هفدهمین مراسم «شب شاعر» عصر سه‌شنبه 25 آذر با تجلیل از فعالیت‌ها ومجاهدت‌های ادبی دکتر اسماعیل امینی در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، هفدهمین مراسم «شب شاعر» عصر سه‌شنبه 25 آذر با تجلیل از فعالیت‌ها ومجاهدت‌های ادبی دکتر اسماعیل امینی در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد. در این مراسم چهره‌های مختلف ادبی و فرهنگی از جمله محمود دست‌پیش، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، ناصر فیض، محمدرضا سهرابی‌نژاد، افشین علا، مهدی قزلی، علی‌محمد مودب، شهرام شکیبا، حجت‌الاسلام زائری و جمعی دیگر از علاقه‌مندان حضور داشتند.

اسرافیلی: دوستی با سیدحسن حسینی و قیصر امین‌پور دلیل اخلاق حسنه امینی است

حسین اسرافیلی از افرادی بود که در این مراسم در مدح سجایای اخلاقی امینی سخن گفت. وی با تاکید بر اینکه همیشه از هم‌کلامی و هم‌صحبتی با امینی درس گرفته‌ام افزود: فعالیت‌ها و  اقدامات مختلف امینی از جمله حضور در شورای شعر و موسیقی صداوسیما نشان از توانایی‌های اوست.

اسرافیلی در ادامه افزود: امینی سخاوتمندانه دانش و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار می‎دهد. او در عین حال در طنز نیز فعالیت داشته است با این تفاوت که آثار او با ظرافت‌ سایرین به نقد کشیده است در حالی که بسیاری از آثار این حوزه صرفا فکاهی هستند.

اسرافیلی در پایان سخنان خود، دوستی امینی با قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی را دلیل اخلاق حسنه وی توصیف کرد.

افشین علا با اشاره به اینکه مدت زیادی برای من این سوال وجود داشت که چرا هر آنچه را که نسبتی با نگارش هنرمندانه دارد را با واژه «ادب» و «ادبیات» نام می‌گذارند گفت: پاسخ به این سوال را می‌توان در سابقه تاریخی ادبیات فارسی دید. آنجا که برای هر عمل و امری، قاعده ضوابطی طرح و حتی برای دشمنی نیز آدابی وضع می‌کنند.

علا با اشاره غیرمستقیم به اتفاقات اخیر دانشگاه تهران و واکنش دانشجویان در برابر سخنرانی حسین شریعتمداری، این اقدام را مایه تاسف دانست و در عین حال تاکید کرد که این عمل بازخورد عملکرد خود ماست به طور مثال زمانی که عده‌ای در حرم امام(ره) سخنرانی را بر هم زدند و واکنش برخی از ما فقط سکوت بود.

علا در ادامه ضمن تمجید از ویژگی‌های شخصیتی امینی، وی را فردی توصیف کرد که در عین دانش، گاه از زاویه طنز نیز به مسائل نگاه می‌کند و افزود: در این میان آنچه مایه خوشحالی است، پژوهش آقای امینی در خصوص طنز در بیان و کلام امام است که امیدوارم این اثر به زیر طبع آراسته شود.

در ادامه این مراسم، حسین قرایی دبیر مراسم «شب شاعر» پشت تریبون رفت و ضمن تمجید از امینی، او را شخصیتی توصیف کرد که در پازل سیاست‌بازان نبوده است.

سهرابی‌نژاد: به خانواده‌ام سپرده‌ام، بعد از مرگم امینی وصی کارهای ادبی‌ام باشد

محود پیش‌دست استاد پیشکسوت ادبیات و از دوستان محمدحسین شهریار نیز از دیگر افرادی بود که دقایقی را به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص اسماعیل امینی پرداخت. وی گفت: امینی تواضع زیادی دارد. او به جای کوچک‌ترین فرزند من است اما برای من احترام زیادی دارد.

در ادامه این مراسم ناصر فیض پشت تریبون رفت. فیض با بیان اینکه آشنایی من با امینی از دوره دانشگاه رفتن پیرمردها آغاز شد، گفت: امینی از همان ابتدا دکتر بود. دانشگاه چیز تازه‌ای به امینی ارائه نکرد. او از همان ابتدا در عرصه ادبیات توانمند بود و کارهایش حساب‌شده و اصولی بود. بر همین مبنا کارهای او هیچ وقت کتاب‌سازی نیست. امینی به معنای واقعی کلمه یک شاعر متعهد است. او نگاه عمیقی دارد و هیچ چیز برای او سطحی نیست.

محمدرضا سهرابی‌نژاد نیز ضمن تمجید از شخصیت امینی، او را شاعری توصیف کرد که در حوزه‌های مختلف شعری دارای سابقه زیاد است. وی با بیان اینکه خود را شاگرد امینی می‌دانم افزود: امینی رنگ عوض نکرده است. آزادمنش است. به خانواده‌ام سپرده‌ام که بعد از مرگم، امینی وصی کارهای ادبی‌ام باشد.

شهرام شکیبا: امینی اهل بدگویی و غیبت نیست

شهرام شکیبا و علی‌محمد مودب نیز از دیگر شخصیت‌هایی بودند که به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص امینی پرداختند. مودب، مقابله آرام و با حوصله با مشهورات را از ویژگی‌های اصلی امینی توصیف کرد و افزود: علاوه بر همه اینها باید معلمی را نیز به خصوصیات نیک امینی اضافه کرد که مهربانانه و با حوصله با دانش‌پژوهان و  علاقه‌مندان ارتباط دارد.

شکیبا نیز با تمجید از ویژگی‌های اخلاقی امینی گفت: من هیچ جمع روشنفکری را ندیدم که با ویوالدی شروع وبه باباکرم ختم نشده باشد. جمع‌های شاعران نیز این چنین است و معمولا با غیبت و بدگویی از دیگران همراه است. امینی اما فردی است متصف به این صفت نیست و پشت سر دیگران بدگویی نمی‌کند.

شکیبا همچنین ترکیب طنز و نگاه قاعده و چارچوب‌مند دانشگاهی را از دیگر ویژگی‌های امینی توصیف کرد  و او را در زمره اولین افرادی توصیف کرد که «طنز» را مایه پایان‌نامه و تز دانشگاهی قرار داده‌اند.

محمد عبدالحسینی و محمدرضا زائری نیز در سخنان کوتاهی به تمجید از سجایای اخلاقی امینی پرداختند.

امینی: اختلاف و بداخلاقی‌ها ناشی از نفسانیت است

اسماعیل امینی نیز در پایان این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: خوشبختانه بداخلاقی‌های عالم سیاست هنوز به عالم علم و هنر وارد نشده است. هر جا اختلاف و بداخلاقی هست، ناشی از نفسانیت است. به فرموده امام راحل(ره) اگر تمام انبیا و اولیای الهی در یک مکان جمع شوند، بین‌شان هیچ اختلافی پیش نمی‌آید چرا که نفسانیت وجود ندارد.

در پایان این مراسم هدایایی از سوی دفتر هنر وادبیات نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، سازمان هنری رسانه‌ای اوج حوزه هنری، موسسه شهرستان ادب، بنیاد شعر و ادبیات داستانی و خانه شعر افغانستان به اسماعیل امینی و خانواده وی اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس