کد خبر 375080
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲

احضار «شیخ علی سلمان» برای انجام برخی تحقیقات و محاکمه «شیخ الجدحفصی» توسط دستگاه قضایی رژیم آل خلیفه از جدیدترین اقدامات این رژیم علیه علمای برجسته دینی و سران اپوزسیون محسوب می شود.

به گزارش مشرق، بحرین در دو روز اخیر شاهد تحولات امنیتی و سیاسی مهمی بوده است. دستگاه قضایی رژیم آل خلیفه عصر امروز قرار است شیخ"علی بن احمد الجد حفصی" یکی از علمای برجسته شیعیان بحرین را محاکمه کند که این امر با اعتراضات گسترده مردمی در مناطق مختلف بحرین مواجه شد.

وی که پیشتر توسط مقامات بحرینی تهدید شده بود در این خصوص گفته بود: آنها مرا تهدید کرده اند که یا از فعالیت سیاسی و حمایت از جنبش مردمی دست بردارم و یا محاکمه و زندانی خواهم شد.

این در حالی است جزئیاتی درخصوص علل محاکمه این عالم برجسته دینی و جزئیات آن منتشر نشده است.

بحرین

از روز گذشته تا کنون بسیاری از شیعیان و فعالان مدنی بحرینی در اعتراض به محاکمه این عالم برجسته دینی اقدام به برگزاری تجمعات دینی کرده و نظامیان رژیم آل خلیفه نیز بنا بر عادت مألوف با حمله به این تجمعات اعتراض آمیز آنها را سرکوب کرده و می کنند چنانکه تنها در روستای "السنابس"  نظامیان آل خلیفه با ایجاد حصار امنیتی در اطراف این روستا برای چندین ساعت منع آمد و شد اعلام کرده و با تفتیش بیش از 30 منزل مسکونی دستکم 22 نفر را بازداشت کرده است.

طبق گزارشهایی که در خصوص حملات گسترده نظامیان آل خلیفه به منازل مسکونی در روستاهای مختلف بحرین منتشر شده است تنها طی سه ماه اخیر نظامیان رژیم آل خلیفه به 420 خانه هجوم برده و 377 نفر را دستگیر کرده است. این در حالی است که تمام این اقدامات با سکوت مجامع جهانی و نهادهای رسمی فعال در زمینه حقوق بشر مواجه است.

بحرین

از سوی دیگر اداره تحقیقات جنایی بحرین  شیخ سلمان را صبح امروز برای انجام پاره ای تحقیقات به اداره آگاهی احضار کرده و این در حالی است که درخصوص علل و جزئیات موضوعات مورد تحقیق هیچ توضیحی ارائه نکرده است.

 طبق گزارشهایی که جمعیت الوفاق بحرین در این خصوص در پایگاه توئیتر خود منتشر کرده است، شیخ سلمان از صبح امروز تاکنون در اداره آگاهی به سر می برد و این در حالی است که نظامیان آل خلیفه از حضور وکلای شیخ سلمان در جلسه احضاریه در اداره تحقیقات جنایی جلوگیری کرده اند.

بر این اساس "عبدالله الشملاوی" وکیل شیخ سلمان پس از حضور وی در جلسه تحقیقات اعلام کرد که جنجال محاکمه شیخ علی سلمان در واقع در واکنش به تحریم انتخابات پارلمانی اخیر بحرین است و مجازاتی است برای کل مردمی که با تحریم این انتخابات، بار دیگر به الوفاق آری گفته و با آن بیعت کردند.

چندین نهاد اجتماعی سوئدی نیز این اقدام رژیم آل خلیفه را محکوم و آن را مغایر با قوانین حقوق بشری اعلام کردند. همچنین جمعیت الوفاق احضار شیخ سلمان را امری خطرناک، غیر قابل پذیرش و ماجراجویی رژیم آل خلیفه برای فرار از بحرانی است که اخیرا با آن مواجه شده است، توصیف کرد.

 خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد که دستگاه قضایی و پلیس بحرین دیگر مسئولان این جمعیت را نیز احضار و درخصوص آنچه که از آن به عنوان تجاوزاتی که در تظاهرات دموکراسی خواهانه مخالفان رژیم آل خلیفه یاد کرده است، آنان را مورد بازخواست قرار خواهد داد.

پیشتر نیز نظامیان رژیم آل خلیفه به منزل شخصی "شیخ عیسی قاسم" مرجع شیعیان بحرین حمله کردند که این اقدام واکنشهای متعددی را در سطح منطقه ای و بین المللی در پی داشته است.

تخریب نمادهای عاشورایی و دینی در مناطق مختلف بحرین هرساله، سرکوب تجمعات اعتراضی با توسل به ابزارهای قلع و قمع و به بدترین شکل ممکن، دستگیری بی وقفه معترضان، نادیده گرفتن اصول و مبانی حقوق بشری در محاکمه و دستگیری آنها و حمله به منازل شخصی علما و مراجع دینی که از رهبران جنبشهای انقلابی بحرین محسوب می شوند و تهدید آنها و اطرافیانشان از جمله اقدامات رژیم آل خلیفه در مواجهه با معترضین محسوب می شود که با آنکه خارج از قوانین بین المللی انجام می شود مجامع رسمی بین المللی تاکنون در قبال آنها سکوت پیشه کرده اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس