رزمایش مشترک نیروهای 4 گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام مبارک محمد رسول‌الله(ص) در منطقه جنوب شرق کشور تا مدار 10 درجه شمال اقیانوس هند در حال اجرا می باشد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، با آغاز رزمایش مشترک نیروهای 4 گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام مبارک محمد رسول‌الله(ص) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان نیروی آغاز کننده پای کار آمده و به نمایش توان دفاعی خود پرداخت.

انهدام اهداف در فاصله 250 کیلومتری با پهپادهای انتحاری

در اولین روز رزمایش، نیروی زمینی ارتش عملیات‌های مختلفی انجام داد که یکی از آن حوزه‌ها پرواز پهپادهای این نیرو بود.

در همین راستا پهپاد «شاهین»، سنگین‌ترین پهپاد نزاجا به پرواز درآمد و ماموریت خود را با موفقیت به پایان رساند.

پهپاد «شاهین» که در حقیقت توسعه یافته نسل چهارم مهاجر است، با وزنی در حدود 230 کیلوگرم، به عنوان سنگین ترین پهپاد حاضر در نیروی زمینی ارتش به حساب می‌آید.

این پهپاد می‌تواند تا عمق 150 کیلومتری رفته، عملیات خود را انجام دهد و بازگردد و یا اینکه 300 کیلومتر به پیش رود و به پایگاه بعدی برسد که در این صورت برد عملیاتی آن دو برابر خواهد شد.

با توجه به ماموریت اصلی «شاهین» که در حوزه شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات تعریف شده است، در برخی از این پهپادها زیر دماغه‌شان دوربینی بکار رفته که حکم چشمان تیزبین این پرنده را دارد؛ دوربینی که با قابلیت بزرگنمایی تا 28 برابر، می‌تواند کارایی این پهپاد را در حوزه ماموریتی خود به شدت افزایش می‌دهد.

از میدان داری ذوالفقار ایرانی در زمین تا پهپاد شاهین در آسمان/ از حضور شاهر تا شکار تانک های دشمن با دهلاویه+عکس

سیستم ارسال تصاویر این پهپاد نیز همچون مدل‌های دیگر پهپادهای ایرانی، از قابلیت ارسال آن لاین برخوردار بوده و می‌تواند فرماندهان را در کمترین زمان ممکن در جریان شناسایی مناطق مورد نظر بگذارد.

بنا بر این گزارش، بیشینه سرعت مهاجر4 به حدود 200 کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز آن نیز 15000 پا(حدود 4500 متر) می‌رسید که نسبت به مهاجر 2 و 3 که تا 11هزار پا توان صعود داشتند، می‌توانست محدوده وسیعتری را پوشش دهد و یکی از مدل های ساخته شده از نسل چهارم مهاجر، پهپاد «شاهین» بود که ویژگی‌هایی به مراتب بیشتر از دیگر نمونه‌های مشابه داشت.

در همین راستا سرهنگ رضا خاکی فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش نیز اعلام کرده بود: تمامی پهپادها به توانمندی ارسال آن‌لاین تصاویر مجهز هستند و امروز یگان پهپادی در هر نقطه کشور که نیروی زمینی در آن فعالیت داشته باشد حضور دارد و در صورت نیاز خط مقدم شناسایی هوایی در این مناطق و در مناطق مرزی خواهد بود.

فرمانده یگان پهپاد نزاجا در خصوص هواپیماهای بدون سرنشین رزمی نیز، گفت: پهپادها انواع مختلفی دارند که اجرای عملیات رزمی یکی از مأموریت‌های آنهاست که می‌توانند با استفاده از بمب و راکت و یا به صورت انتحاری آن را انجام دهند.

خاکی خاطرنشان کرد: نیروی زمینی ارتش تنها یگان آجا است که از پهپاد انتحاری برخوردار بوده و این پهیاد با نام رعد می‌تواند اهداف را در برد 250 کیلومتر به صورت نقطه‌ای مورد هدف و انهدام قرار دهد.

تجلیل امیر پوردستان از کلاه سبزهای نوهد

 عملیات ویژه تکاوران تیپ 65 نوهد در آزادسازی گروگان با موفقیت انجام شد. در این عملیات تکاوران به وسیله یک فروند هواپیمای C-130 از تهران به محل رزمایش در سواحل مکران منتقل و با چتر فرود آمده و سپس به وسیله سه فروند بالگرد به منطقه مورد نظر جهت انجام عملیات منتقل شدند.

در پایان این عملیات امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش با حضور در جمع تکاوران حاضر در این عملیات از عملکرد آنها تجلیل کرد.

پوردستان همچنین  با بیان اینکه امروز کشور ما با تهدیدات ناهمتراز مواجه است، گفت:‌ برای مقابله با این تهدیدات نیازمند تکاوران زبده و با ایمانی هستیم که بحمدالله امروز این نیروهای جوان را در اختیار داریم.

در این عملیات 31 تکاور نزاجا پس از پرش با چتر از هواپیمای C-130 در بیابان‌های مرزی توسط بالگرد به منطقه مورد نظر اعزام شدند و پس از بستن جاده اقدام به انجام عملیات رهایی گروگان کردند.

امیر پوردستان درخصوص این عملیات به فارس اعلام کرده بود: از برنامه‌های ما در این رزمایش اجرای عملیات رهایی گروگان است که طبق سناریوی دیده شده فرض را بر این می‌گیریم که یکی از مأمورین دولتی به دست تروریست‌ها ربوده شده و قرار است از مرزهای کشور خارج شود.

وی ادامه داد: نیروهای ویژه ما با هواپیمای C-130 از تهران به خطوط مرزی منتقل و عملیات چتربازی را انجام داده و سپس توسط بالگرد به منطقه شناسایی شده موردنظر می‌روند و پس از درگیری اقدام به آزادی گروگان‌ها می‌کنند.

پوردستان اظهار داشت: امروز تسلیحات مورد نیاز این یگان در اختیارشان قرار داشته و ما به وسیله آنها قادریم با هر تهدیدی مقابله کنیم.

فرمانده نیروی زمینی ضمن تقدیر مجدد از عملکرد این تکاوران در عملیات امروز، گفت: من به این عزیزان از نمره 100، 100 خواهم داد.

همچنین پوردستان با کماندوهای تیپ نوهد حاضر در این عملیات عکس یادگاری گرفت.

مسئولان و فرماندهانی از ستاد ارتش، ستادکل و نیروی زمینی در عملیات امروز تیپ 65 نوهد نظارت و آن را داوری کردند.

رونمایی از ژ-3 بولپاپ

در حاشیه دومین روز این رزمایش تفنگ ژ-3 جدید و ارتقای یافته نیروی زمینی ارتش با نام آذرخش رونمایی و عملیاتی شد.

این سلاح توسط سازمان جهاد و خودکفایی نیروی زمینی ارتش تولید شده است.آذرخش سلاح رزم انفرادی است که نسبت به ژ - 3 از هندلینگ و بالانس بهتری برخوردار است.نوع قنداق این سلاح تغییر کرده و با بالانس بهتر موجب شده با کمترین هزینه و سطح انرژی بیشترین کارایی را داشته باشد.

از میدان داری ذوالفقار ایرانی در زمین تا پهپاد شاهین در آسمان/ از حضور شاهر تا شکار تانک های دشمن با دهلاویه+عکس

کاربر آذرخش در میدان رزم با استفاده از آن می‌تواند بهره‌دهی خود را بالا ببرد.قابل توجه است که نوع فشنگ و نواخت تیر این سلاح با ژ - 3 تفاوتی نمی‌کند.

سرلشکر رشید و سرلشکر باقری و جمعی از فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح از این سلاح و تفنگ تک‌تیرانداز شاهر و برخی دیگر از دستاوردهای نیروی زمینی ارتش در حاشیه رزمایش بزرگ ارتش بازدید کردند.

 میدان‌داری «ذوالفقار» ایرانی

روز دوم رزمایش با محوریت نیروی زمینی ارتش و با آتش سنگین توپخانه، بالگردهای هوانیروز و بکارگیری سامانه‌های رزم زمینی آغاز شد.

از جمله سلاح‌های انفرادی و زرهی مانند تفنگ شاهر، اخگر، تانک‌های ذوالفقار و صمصام به اجرای ماموریت پرداختند.

از میدان داری ذوالفقار ایرانی در زمین تا پهپاد شاهین در آسمان/ از حضور شاهر تا شکار تانک های دشمن با دهلاویه+عکس

در این مرحله از رزمایش از نیروهای احتیاط بسیج در آفند و پدافند با پشتیبانی جنگنده بمب‌افکن های نیروی هوایی حضور داشتند که زیر نظر مقامات و ناظران عالیرتبه قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) ستاد کل نیروهای مسلح و داوران ستاد ارتش انجام شد.

طوفان کبری در آسمان و نفوذ دهلاویه به قلب زره

 در ادامه دومین روز از این رزمایش با محوریت یگان‌های رزم زمینی ارتش برگزار شد که در آن انواع سامانه‌ها و یگان‌های نیروی زمینی ارتش به اجرای ماموریت پرداختند.

در همین راستا بالگردهای کبری هوانیروز در منطقه رزمایش حضور پیدا کردند و به پشتیبانی از یگان‌های زمینی پرداختند.

این بالگردها همچنین با سلاح‌های کالیبر سبک و راکتی خود اهداف مورد نظر را منهدم کردند.

از سوی دیگر تانک‌های ذوالفقار و صمصام که تانک‌های ایرانی هستند توانمندی خود را در عرصه رزم زمینی به نمایش گذاشتند. این تانک‌ها که به دست متخصصان داخلی ساخته و به روز رسانی شده است، توانمندی خوبی به نیروی زمینی افزوده است.

به گفته مسئولین سیستم ارتباطی صدها تانک نیروی زمینی بومی شده و تغییر کرده است. این سیستم‌ها در گذشته سیستم‌هایی خارجی بوده که به همت متخصصان سیستم‌های ایرانی جایگزین آن شده است.

تانک ذوالفقار اولین تانک تماماً ایرانی است که ساخت آن در داخل کشور در سال 1374 با اتکا به توان متخصصان داخلی انجام شد.

متخصصان صنایع دفاعی هر روز بر روی نمونه جدیدتری از تانک ذوالفقار کار می‌کنند تا این تانک بتواند در میادین نبرد و دفاع زمینی کارآیی خودش را حفظ کند و متناسب با تهدیدات، تغییراتی در آن ایجاد و آن را متناسب با نیاز میدان نبرد آماده و پیشرفته کرده‌اند.

این تانک تاکنون چندین مرحله ارتقا یافته و نسل‌های مختلفی از آن تولید شده است و در نسل‌های جدید ذوالفقار نیز سیستم هدایت آتش به‌روز و سامانه‌های لیزری نصب شده بود.

یکی دیگر از نکات مورد توجه در این مرحله از رزمایش انتقال سریع تانک‌ها با استفاده از تانک‌برهای جدید ارتش بود.

این تانک‌برها که ساخت داخل هستند ظرف کمترین مدت تانک‌ها را از مسافت بسیار دوری به منطقه عمومی رزمایش آوردند.

در بخش دیگری از این مرحله رزمایش، سامانه‌های موشکی ضدزره طوفان و دهلاویه با موفقیت شلیک و به اهداف مورد نظر اصابت کرد. سامانه ضدزره طوفان علاوه بر شلیک از یگان زمینی توسط بالگردها نیز شلیک شد.

دهلاویه یکی از پیشرفته‌ترین موشکهای ضدزره است که برای انهدام انواع تانک‌های پیشرفته مجهز به زره واکنشگر طراحی شده است.

از میدان داری ذوالفقار ایرانی در زمین تا پهپاد شاهین در آسمان/ از حضور شاهر تا شکار تانک های دشمن با دهلاویه+عکس

این موشک با بهره‌برداری از هدایت خاص که در مقابل انواع جنگ‌های الکترونیکی دشمن مقاوم است، سرجنگی و موتور پرواز موشک انداز و قابل حمل توسط نفر موجب شده است که سامانه موشکی ضدزره دهلاویه به عنوان یک جنگ‌افزار کارآمد در نبرد ضد تانک شناخته شود.

از میدان داری ذوالفقار ایرانی در زمین تا پهپاد شاهین در آسمان/ از حضور شاهر تا شکار تانک های دشمن با دهلاویه+عکس

موشک دهلاویه با توجه به نمونه های قبلی، اولین موشک ضدزره ایرانی است که با سامانه هدایت لیزری نیمه اتوماتیک، توان اصابت دقیق به اهداف متحرک و یا ثابت را دارد و همانند اسلاف خارجی خود همانند AGM-114 هلفایر می‌تواند به کابوسی برای ماشین آلات نظامی تبدیل و حتی بر ضد اهداف پرنده‌ای همچون بالگردها نیز به کار رود.

در سیستم برخوردی، موشک دهلاویه دارای یک سر جنگی دو مرحله‌ای است که توان بالایی برای نفوذ به زره‌های واکنش‌گر با مقاومت بالا محسوب می‌شود.

موشک طوفان نیز یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضدزره و دارای دو سر جنگی است که با وارد کردن نیروی مخرب و ویرانگر به هدف، قادر است با عمق نفوذ بالا خودروهای زرهی، تانک و نفربر را منهدم کند.

این موشک به عنوان توسعه یافته‌ترین نمونه خانواده طوفان، طراحی و ساخته شد که تصاویر آن نشان دهنده تفاوت‌های محسوسی حتی نسبت به آخرین نمونه‌های خارجی تاو است.

طوفان بر خلاف نسل‌های قبلی از روش هدایت پیشرفته با استفاده از پرتو لیزر برخوردار است که ضمن حفظ آن از آسیب پذیری در برابر جنگ الکترونیک دشمن، دقت بسیار بالایی نیز به آن می دهد.

این موشک دارای سر جنگی دو مرحله و یک میله نفوذگر جمع شونده جدید نیز هست. میزان نفوذ این موشک در زره بیش از نسل های قبلی عنوان شده است.

در حوزه استفاده از سلاح‌ها نیز تفنگ تک تیرانداز شاهر، اخگر و 6 لول محرم نیز توانمندی خود را در عرصه رزم زمینی به نمایش گذاشتند.

تفنگ تک تیرانداز «شاهر» با کالیبر 14.5 میلیمتر و وزن 22 کیلوگرم و طول 185 سانتی متر، 3 هزار متر برد موثر و 4 هزار متر برد مفید دارد.

از میدان داری ذوالفقار ایرانی در زمین تا پهپاد شاهین در آسمان/ از حضور شاهر تا شکار تانک های دشمن با دهلاویه+عکس

این تفنگ تک‌تیرانداز ارتش برای استفاده مطلوب به 3 نفر نیاز دارد. از قابلیت‌های این تفنگ درگیری و انهدام انواع سنگرهای بتونی، خودروهای زرهی، بالگرد و نقاط تجمع نفرات دشمن است.

این سلاح بر مبنای نیازهای تاکتیکی روز نزاجا به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده و قابلیت درگیری در عمق را شدیدا افزایش داده است.

همچنین این اسلحه دقت اصابت را بالا برده و اثربخشی در انهدام اهداف را به صورت چشمگیری مضاعف می‌کند.

سلاح اخگر که یک سلاح کالیبر 7.62 و 6 لول است توسط سازمان جهاد خودکفایی نزاجا تولید و به یگان‌ها تحویل داده شده است.

این سلاح قدرت نواخت 4 هزار و 500 گلوله در دقیقه را دارد.

تمام فرآیند طراحی و تدوین دانش فنی ساخت سلاح 6لول «محرم» در نزاجا احصاء شده است.

نواخت آن 2000- 2500 تیر در دقیقه بوده و قابلیت بکارگیری در زمین، هوا و دریا را دارد.

این تیربار می‌تواند بر روی ادوات زمینی (خودرو، تانک، نفربر) بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین، ناوها و ناوچه‌ها نصب شود.

در این مرحله از رزمایش همچنین یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش با پرواز هواپیماهای بدون سرنشین خود به ایفای نقش پرداخت و کار شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات را انجام داد.

یکی از پهپادهایی که در این رزمایش شرکت داشت، پهپاد «شاهین» بود، این پهپاد سنگین‌ترین پهپاد نیروی زمینی ارتش و از خانواده مهاجر است.

در همین راستا پهپادهای نیروی زمینی ارتش از صبح امروز تا غروب با پرواز بر فراز منطقه رزمایش اقدام به انجام ماموریت شناسایی خواهند کرد.

استفاده از زمین مسلح یکی دیگر از تاکتیک‌های نیروی زمینی ارتش در رزمایش بود که با موفقیت صورت گرفت.

تاکتیک زمین مسلح به عنوان یکی از اقدامات ارتش در مقابله با هرگونه تهدید احتمالی دشمن به شمار می‌آید.

پیش از این فرماندهان نیروی زمینی ارتش از به کارگیری این روش در برخی مناطق جنوبی کشور خبر داده بودند.

در این مرحله از رزمایش جنگنده بمب‌افکن‌های فانتوم و نیروها و سامانه‌های پدافند هوایی در حمایت از یگان‌های عمل کننده در رزمایش اقدامات پشتیبانی را انجام دادند.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با سلاح‌های دوش‌پرتاب و ضدهوایی خود توانست پشتیبانی خوبی را از منطقه رزمایش ایجاد کند.

یکی دیگر از اولین‌های این رزمایش خودروی مین‌ریز جدید نیروی زمینی ارتش بود. این خودرو در مدت زمان کوتاهی می‌تواند منطقه وسیعی را آلوده کند.

یکی دیگر از نکات مهمی که امروز در رزمایش صورت گرفت، شرکت گردان‌های احتیاط در رزمایش بود.

با فراخوانی که امروز به صورت پیامکی صورت گرفت، سربازانی که 4 ماه از پایان خدمت آنها گذشته بود در قالب دو گردان در منطقه عمومی رزمایش حاضر و به اجرای ماموریت پرداختند.

روز دوم رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله ارتش جمهوری اسلامی امروز در چند رزمگاه برگزار شد که در این راستا رزم صحرایی، استتار و ... توسط یگان‌های زمینی به اجرا درآمد.

در این مرحله از رزمایش جمعی از فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح و ارتش در منطقه عمومی رزمایش حضور یافتند و از نزدیک در جریان اجرای ماموریت یگان‌ها قرار گرفتند.

در همین راستا سردار سرلشکر غلامعلی رشید جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس سازمان ارکان نیروهای مسلح، امیر سلامی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، امیر موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار علی عبدالهی معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستادکل، سردار شادمانی، سردار محرابی و حجت‌الاسلام رمضانی از فرماندهان عالیرتبه ستادکل نیروهای مسلح در منطقه عمومی رزمایش حاضر شدند.

سه شلیک پدافند برای نابودی سه پهپاد مهاجم

 صبح امروز و در سومین روز از رزمایش بزرگ محمد رسول الله (ص)، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ارتش ضمن انجام عملیات کشف، شناسایی و رهگیری هواگردهای دشمن با اجرای آتش توسط سامانه‌های موشکی بومی و بهینه سازی شده مرصاد، موفق به انهدام و سرنگونی پهپادهای متجاوز دشمن فرضی شد.

بر این اساس، 3 فروند پهپاد دشمن فرضی با شلیک 3 فروند موشک بومی شلمچه از سامانه موشکی مرصاد در رزمایش بزرگ ارتش منهدم شد.

در این مرحله از رزمایش با استفاده از انواع رادارهای ثابت و تاکتیکی و بهره گیری از اطلاعات واصله از پُست های دیده بانی بصری و سایت‌های شنود الکترونیکی، توپخانه‌های 23 میلی‌متری که در کنترل عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی قرار دارند و سامانه‌های کنترل راداری اسکای‌گارد ضمن رهگیری اهداف متحرک هوایی نسبت به سرنگونی پهپادهای دشمن فرضی اقدام خواهد شد.

کسب برتری هوایی با همکاری متقابل نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی سریع از نیروهای مستقر در دریا و خشکی و انجام تک‌های هوایی در موقعیت‌های از پیش تعیین شده توسط یگان‌های واکنش سریع نیروی هوایی از جمله ویژگی های این مرحله از رزمایش محمد رسول الله(ص) است.

جزئیات شکار سه پهپاد در رزمایش ارتش

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در حاشیه رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) ارتش پس از شلیک موفق 3 فروند موشک پدافند هوایی شلمچه،  جزئیات بیشتر شلیک این موشک‌ها را تشریح کرد.  اسماعیلی خاطرنشان کرد: 2 فروند هواپیمای بدون سرنشین کوچک به عنوان هدف در منطقه حاضر شده بودند که اولین موشک شلمچه هدف اول را در فاصله 26 کیلومتری و دومین موشک نیز پهپاد دوم را در فاصله 18 کیلومتری مورد اصابت قرار داد.

وی با بیان اینکه ما از زمان و جهت حرکت این 2 پهپاد مطلع نبودیم، اظهار داشت: پس از شلیک دوم که دوستان کار را تمام شده می‌دانستند، پهپاد سوم بدون اطلاع قبلی وارد منطقه شد که البته نیروهای پدافند غافلگیر نشدند و بلافاصله با شلیک موشک سوم این پهپاد را هم در فاصله 32 کیلومتری مورد هدف قرار دادند.  فرمانده قرارگاه پدافند هوایی اظهار داشت: این نشان‌دهنده آمادگی و بیداری 24 ساعت کارکنان ماست که به هیچ عنوان غافلگیر نشده و از سناریوی غیرمنتظره نیز سربلند بیرون ‌آمدند.  اسماعیلی تصریح کرد: امروز سامانه بومی مرصاد با به کارگیری موشک ایرانی شلمچه گل کاشت و بار دیگر آمادگی پدافند هوایی را به نمایش گذاشت.

 اسماعیلی افزود: امروز آمادگی ما به حدی است که همه دشمنان می‌دانند آسمان ایران امن است و هر هواپیمایی چه با سرنشین باشد مانند هواپیمای ایساف و چه بدون سرنشین مانند پهپاد هرمس و یا آرکیو 170 اگر بدون اجازه وارد فضای ما شوند مورد هدف قرار گرفته و یا نشانده خواهند شد.

امروز در سومین روز رزمایش بزرگ محمدرسول‌ الله(ص) ارتش که با محوریت پدافند هوایی برگزار شد سه فروند موشک بومی شلمچه از سامانه مرصاد شلیک شدند.  بنابراین گزارش تا پیش از این از موشک هاگ در سامانه مرصاد استفاده می‌شد اما با همت متخصصان پدافند هوایی و صنعت دفاعی و طراحی و ساخت موشک شلمچه ازاین پس این موشک در سامانه مرصاد به کارگیری می‌شود. این برای اولین بار بود که سامانه مرصاد اقدام به شلیک موشک شلمچه کرد.

ورود پهپاد حازم به فاز جنگ روانی

پهپادهای حازم پدافند هوایی برای اولین بار اقدام به انجام عملیات روانی و پخش تراکت از طریق هوایی کردند و طی آن تعداد زیادی از تراکت‌ها و متن‌های متناسب با عملیات روانی بر روی مواضع دشمن فرضی پخش شد.

 بنابراین گزارش ساعتی قبل سه فروند موشک پدافند هوایی شلمچه نیز اقدام به هدف‌گیری و انهدام 3 فروند پهپاد هدف کرده بودند که تمامی این عملیات‌ها با موفقیت انجام شد.

ورود اف 14 ها به منظقه رزمایش ارتش

 امیر خلبان حسین چیت‌فروش سخنگوی نیروی هوایی ارتش در رزمایش محمد رسول‌الله (ص) با اشاره به حضور این نیرو در رزمایش اظهار داشت: نیروی هوایی ارتش یک نیروی واکنش سریع و 24 ساعته به صورت آلرت آماده است.

 وی افزود: هواپیماهای ما در تمامی پایگاه‌ها به صورت‌ آماده هستند زیرا هر نیرویی ممکن است در هر ساعتی تقاضای ویژه و جدیدی داشته باشد لذا نهاجا باید در قالب یک نیروی واکنش سریع وارد میدان نبرد و معرکه شود.  چیت‌فروش با اشاره به هواپیماهای دریایی این نیرو گفت: هواپیماهای گشت دریایی P-3F باید نقاط مختلف دریا را رصد و اطلاعات آن را تجزیه و تحلیل کند و تحویل قرارگاه‌های تاکتیکی منطقه دهد.

 سخنگوی نیروی هوایی ادامه داد: در این رزمایش بخشی از هواپیماهای ما اعم از میراژ در قالب دشمن فرضی و به صورت نارنجی به انجام عملیات می‌پردازند و مابقی این هواپیماها به صورت اسکرمبل آماده مقابله با آنها هستند که در این راستا از انواع جنگنده‌های F4 و  F14 بهره می‌بریم.  چیت‌فروش تأکید کرد: همچنین از هواپیماهای بوئینگ 707 و 747 برای انجام عملیات سوخت‌رسانی استفاده می‌کنیم.

 وی همچنین اعلام کرد: امروز جنگنده‌های F4 نیروی هوایی طبق تقاضای نیروهای سطحی هر دو ساعت یک بار اقدام به بمباران هوایی منطقه مورد نظر می‌کنند.  چیت‌فروش تصریح کرد: همچنین جنگنده‌های F14 ما سراسر منطقه را رصد و نمایش جنگ هوا به هوا را صورت می‌دهند.

نگاهی به اولین‌های پدافند هوایی در رزمایش بزرگ ارتش

 همزمان با سومین روز برپایی این رزمایش سامانه موشکی مرصاد 3 فروند پهپاد هدف را با شلیک 3 موشک بومی «شلمچه» منهدم کرد.  این برای اولین بار بود که تلفیق سامانه مرصاد و موشک شلمچه در رزمایش مورد استفاده قرار گرفته و یک هدف بدون سرنشین را منهدم می‌کند.  علاوه بر این پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) چند سامانه دیگر را نیز برای اولین بار در این رزمایش به کار گرفت که در حوزه کشف و شناسایی رادار «ثامن2» یکی از آنها بود.

 ثامن2 یکی از جدید‌ترین و مدرن‌ترین رادارهای پدافند هوایی است که می‌تواند ریزپرنده‌ها را مورد کشف و شناسایی قرار دهد.  رادار «فتح2» نیز یکی دیگر از اولین‌های پدافند در این رزمایش در حوزه کشف و شناسایی است که با موج‌های فرکانسی مختلف قابلیت کشف ریزپرنده‌ها در برد 400 کیلومتری را دارد.  رادار فتح 2 یک رادار کاملاً بومی و ملی با برد بلند و مجهز به فناوری‌های روز دنیاست. این سامانه یک رادار تاکتیکی است که قابلیت اکتشاف آن توسط دشمن پائین است.

 سامانه دیگر که اخیراً رونمایی شده و در این رزمایش به کارگیری شد سامانه فرماندهی و کنترل «فکور» بود که تمام شلیک‌ها، کنترل‌ها و حتی هدایت هواپیماها در این رزمایش توسط این سامانه انجام گرفت.  سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی بر اساس راهبرد قرارگاه پدافند هوایی برای هوشمند سازی شبکه کنترل و فرماندهی وایجاد تحرک در این سامانه طراحی شده است و کاملا منطبق بر سامانه کنترل و فرماندهی بومی پیامبر اعظم (ص) ساخته شده است.

 این سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند و تاکتیکی قابلیت جمع‌آوری اطلاعات از کلیه منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع هوایی رادارهای پسیو و اکتیو اعم از رادارهای نظامی و کشوری عناصر دیده‌بانی شنود سیگنالی، سامانه‌های موشکی و مراکز کنترل و فرماندهی همجوار برخوردار می‌باشد و ضمن ارائه یک تصویر یکپارچه از منطقه تحت مسئولیت در خصوص هدایت و کنترل سامانه‌های دفاع هوایی زمین‌پایه و هواپایه به صورت کاملا مستقل عمل می‌کند.  

یکی دیگر از سامانه‌های پدافند در رزمایش محمد رسوال‌الله(ص) ارتش، سامانه شنود الکترونیک «صیاد40» بود این سامانه که سال گذشته نام آن مطرح شد در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت و توانمندی آن به گونه‌ای است که در محیط سکوت رادیویی و قطع راداری می‌تواند هدف را نقطه‌یابی و کشف کند.  بنابراین گزارش سامانه دیده‌بانی بصری و هوایی نیز در این رزمایش به کار گرفته شد.  در گذشته دیده‌بان‌ها تنها به دوربین و بیسیم دستی مجهز بودند اما با این سامانه جدید به نام «راصد 32» (که البته در گذشته رونمایی شده بود) دیده‌بان می‌تواند بدون هیچ مکالمه‌ای آن را به طرف هواپیمای دشمن گرفته و اطلاعات آن را ارسال کند.  سامانه راصد 32 از دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی در حوزه کشف و شناسایی است که می‌تواند سمت ارتفاع و سرعت اهداف پرنده را به صورت دیتا و در محدوده بیش از 15 کیلومتر برای مراکز کنترل ارسال کند.

نجات نفتکش‌ ایرانی در منطقه رزمایش‌ ارتش

 در ششمین روز این رزمایش ناوگروه 32 نیروی دریایی ارتش یک نفتکش ایرانی را از چنگ دزدان دریایی نجات داد. در این راستا ناوشکن‌های جماران و بوشهر که در غالب ناوگروه 32 در اقیانوس هند وخلیج عدن در حین انجام ماموریت بودند، یک نفتکش ایرانی را از چنگ 8 قایق دزدان دریایی در تنگه باب‌المندب نجات دادند.   ناوگروه 32 و منطقه خلیج عدن نیز جزو یگان‌ها و منطقه رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله ارتش به حساب می‌آید.

شلیک موشک نور توسط نیروی دریایی ارتش

در پنجمین روز از رزمایش یک فروند موشک کروز دریایی «نور» شلیک و با موفقیت هدف مورد نظر در آب‌های دریای عمان را منهدم کرد.این موشک کروز، توسط یگان ساحلی نیروی دریایی ارتش و با موفقیت به هدف اصابت کرد.

از نجات نفتکش ایرانی از دست دزدها تا ابلاغ پیام فرمانده معظم کل قوا به رزمندگان ارتش +عکس

  موشک «نور» یکی از دستاوردهای موثر صنعت موشکی در حوزه کروز‌های دریایی، با بُرد بیش از 120 کیلومتر است که در مقاطع مختلف اخبار تحویل انبوه آن به یگانهای رزم دریایی سپاه و ارتش در رسانه ها منتشر شد.  این موشک قابلیت شلیک از روی شناور و ساحل را دارد و بارها در رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش و نیز سپاه از ساحل و از روی شناورها شلیک شده و اهداف دریایی را مورد اصابت قرار داده است. البته با ابتکار متخصصان داخلی در زمینه بروزرسانی، ارتقا و تحرک‌پذیری بیشتر این موشک، با استقرار سامانه راداری بر روی پرتابگر موشک نور، علاوه بر کم حجم شدن این سامانه، قدرت تحرک آن نیز بسیار بالا رفته است.

شلیک موفق اژدر هواپرتاب از بالگرد نداجا

در ششمین روز از این رزمایش بالگرد SH- 3D نیروی دریایی ارتش اقدام به پرتاب اژدر کرد.  این بالگرد ارتش با حضور در آب‌های دریایی عمان جدیدترین اژدر نیروی دریایی ارتش را شلیک که با موفقیت به هدف اصابت کرد.  به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش این اژدر چندی پیش با موفقیت تست و این برای اولین بار است که در رزمایش به صورت عملیاتی شرکت می‌کند.  این اژدر جدید که مشابه آن امروز در کشورهای عضو پیمان ناتو استفاده می‌شود، پیش از این در منطقه دریایی جاسک مورد آزمایش قرار گرفته بود.

ابلاغ پیام فرمانده معظم کل قوا به رزمندگان رزمایش ارتش توسط سردار شیرازی

 سردار محمد شیرازی رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا، با حضور در منطقه عمومی رزمایش محمد رسول‌الله(ص) ارتش پیام فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را به رزمندگان این رزمایش ابلاغ کرد.  وی با حضور در قرارگاه رسانه‌ای این رزمایش، در جریان روند فعالیت‌های رسانه‌ای این قرارگاه قرار گرفت و با جمعی از فرماندهان ارشد ارتش دیدار و گفت‌وگو کرد.

  سردار شیرازی که از سوی فرمانده معظم کل قوا حامل پیام ایشان بود، اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری برای عرض خداقوت و خسته نباشید به رزمندگان رزمایش در این منطقه حضور پیدا کردم.  وی در نشستی با حضور امیر موسوی فرمانده رزمایش و جانشین فرمانده کل ارتش، امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر محمودی معاون اجرایی ارتش و جمع دیگری از فرماندهان ارتش، تصریح کرد: همه‌ی تلاش‌ها و مجاهدت‌ها باید در جهت اقتدار نظام، آمادگی بیشتر و دفاع از نظام عزیزمان باشد.

بالگردهای AB-212 نداجا مسلح شدند

 صبح امروز و در هفتمین روز این رزمایش بالگردهای AB-212 که برای اولین بار به سامانه تیربار و راکت‌انداز تجهیز شده‌اند، اقدام به انجام عملیات کرده‌اند.

در همین راستا این بالگردها با سامانه‌های تهاجمی خود علیه شناورهای مهاجم اقدام کرده و با موفقیت به سمت آنها تیراندازی کردند.

این بالگردها چندی پیش توسط سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش به سیستم‌های تهاجمی مجهز شدند.

عملیات هوا ناوها در رزمایش ارتش

صبح امروز و در هفتمین روز رزمایش نیروی دریایی ارتش با بکارگیری تاکتیک‌های متنوع آبی-خاکی، اجرای آتش‌های ساحل به دریا، عملیات هواناوها در ساحل، پرش چترباز، عملیات چریکی و تاخت موتورسواران تکاور این نیرو آمادگی رزمی و چابکی یگان‌های تکاوری خود را به نمایش گذاشتند.

همچنین در این راستا از موشک‌های دوش‌پرتاب بومی میثاق 2، علیه انواع هواگردهای مدرن استفاده شد.

از سوی دیگر سامانه‌های راداری مستقر در منطقه عمومی رزمایش امنیت فضای منطقه را برای اجرای ماموریت‌های شناورها فراهم کردند.

تبریک سال نو میلادی در رزمایش ارتش

قرارگاه فرهنگی رسانه‌ای این رزمایش با صدور پیامی سال نوی میلادی را تبریک گفت. در این پیام آمده است: فرخنده میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) پیام‌آور توحید، صلح، دوستی و نماد راستین صبر و شکیبایی را به عموم پیروان پاک نهاد آن پیامبر رحمت و مهربانی و خانواده ایثارگر شهدای مسیحی 8 سال دفاع مقدس تبریک و تهنیت گفته و امید است در سایه الطاف بیکران الهی سال 2015 میلادی سال تداوم و ارتقاء همدلی ادیان توحیدی در سایه صلح و دوستی و امنیت پایدار برای همه ملل آزاده جهان باشد.

تشریح عملیات کلاه سبزهای نداجا در رزمایش

 امیر حمزه علی کاویانی فرمانده تکاوران دریایی ارتش اظهار داشت: آخرین لایه دفاعی نیروی دریایی در دریا بر عهده تیپ‌های تکاور و عملیات ویژه دریایی است که به اجرای عملیات در آب‌های ساحلی پرداخته و از نفوذ دشمن به سواحل جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اجرای عملیات‌های متعدد این نیرو در ششمین روز رزمایش گفت: بحمدالله عملیات‌هایی که امروز انجام شد، نشان داد توان نیروی دریایی در این بخش هم قابل توجه و در مقابل هر نوع تهدیدی کوبنده و منهدم‌کننده خواهد بود.

بازگشت «جماران» و «بوشهر» از خلیج عدن

ناوشکن جمهوری اسلامی جماران و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر که در قالب ناوگروه سی و دوم در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند مشغول انجام مأموریت بودند به آب‌های کشورمان بازگشتند تا در رژه فردا شرکت کنند.

این شناورها پس از برگزاری رژه و پایان رزمایش به خلیج عدن بازمی‌گردند تا به مأموریت خود بپردازند.

 رژه دریایی ارتش فردا با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان در آب‌های دریای عمان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ناشناس ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    نوپور اشرافي آخر اين ژ-3 را كرد تو پاچه ارتش و نيروهاي مسلح.عكس تانك ذوالفقار قديمي است و مربوط به رژه نيست.راستي از سما و خيبر چه خبر؟
  • محمد ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    فکر نکنم تولید انبوه بشه اینم فقط پشت ویترین میبینیم اقایون پول ندارن
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    آخرش من نفهمیدم این دشمن فرضی کیه؟ زدن هواپیماهای بنجل خودمون هنره؟
  • مجید ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    آخه آدم نفهم ایران پهپاد پیشرفته اسرایلی رو همین چند ماه پیش سرنگون کرد یا پهپاد های ایرانی میرن بالای سر ناو های هواپیمابر آمریکایی یا هزار تا چیز دیگه بعد آدم های احمقی مثل تو این چیز هارو میگن و مردم ساده لوح رو از آمریکا می ترسونن...
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    میدان داری یک فروند ذوالفقار در میدان!
  • بابا ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    عجله نکنیداقایون همه جا به نوبت.اول قدرت موشکیمون ساختیم بعدنوبت به پدافندشد الانم نوبت نیرودریایی بعدش میرسیم به نیروهوایی وزمینی اونوقت میبینید که جنگندهای ایرانی وسلاحهاوتانکهامونم مثل قدرت موشکی وپدافنیدمون به روز میشه اندکی صبر...
  • گوديني ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    اگر اين ژ3 عملكردش مانند همان ژ3هاي معمولي باشه كه هيچ فايده اي نداره و بايد بايك سلاح خوش دست با برد مفيد بيشتر مانند كلاش جايگزين شود.
  • افشین تهران ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    مجید جان با اینکه جوابت دور از ادب بود اما کاملا درسته.واین دوست ناشناس که ادمو یاد شخصیت من میدونستم گالیور میندازه بگه ببینم گرفتن ار کیو 170 و پهباد اسراییل و فرار یو2های امریکا هم هنر نیست؟؟
  • نادر ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    شما یک ادمک با فاصله 5متر می گذاری وبر ان چاقو پرتاب می کنی این مشود دشمن فرضی
  • ali ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    مشرق لطفا عکس و فیلم از رزمایش تهیه کن
  • محمد ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    ناشناس حرفت خیلی چرندبود
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    نمیخوام تو سر مال بزنم ولی این شاهر چیه واقعا؟!! یک ذره ظرافت توش بکار نرفته دقیقا مثل اسلاف جنگ جهانی طراحی شده، حداقل به نمونه های مشابه یه نیم نگاهی مینداختن خودتون اسلحه ntw20 را تو نت سرچ کنین ببینین چقدر خوب طراحی شده. شما که سلاح پلیمری تولید کردین سطح توقع ما ازتون رفته بالا
  • بی نام ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    شما اگر دلیل واضح و مبرهن دارید که تولید انبوه نخواهد شد ارائه دهید، درغیر اینصورت ادعای شما دروغی بیش نیست
  • بی نام ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    غربی ها هم تو رزمایش هاشون برای دشمن فرضی یک هواپیماهای بنجل خیلی ارزان قیمت استفاده می کنند مثلا MQM شما اطلاعات نظامی ندارد چرا نقد دروغ می کنید بچه بودید نشنیدید دروغگو دشمن خداست؟
  • طاهر ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    درود بر ارتشیان غیور و دلاور . مشکل اینه که نمی شه همه چیز را رسانه ای کرد. ولی خبرگان نظامی متوجه این مانورها و پیامدها و اهداف آن می شن.نه مردم عادی آنهم کسانی که تحت القائات منفی دشمنان قرار دارند.
  • سامان ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    قربون دهنت مجید جون ناشناس کر کره رو کشیدی پایین ها دشمن فرضی لابد تویی دیگه عجب آدمایی پیدا میشن ها این پهپاد ها سرعتشون خیلی بالا تر از چیزیه که فکر میکنی و مخصوص فرار از دست همین سامانه های موشکی هستن و وقتی میزننشون یعنی خیلی خوبه تو هم فکر کنم یه دشمن فرضی تو مخت هست چون با خودت درگیری
  • برره ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    ببخشید ناشناس شما اهل برره نیستی ؟؟ آخه یادمه اونا هم با دشمن فرضی مشکل داشتن و ازش شکست میخوردن !!!!!!!
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    سرچ کردم. اتفاقا شاهر به نظرم بهتر بود.
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    17 ساله این ذولفقار مثلا در حال تولید انبوهه مثل جنگنده آذرخش و صاعقه بعد یک فروند!!
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    یکی اون بالا به نام نادر کامنت گذاشته؛ فک نکنم ایرانی باشه؛ یجوریه جملش
  • عدنان ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    مگه نوکیاست که میگی ظرافت توش بکار نرفته؟.نا سلامتی سلاح جنگیه.
  • ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    طراحی ژ-3 جدید بسیار ناشیانه بوده چرا که تلفیقی نا متناسب بین ام-16 و سلاح سازمانی فرانسه است! مشکل هندلینگ ژ-3 را میشد فقط با نصب یک دستگیره زیر لوله اسلحه حل کرد کاری که آمریکاییها با ام-4 انجام دادند ولی مشکل اصلی ژ-3 سنگین بودن و لگد زدن محکم و خشاب کوچک 20 تیری و گیر کردن فشنگ هنگام گرم شدن لوله هست که آنها را باید حل کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس