برنامه نقد و بررسی کتاب دفاع مقدس «زندان الرشید» با حضور نویسنده آن مهدی بهداروند در حاشیه برپایی نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان شامگاه گذشته برگزار شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، بهداروند در این نشست گفت: نکته مهم این کتاب به حادثه چهارم تیر 67 و روز سقوط جزیره مجنون برمی گردد چراکه در آن روز سر لشکر شهید علی هاشمی به شهادت رسید و علی اصغر گرجی‌زاده به اسارت رفت.

وی با اشاره به این که از ابتدا تا انتهای این کتاب تبیین مقطع زمانی تیر 67 و حوادث پس از آن است خاطرنشان کرد: در تدوین خاطرات دفاع مقدس توجه به سه ضلع خیلی مهم است؛ یکی خاطرات دفاع مقدس و شهدا است، دیگری خاطرات اسرا و سومی خاطرات رزمندگان است. بنابراین روایت دفاع مقدس بدون در نظر گرفتن این سه ضلع ناقص است. بنابراین حتما باید این سه ضلع را در کنار هم ببینیم و سپس به تبیین دفاع مقدس بپردازیم.

این نویسنده با بیان این که کتابش اثر داستانی نیست تاکید کرد: ادبیات داستانی براساس تخیل است اما این کتاب براساس خاطرات و مستندات نوشته شده است؛ خاطرات کسی که جنگ را زندگی کرده است. بنابراین در نگارش این کتاب اصلا اغراق و غلو نشده و به زبان سلیس و روان نگاشته شده است.

مولف «زندان الرشید» گفت: این کتاب تبیین رفتار آقای گرجی زاده از روز سقوط جزیره مجنون تا بازگشت وی به ایران است. جای جای این کتاب برخلاف فیلم های "معراجی ها"، "اخراجی ها" و "دولت مخفی" مبتنی بر واقعیت است چراکه اسرای ایرانی آن گونه که در فیلم های "اخراجی ها" و "دولت مخفی" روایت شده نبودند. یعنی اصلا این گونه نیست که در اردوگاه گوشه گیر و منزوی بوده باشند.

بهداروند در همین زمینه ادامه داد: افسران عراقی آن گونه نبودند که نشان داده شده اند زیرا آقای گرجی زاده روایت می کند که آن چنان با آنها دوست شده بودم که اتفاقات اردوگاه را به من گزارش می دادند. به نوعی آنها اسیران آقای گرجی زاده بودند نه گرجی زاده اسیر آنها و این قدرت انقلاب اسلامی را نشان می دهد.

وی با بیان این که گاهی در روایت زمان و مکان برخی اتفاقات دچار تردید می شده تصریح کرد: این تردیدها را فرماندهان دوران مقدس تصحیح برطرف کردند. بنابراین برای اتقان در مطلب باید آن را بررسی می کردیم و تدوین کتاب را قدم به قدم انجام می دادیم.

او با اشاره به این که این کتاب را هشت بار با حضور گرجی زاده ویرایش کرده گفت: "زندان الرشید" از میان 1333 جلد کتاب در بحث تاریخ نگاری پذیرفته شد و جایزه کتاب سال را دریافت کرد و این بیانگر این است که این سبک کتاب نویسی پذیرفته شده است. امیدوارم این روند سرعت پیدا کند و ترویج فرهنگ دفاع مقدس که حیات و ممات کشور وابسته به آن است به فراموشی سپرده نشود.

بهداروند همچنین با بیان تاکید بر این نکته که یکی از راه‌های متقن در تبیین دفاع مقدس ثبت خاطرات و صحبت‌های رزمندگان است، اظهار کرد: امیدوارم کسانی که در آن دوران بوده‌اند و همه ما به آنها بدهکاریم حرف‌هایشان را بگویند و بنویسند تا تاریخ دفاع مقدس بدون انحراف داشته باشیم و آیندگان به آن افتخار کنند.

سپس غلام عباس اسلامی پور، منتقد ادبیات دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس با شلیک گلوله آغاز می‌شود اما با پایان جنگ تمام نمی‌شود بلکه بلوغ پیدا می‌کند.

وی افزود: کتاب "زندان الرشید" از سلول بیرون می‌آید و تاریخ انقلاب و جنگ را در اندیمشک رقم می‌زند. ویژگی خاص این کتاب آن است که از زمان طفولیت تا زندگی کنونی قهرمان کتاب را دربر می‌گیرد.

در پایان این نشست از مهدی بهداروند تجلیل و قدردانی شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس