موشک ضد زره طوفان علاوه بر شلیک توسط یگان‌های زمینی از روی بالگرد نیز شلیک و با موفقیت به هدف اصابت کرد.

به گزارش مشرق، صبح امروز و در جریان اجرای ماموریت یگان‌های رزم زمینی ارتش، سامانه‌های ضدزره دهلاویه و طوفان شلیک شدند.

درهمین راستا موشک ضد زره طوفان علاوه بر شلیک توسط یگان‌های زمینی از روی بالگرد نیز شلیک و با موفقیت به هدف اصابت کرد.

این دو سامانه ضد زره بدست متخصصان داخلی در صنایع دفاع تولید و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است.

* دهلاویه؛ اولین موشک ضدزره ایرانی با سامانه هدایت لیزری

دهلاویه یکی از پیشرفته‌ترین موشکهای ضدزره است که برای انهدام انواع تانک‌های پیشرفته مجهز به زره واکنشگر طراحی شده است.

این موشک با بهره‌برداری از هدایت خاص که در مقابل انواع جنگ‌های الکترونیکی دشمن مقاوم است، سرجنگی و موتور پرواز موشک انداز و قابل حمل توسط نفر موجب شده است که سامانه موشکی ضدزره دهلاویه به عنوان یک جنگ‌افزار کارآمد در نبرد ضد تانک شناخته شود.

شلیک موفق موشک‌های دهلاویه و طوفان
موشک دهلاویه

موشک دهلاویه با توجه به نمونه های قبلی، اولین موشک ضدزره ایرانی است که با سامانه هدایت لیزری نیمه اتوماتیک، توان اصابت دقیق به اهداف متحرک و یا ثابت را دارد و همانند اسلاف خارجی خود همانند AGM-114 هلفایر می‌تواند به کابوسی برای ماشین آلات نظامی تبدیل و حتی بر ضد اهداف پرنده‌ای همچون بالگردها نیز به کار رود.

استفاده از سیستم هدایت لیزری علاوه بر توانمندی هدف گیری بسیاردقیق نسبت به سیستم‌های مشابه نظیر هدایت با سیم و هدایت رادیویی در مقابل استفاده دشمن از تدابیر متقابل الکترونیکی بسیار مقاوم بود و با توجه به سرعت بالای این موشک کمترین زمان ممکن را برای کشف نشانه روی لیزری به دشمن می‌دهد.

سامانه نشانه‌روی این موشک که بر روی پایه قبضه قرار گرفته است، با استفاده از حسگرهای مادون قرمز و همچنین دوربین‌های نور مرئی امکان کشف هدف را به خدمه داده و سپس با قفل شدن نشانه‌گر لیزری بر روی هدف و تعقیب آن از سوی حسگر در نوک دماغه موشک، هدف مورد اصابت قرار می گیرد.

این سیستم لیزری بکار رفته در موشک دهلاویه در تمام شرایط عملیاتی و آب وهوایی قابلیت استفاده را دارد. موشک دهلاویه دارای چهار باله در عقب موشک و دو باله در جلوی آن است که هدایت موشک در هنگام پرواز به سمت هدف از طریق بالک های جلویی امکان‌پذیر می‌شود.

در سیستم برخوردی، موشک دهلاویه دارای یک سر جنگی دو مرحله‌ای است که توان بالایی برای نفوذ به زره‌های واکنش‌گر با مقاومت بالا محسوب می‌شود.

* «طوفان» در زمین و هوا

موشک طوفان یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضدزره و دارای دو سر جنگی است که با وارد کردن نیروی مخرب و ویرانگر به هدف، قادر است با عمق نفوذ بالا خودروهای زرهی، تانک و نفربر را منهدم کند.

این موشک به عنوان توسعه یافته‌ترین نمونه خانواده طوفان، طراحی و ساخته شد که تصاویر آن نشان دهنده تفاوت‌های محسوسی حتی نسبت به آخرین نمونه‌های خارجی تاو است.

شلیک موفق موشک‌های دهلاویه و طوفان
موشک طوفان-5

طوفان بر خلاف نسل‌های قبلی از روش هدایت پیشرفته با استفاده از پرتو لیزر برخوردار است که ضمن حفظ آن از آسیب پذیری در برابر جنگ الکترونیک دشمن، دقت بسیار بالایی نیز به آن می دهد.

این موشک دارای سر جنگی دو مرحله و یک میله نفوذگر جمع شونده جدید نیز هست. میزان نفوذ این موشک در زره بیش از نسل های قبلی عنوان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    عجب خبری!! پس میخواسته ناموفق باشه!
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    یک میله نفوذگر جمع شونده!!!!!!!!!به چه دردی میخوره این میله
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    الان دشمن از جمله رژیم غاصب روی تانکهایش تروفی نصب کرده و باعث میشود که موشک اصلا به تانک نخورد و در 20 متری تانک با ضد موشک تانک نابود میشود. اینکه عمق نفوذ چقدر باشد مربوط به 20 سال پیش بود. الان این موشک اصلا به تانک برخورد نمیکند تا اینکه نفوذ کند. الان بیشتر روی ضد موشک و مشابه تروفی کار کنید.
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    معلومه که این موشک ها خیلی ها رو سوزونده
  • shadman ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    در مورد گنبد اهنین و هلی کپترهای اپاچی و تانکهای مرکاوا که با موشکهای حزب الله و اخیرا در حماس که گنبدشون رو به سخره گرفت شما نمیخواد سنگ اسرائیلو به سینه بزنی ضمنا برای بعضی منصب نشینان دوره ضمن خدمت موشک شناسی گذاشتن شما نیز جهت بالابردن اطلاعاتتون حتما شرکت کنین
  • مهدی ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    دوست عزیز علاوه بر استفاده از این موشک در جنگ 51 روزه اخیر غزه که باعث انهدام کامل مرکاوا شد در ضمن ایران این موشک رو فرستاد به کوبانی و عراق سایر نقاط تروریست ها که از تانکهای ابرامز امریکا که از ارتش عراق گرفته بودن با همین موشک دهلاویه که مهندسی معکوس کورنت هست همه ابرامز ها هم منهدم شد چه برسه به مرکاوا !!!
  • کيا ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    اينا به کنار... مگه نيروى زمينى از تانک ذوالفقار استفاده نميکنه! ؟؟هنوز تو تصاوير رزمايش تانکهاى سرى T رو ميبينيم
  • افشین تهران ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    در تصاویر دیروز یکی بود اما مطمئن باش که نوع مانور و تواناییهای اون بنما
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    اگر در منطقه دود باشد و یا تانک ار منحرف کننده های دودزا استفاده کند آیا نشانه گیر لیزری کارساز هست؟
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    یک میله نفوذگر جمع شونده!!!!!!!!!به چه دردی میخوره این میله
  • علیا ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    عزیزم تروی مقداری ساچمه به سمت موشک پرتاب میکنه و موشک با برخورد به این ساجمه ها فکر میکنه با هدف برخورد کرده و منفجر میشه. اما مثلا در موشک وفان میله ی نفوذ گر جمع شونده کارش اینه که تا این میله جمع نشده موشک منفجر نمیشه و این ساچمه ها نمیتونند این کار رو انجام بدند. یا در دهلاویه که دو مرحله ای منفجر میشه بازم این ترفند تروفی کارساز نخواهد بود. اما مثلا برای آر پی جی های معمولی و ... درسته . تروفی بسیار کارآمد هست.
  • علیا ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    ذوالفقار تانک سنگین این نیرو هست. تانک های توسن و همون سری تی که شما گفتین تانک هایی هستند که موجودند و نمیشه اونا رو انداخت دور به این بهانه که ما الان دیگه ذوالفقار داریم. در ضمن به نظر میرسه تانک ذوالفقار تولیدمیشه اما هنوز تعداد تولیداتش و سرعت تولیدش به مقدار لازمه سریع نیست. البته یکی از دلایلش هم اینه که هنوز در حال ارتقا و باز طراحی هست. لااقل تا زمانی که ذوالقار 3 ساخته بشه این ارتقا و باز راحی در حال انجام بوده
  • علیا ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    راستی یادم رفت بگم. 1- مرز زمینی ایران و اسرائیل 1100 کیلومتر با هم اصله دارند و بعید به نظر میرسه در صورت بروز جنگ شاهد درگیری زمینی باشیم. پس باید توانایی این موشکها در درگیری با تانک هایی مثل آبرامز آمریکایی یا سری تی روسیه ای و یا لئوپارد آلمانی سنجیده بشه که همسایه هامون از این نوع تانک ها دارند. 2- مرکاوا تانک جنگ های شهری هست و تروفی هم بر همین مبنا طراحی شده. این موشک ها برای این نوع جنگ ها طراحی نشدند. هدف این موشک ها تانک های سنگین هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس