی جنگ تحمیلی غرب به ایران با عنوان جنگ جهانی اول( 6000000) شش میلیون زن و دختر از گرسنگی و وبا جان باختند و هیچ کس هم در دنیا یک آخ هم به حال آن ها نگفت و نمی گوید !!!!!!!!
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    خائن شمایی که واقعیت جامعه را نمیخواهی ببینی یا کوری و نمیبینی مردک
  • حسين ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    اگر به قول شما همچين اتفاقاتي درجامعه ما نميوفتد و مردم ايران فهميم هستند چرا نميگذاريد اين فيلم اکران شود خب مگر مردم ايران فهميم نيستد ميفهمند اين فيلم دروغ است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس