در حقیقت امریکا و دوستان وی احساس می کنند، در این هفت ماه جدید از مذاکره، در شرایطی کاملاً متفاوت و برتر نسبت به قبل، قرار خواهند گرفت و فشار ناشی از اهرم های اقتصادی، ایران را برای امتیازدهی بیشتر آماده می کند.

دولت روحانی در برابر دشمنی آمریکا و سعودی‌ها چه واکنشی می‌تواند نشان دهد/ آیا قیمت نفت ایران را مجبور به امتیازدهی خواهد کرد/آماده انتشار
گروه بین‌الملل مشرق - تمدید دوره چهار ماهه در مذاکرات هسته ای اگرچه در موازنه قدرت مذاکره و انواع دیپلماسی به نفع ایران به پیش رفت ولی در روزهای پایانی با رفتار غیرعادی «جرزنی» آمریکا و از طریق طرح مسائل غیرعادی و به هم زدن وعده های قبلی مواجه شد، تا مرحله جدید را به نحوی پایه گذاری کند که توافق و عدم توافق برای آمریکا، «امتیاز ویژه» محسوب شود.

اساساً تحریم و فلسفه آن برای این است که قدرت مالی و بنیه اقتصادی و درآمد ایران را تحت تأثیر قرار داده و به این شکل از میزان هزینه های ایران در مؤلفه های مختلف قدرت ملی بکاهد. و در کنار آن در برنامه هسته ای نیز اثر گذار باشد. لذا در طیف تحریم های دشمن فقط به موضوع هسته ای متمرکز نشده اند و مؤلفه های پزشکی، درمانی، صنعتی، علمی، تکنولوژیک، مالی، بانکی، آکادمیک و... را نیز در لیست خود قرار داده اند.

از سوی دیگر حتی اگر مداخله بازیگران داخلی و خارجی در روند مذاکره را بازی پلیس خوب و بد ندانیم و در نظر نگیریم، رویکرد کاخ سفید باید به نحوی مدیریت و هدایت شود که بتواند تعداد بیشتری از این بازیگران را همسو با سیاست های خود قرار دهد. از نظر کاخ سفید و خصوصاً برخی همپیمانان منطقه ای آن مانند؛ رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات، روندهای طی شده تا مذاکرات وین باید تغییر کنند و با تکیه بر روش های جدید که هزینه مذاکراتی نیز برای آمریکا در بر نداشته باشد، معادله قدرت حاکم بر مذاکره به نفع آمریکا تغییر نماید.

به همین دلیل هم در عراق و هم در سوریه و هم در یمن و هم در بحث چگونگی ارزیابی و مدیریت رفتاری از داعش در سیاست های منطقه ای آمریکا و همپیمانان آنها تغییراتی به چشم می خورد، که ماهیت آن کاستن از امتیازات ایرانی و افزودن بر امتیازات امریکا و همپیمانان آن در منطقه است.

دولت روحانی در برابر دشمنی آمریکا و سعودی‌ها چه واکنشی می‌تواند نشان دهد/ آیا قیمت نفت ایران را مجبور به امتیازدهی خواهد کرد/آماده انتشار

مضافاً اینکه از طریق یک خط خطرناک و عمدی که پیشنهاد آن را عربستان داده و مجری اصلی آن است، کاهش شدید قیمت انرژی را دنبال می کنند که تا به حال توانسته اند، بدون تکیه بر روش های تحریم، نیمی از قدرت درآمد نفتی ایران را حذف کنند. محاسبه دقیق اینکه این اقدام تا چه حد به کشورهای غربی و مصرف کننده نفت و انرژی سود خواهد رساند و فروش انرژی ارزان تا چه حد می تواند خسارت به اقتصادهای ایران و روسیه وارد نماید، تأمل برانگیز است.

در حقیقت امریکا و دوستان وی احساس می کنند، در این هفت ماه جدید از مذاکره، در شرایطی کاملاً متفاوت و برتر نسبت به قبل، قرار خواهند گرفت و فشار ناشی از اهرم های اقتصادی، ایران را برای امتیازدهی بیشتر آماده می کند!!

اگر تا به حال به ارتجاع عرب برای فشار به رژیم صهیونیستی توصیه می شد تا از سلاح نفت و انرژی استفاده شود، آنها، در یک سمفونی مفتضح و رسوا، استفاده سیاسی از انرژی را نادرست عنوان می کردند ولی اکنون نه تنها این خدمت به استکبار و صهیونیسم را مباح و بلکه واجب می دانند. مقامات عربستان اعلام کرده اند که حتی اگر نفت به زیر چهل دلار برسد، حاضر نیستند سقف تولید نفت اوپک را کاهش دهند!!

دولت روحانی در برابر دشمنی آمریکا و سعودی‌ها چه واکنشی می‌تواند نشان دهد/ آیا قیمت نفت ایران را مجبور به امتیازدهی خواهد کرد/آماده انتشار

اینکه محاسبات ارتجاع عرب و استکبار جهانی درست باشد و بتواند ایران را در شرایط اضطرار قرار دهند، سوالی جدی است؟ آیا دولت روحانی از این شرایط تحمیلی و عداوت گونه عربستان و امریکا، استفاده صحیح خواهد کرد تا اقتصاد مقاومتی، مسیر خود را در شرایط دشوار پیدا کند یا خیر، مسئله مهمی است. به قول دکتر رزّاقی، اقتصاد ایران نیز همانند دیپلماسی منطقه ای، نیازمند قاسم سلیمانی هاست و اراده و تفکر آنها را می طلبد.

انچه بدیهی است اینکه عربستان و امریکا، دست به اقدام خطرناکی زده اند و خسارت جدی به درآمدهای نفتی و ملی ایران وارد کرده اند و می کنند. ممکن است که دولت روحانی به خوبی بتواند این تهدید را به فرصت تبدیل کند ولی از میزان عداوت و دشمنی امریکا و عربستان در وارد کردن خسارت درآمد نفتی به ایران نخواهد کاست.

حال این سوال مطرح می شود که آیا در مقابل این بازی راهبردی حریف، باید پاسخ شایسته ای داشته باشیم یا خیر؟

بدیهی است که در قبال سیاست های منطقه ای امریکا و ارتجاع عرب و صهیونیسم پاسخ های لازم در قالب دیپلماسی نهضتی دنبال خواهد شد و به دلیل وجود «دست برتر» و «ابتکار عمل مؤثر»، روند پیروزی مردم منطقه با استحکام به پیش خواهد رفت ولی در قبال سیاست «مفت کردن انرژی» و به یک سوم رساندن قیمت انرژی، باید پاسخ های ویژه ای در نظر گرفت.

دولت روحانی در برابر دشمنی آمریکا و سعودی‌ها چه واکنشی می‌تواند نشان دهد/ آیا قیمت نفت ایران را مجبور به امتیازدهی خواهد کرد/آماده انتشار

این پاسخ ها می تواند، 5 لایه و سطح را در برگیرند:

1- ممنوعیت سیاسی کردن مقوله نفت و «امنیت درآمد انرژی و مصرف انرژی»، یا برای همه و یا برای هیچکس.

دشمنان و مخالفین امریکا و عربستان و امارات، آنقدر فراوان هستند که می توانند به خوبی، همه مسیرهای «انتقال انرژی به غرب» (تأکید می کنیم، انتقال انرژی به غرب) را ناامن نمایند. اگر اقتصاد و صنعت ویران غرب نیازمند نفت ارزان و مُفت است نباید انتظار داشته باشد که همه چیز به خوبی به پیش رود و فقط یکطرفه به تأمین امتیازها فکر کنند.

2- ثبات سیاسی و امنیتی، مهمترین پاشنه آشیل دوستان امریکاست و این هم پیمانان مستبد، آنچنان آسیب پذیر هستند، که با افزایش سطح تنش ها، قابلیت تطابق دادن خود با وضعیت جدید را از دست خواهند داد. این پاسخ را نیز، طرف های باانگیزه فراوانی در عرصه منطقه و جهانی می توانند تولید کنند وما هم تماشاچی شاد، در این مناظر خواهیم بود.

3- افزایش چالش های امریکا در عرصه جهانی، امریست که هر روز شاهد رشد فزاینده آن هستیم و امریکا به دلیل کاهش ابزارهای گذشته برای مداخله گری، با سطح جدیدی از تنش و چالش با بازیگران جهانی روبروست. این چالش ها صرفاً به مجموعه ای از کشورهای غیردوست امریکا محدود نمی شود و برملا شدن بسیاری از سیاست های امریکا در قبال دوستانش نیز، این فرصت را برای نحیف تر کردن بنیه امریکا تولید می کند . نمونه ان بحران اوکراین  است که ظرفیت بالایی برای تولید ناهنجاریهای جدید  برای امریکا در بر دارد.

دولت روحانی در برابر دشمنی آمریکا و سعودی‌ها چه واکنشی می‌تواند نشان دهد/ آیا قیمت نفت ایران را مجبور به امتیازدهی خواهد کرد/آماده انتشار

4- سیاست خاورمیانه ای امریکا، همان «اسب تروای» امریکا برای کسب جایگاهی جهانی است. اگر این اسب تروا، آنچنان که باید به پیش نرود و یا اساساً به پیش نرود، همه رویاهای امریکایی به کابوس مبدل می شود. اگر امریکا در مدیریت سطح تنش با ایران، مرزهای قرمز را پشت سر گذاشته، باید شاهد «مُردن اسب تروای» خودباشد.

5- بسیاری از سیاست های امریکا زمانی قابل اجراست که محیط داخلی آن از ثبات و نگاه مشروعیت در «شریان های جامعه امریکایی» جاری باشد و «امریکا از درون» با «بحران هویت و مشروعیت» روبرو نباشد. این امواج درونی امریکا، اگر با امواج جدید و پرانرژی رزونانس تولید کنند، بنیان امریکا را متلاشی خواهند کرد. بحران مشروعیت، بحران هویت، بحران حاکمیت و حکومت، بحران بی اعتمادی به حاکمان و بحران های جدید و پیاپی، پیکره آمریکا را  بسرعت خواهند فرسود.

اگر ادبیات لطیف دکتر روحانی و اصرار بر شرایط برد-برد وی (که اساساً معلوم نیست بر چه بنیانهایی استوار است و توافق با شیطان را میسر می داند!) برای کاخ سفید جذاب نیست، این 5 لایه را می توان نمونه ای از «راهبردهای پاسخ» تلقی کرد و بکارگرفت. کافی است امریکایی ها به خوبی درک کنند که، امنیت انتقال انرژی را تضمین نمی کنیم و سپس بازیگران زیادی وارد صحنه شوند و منطق «یا برای همه و یا هیچکس» را در سقفی «بدون مرز» اجرا کنند. آنگاه امریکا از اصرار خود و خادمان مجانی در دیکتاتوری های منطقه سودی نخواهد برد و منطق «هزینه-فایده»، شرایط جدیدی  برای انها تولید خواهد کرد.

*هادی محمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    اینا پاسخ بود با توهم؟؟؟
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    راش اینه تو تنگه هرمز و و باب المندب دو نفکش زده بشن
  • مهدی از قم ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    تنش زدای و برد برد بین ایران و غرب کشک است چون اختلاف ما ائیدالوژیک است و غرب به هیچ وجه با ایران اسلامی کنار نمیاد فقط باید سیاست تهاجمی و ضربه اولی داشته باشیم که این دولتی های الان ما از دستشون بر نمیاد فقط الان احمدی نژاد و چاوز را میخواهد البته بدون عالیجنابان داخلی که کارشکنی کنند
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    مشرق تو خفه خون بگیری به خدا همه چیز درسته درمون میشه
  • محمدجواد ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام. اولش خوب توضیح دادی ک مشکل چیه اما اصلا خدایش خودت فهمیدی راه حلت چی بود؟؟؟!!! اسب تراوای؟؟!! دشمنان مانع رسیدن انرژی ارزان به غرب منظورت کیه؟؟؟ مصره؟ که کالان سوئز رو ببنده؟؟ ببین اینا همه عربن)عرب یعنی بی بخار) اگه این دولت همینجوری بخواد بمونه ما این4 سالم هیچی نمیشیم!! سال به سال بد تر و گرون تر
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    دولت ایران هیچ کاری نمیکنه چون نمیخواد بکنه !!!
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    «یا برای همه و یا هیچکس» بزنن يه كشتى تويه تنگه هرمز غرق كنن! مثل خودشون بگن من نبودم دسم بود تقصير آستينم بود!!!
  • محسن ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    احسنت واقعا تحلیل خوبی بود ما نباید دستورو دست بگذاریم، باید کاری کنیم که هر عملی که آمریکا بر عليه ما انجام میتونه بده براش هزینه زیادی داشته باشه، باید چاه های نفت سعودی رو به اتش کشید
  • علیرضا اهواز ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    عزیزم دوره آن مرد گذشت ! این دیپلماسی عمومی رو فقط اون مرد میتونست اداره کنه و از جریانهای مردمی داخل آمریکا و جریانهای مردمی منطقه موج درست کنه.الان که اون مرد رفت ندیدیم که ایران هراسی کم بشه؛ندیدیم که تهدید ایران کم بشه.ندیدیم بازیای غرب برای آزار ایران کم بشه.همشون بیشتر هم شدن.فقط تنها چیزی که کم شده استفاده قوی ایران از ابزار دیپلماسی عمومی و مشارکت کشورهای دوست در زمینه شکست دادن روشهای آمریکا برای به زانو درآوردن ماست.درسته دیگه هیچ کشتی نفتکشی با پرچم کشورای دوست نفت ما رو نمیفروشه و خودمون نفتمونو میفروشیم ولی میزان تولید همونه و همزمان طی یک بازی دیگه غرب میزان درآمد ما رو یک چهارم زمان آن مرد کرده ! اینجاست که یاد این جمله میفتیم : تزویر به شما امان میدهد تا مقاومتتان را بشکند ... یا علی
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    یه حالی به این تنگه هرمز بدن تا حالشون جا بیاد کاش میشد واسه عبور هر کشتی از تنگه بعنوان حفظ امنیت در ازای هر بشکه مقداری مالیات بگیرن
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    سوال: دولت روحانی در برابر دشمنی آمریکا و سعودی‌ها چه واکنشی می‌تواند نشان دهد؟ جواب : هیچی!!
  • ناشناس ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    تنها راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی و تحریم ها اجرای سیاست های اقتصادمقاومتی میباشد که متاسفانه تاکنون مورد کم لطفی قرار گرفته و اجرایی نشده است .
  • ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    واکنششان فقط یک لبخند ... است
  • نبرد حق وباطل ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    دست مریزاد،تحلیل جالب وعمیقی بود،تجربه نشون داده مدارا واغماض باآمریکا،انگلیس عربستان نتیجه ای نخواهدداشت،باید ازموضع قدرت باآنهارفتارکرد.
  • استاد دانشگاه ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    هر چی احمدی نژاد به تحریم های نفتی اروپا و امریکا واکنش نشون داد این ها هم واکنش نشون میدن! نمی دونم شما آلزایمرتون خوب شده یا نه ولی مردم دنیا هنوز شعارهای مسئولین سیاسی و نظامی ایران در زمان احمدی نژاد درباره نفت 200دلاری در صورت تحریم نفتی و بانکی ایران و یا بستن تنگه هرمز و اون ناو امریکایی بره دیگه برنگرده که اتفاقا 6 ماه زودتر برگشت و ...رو از یاد نبردن باید قبول کنیم ایران برخلاف چیزی که مسئولین نظام در قبل می گفتن نه قدرت جهانی هست نه یک قدرت منطقه ای...به قول رئیس امنیت ملی فعلی کشور جناب شمخانی کشوری با درآمدهای کشورهای فقیر افریقایی و مردمی که انتظاری در حد شیوخ حاشیه خلیج دارند و مسئولینی که می خواهند برای تمام دنیا تصمیم بگیرند!..
  • ناصر ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    شما اول بگید ایران با صادرات فقط یک میلیون بکشه نفت نسبت به عربستان و حتی روسیه با صادرات 10 میلیون بشکه نفت یا ونزوئلا عراق و امریکا و ..با تولید بالای چهار میلیون بشکه نفت چه وزنی داره که بخواهد برای تولید کننده های اصلی و بزرگ نفت در دنیا تعین تکلیف بوده ایران بر خلاف تفکر سنتی رایج در کشور دیگر تولید کننده بزرگ نفت نیست و حذف اون به راحتی با افزایش تولید عراق لیبی و عربستان و روسیه جبران شد ایران حتی بدون تحریم عملا دو میلیون بشکه بیشتر نمی تونه صادر بکنه
  • نصیر ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    ان قدر محافظه کار هست که چنین ریسک های برای افزایش هزینه برای امریکا و غرب غیر ممکن باشه احمدی نژاد هم عملا می خواست در هسته ای چنین حرکتی رو بکنه که عملا در برابر رهبری قرار گرفت چون فتوای ایشون در باره حرام بودن بمب مانع بود سوال اینجاست که وقتی که ایران عملا در جایگاهی نیست که با داشتن یک برنامه اتمی نظامی در خلیج فارس به عنوان قطب انرژی دنبا بتونه نسبت هزینه به ضرر رو برای امریکایها بالا ببره و حتی از نظر تولید نفت هم عملا شناسی برای رقابت با قدرت های اصلی و جدید اوپک و غیر اوپک نداره این حرف ها آیا جز شعار و حرف جایگاهی می تونه داشته باشه!؟
  • دشمن آمریکا ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    نویسنده ی مقاله کلی گویی کرده است. منظورت اینه که ایران به تنهایی و با این ضعف اقتصادی به جنگ با اقتصاد و امنیت و مشروعیت آمریکا و عربستان و .... برود؟؟!!
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    فعلا که دم کدخدا رو گرفتن نمیشه چیزی گفت مملکت رو رها کردن بستن به این مذاكرات بيمعني.
  • منتظر ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    یکی به این سئوال پاسخ بده چرانفت درزمان حاکمیت چپ هادرایران ارزان می شود؟؟؟!!!!
  • ناشناس ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    دو توانایی بالقوه ایران برای مقابله با دشمن دردست است که نبایست غفلت کرد! عربستان به اتکای ننقدینکی غظبم خود قادر به وارد کردن ضربه اقتصادی به ما میباشد. ما ازاندوخته تسلیحاتی عظیم مان بهره گیری کنیم وضرب العجلی سوریه و عراق ویمن را از لوث عوامل سعودی برای همیشه پاک کنیم. برای ما اپک خوب انست که منافع ما را در صدر تضمین کند والالازم به اقدام سیاسی و دست به عمل شدن است. اخراج عربستان بخاطر مخرب بودنش بدیهی است و رهبری کردن مابقیه اعضا توسط ایران و روسیه و ونزولا به هدف رسیدن به نرخ مناسب تنها ترفند ما میباشد. در واقع اینها را ما بایست در کذشته پیش بینی و مدیریت میکردیم. قابل باور و فکر کردنی است که ما از توانایهای متعدد دیکری هم برای مقابله به مثل با دشمنانمان برخوردار هستیم. 
  • ali ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    سخنگوی وزارت خارجه : محکوم می کنیم
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    آقای روحانی مچکریم
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    ایران بیخودتواوپک مونده ذره ذره سهم ایرانوکم کردن سهم خودشونوزیادالان بورس کشورهای عربی 6درصدافت کرده چون اکثرصنایع وتجارتشون وابسته به نفته بهتره ایران ازاوپک بره بیرون هرچقدربه هرجاوبه هرقیمتی نفتشوبفروشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس