در اواخر عمر با اقدامات برجسته ملی تاج افتخاری بر تارک تاریخ زندگی خود گذاشت؛ او دعوتی که برای شرکت در کنگره «بحمدون»؛ که ایادی استعمار آمریکایی آن را خلق کرده بودند، از وی شده بود را صریحا رد کرد.

گروه تاریخ مشرق- کاشف الغطا صراحت لهجه کم نظیری داشت؛ از این روهنگامی که سفیر انگلستان از نجف اشرف دیدن کرد و در روز 20 جمادی الاولی 1373 به حضور کاشف الغطا رسید، وی با صراحت کامل اعمال بی‌رویه دولت انگلیس را در نقاط مختلف جهان به باد انتقاد گرفت؛ مخصوصا با بیان مؤثر و نافذ خود در مورد از دست رفتن فلسطین و نقشی که را که دولت مزبور در این زمینه داشت و غصب استعمار اراضی مقدس و آواره ساختن صدها هزار مردم بی‌گناه؛ شدیدا به او اعتراض نمود.

واکنش یک عالم دینی

همچنین در ملاقاتی که «سفیر آمریکا» از وی عمل آورد با همان صراحت، نسبت به همکاری ایالات متحده با «صهیونیسم» و تقویت آن‌ها در اشغال سرزمین «فلسطین» اعتراض کرد.

مخصوصا به او چنین فرمود: قلب‌های ما از دست شما آمریکایی‌ها مجروح است؛ شما ضربه ناجوانمردان‌ه­ای به ما زدید که هرگز ما در برابر آن سکوت نخواهیم کرد!

سپس اضافه نمودند: افکار ملت ما بر ضد شما بسیج شده‌­اند و به خاطر ضربتی که بر پشت ملت عرب زدید و پشت آنها را شکستید از دلهای آن‌ها خون می‌چکد. (منظورش حادثه مصیبت بار غصب فلسطین بود).

مخصوصا در اواخر عمر با اقدامات برجسته ملی تاج افتخاری بر تارک تاریخ زندگی خود گذاشت؛ او دعوتی که برای شرکت در کنگره «بحمدون»؛ که ایادی استعمار آمریکایی آن را خلق کرده بودند، از وی شده بود را صریحا رد کرد.

و نه تنها رد کرد بلکه «المثل العلیا فی الاسلام لا فی بحمدون» را در پاسخ آنها منتشر نمود؛ این کتاب نمونه زنده‌­ای از شهامت ملی و دفاع او از مصالح عمومی و روشن ساختن افکار ابنای وطن و توجه دادن آن‌ها به خطرات استعمار بود؛ این کتاب در محافل مختلف مثل «بمب» صدا کرد و به قیمت­های بالا خرید و فروش می‌شد.

گفتنی است، این نوشتار در مقدمه کتاب «آیین ما» آمده است، «آیین ما»حاصل ترجمه و تحقیق حضرت آیت الله مکارم شیرازی از کتاب «اصل الشیعه» نوشته آیت الله محمد حسین کاشف الغطا است.

*رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس